eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Co 2. Europejczyk nie rozumie jak działają nowe technologie

Co 2. Europejczyk nie rozumie jak działają nowe technologie

2019-02-18 12:18

Co 2. Europejczyk nie rozumie jak działają nowe technologie

Sztuczna inteligencja © phonlamaiphoto - Fotolia.com

Wprawdzie nowe technologie to już dzisiaj właściwie chleb powszedni, to jednak okazuje się, że wielu z nas ciągle nie rozumie ani ich znaczenia ani sposobu działania. Z badania zrealizowanego przez VMware wynika, że problem ten dotyczy nawet połowy Europejczyków. W warunkach tak dużego braku świadomości, nawoływania do hołdowania innowacjom raczej spełzną na niczym. Kto jest temu winny? Ankietowani obciążają winą władze i biznes, na których ich zdaniem spoczywa obowiązek popularyzacji nowości technologicznych.

Przeczytaj także: 1/3 Polaków doświadczyła redukcji etatów z powodu AI. Czy sztuczna inteligencja już odbiera nam pracę?

Postęp technologiczny jest dziś już tak rozpędzony, że w zasadzie trudno sobie wyobrazić jakąś siłę, która byłaby go stanie zatrzymać. Przedsiębiorstwa wręcz prześcigają się we wdrażaniu wszelkich nowinek. Zdarza się jednak i tak, że technologia zostawia rzeczywistość znacznie w tyle, co wiąże się m.in. z brakiem czasu na edukację społeczeństwa. To z kolei sprawia, że klienci nie wiedzą, jakie korzyści może im przynieść nowa technologia i co zmieni w ich życiu, i w rezultacie nie wykazują nią zainteresowania. Dobitnym na to dowodem mogą być dane napływające z badania VMware, z których wynika, że o nowych technologiach jako o integralnej części życia mówi zaledwie 46 proc. z nich, a niemal jedna czwarta bez ogródek przyznaje – nie mamy z nimi styczności.

Lęk przed inwigilacją


Firma VMware przeprowadziła badanie na grupie ponad 5000 konsumentów z Wlk. Brytanii (2000), Francji (1000) i Niemiec (2000), sprawdzając stosunek Europejczyków do Internetu Rzeczy, technologii blockchain oraz sztucznej inteligencji. Mimo licznych korzyści jakie te technologie za sobą niosą, wielu konsumentów w ich kontekście nadal obawia się o bezpieczeństwo swoich danych. Prawie 70 proc. ankietowanych nie wie kto dokładnie, korzystając z tych rozwiązań, ma dostęp do ich prywatnych, cyfrowych informacji.

fot. phonlamaiphoto - Fotolia.com

Sztuczna inteligencja

Co drugi Europejczyk nie rozumie jak działają nowe technologie.


Ponad 65 proc. klientów europejskich banków niepokoi fakt, że instytucje finansowe mają dostęp do informacji na temat ich stylu życia, nawyków zakupowych, żywieniowych czy preferencji urlopowych. Wskaźnika tego nie poprawia nawet wiedza, że personalizacja usług finansowych może podnieść jakoś obsługi. Co ciekawe, około 58 proc. europejskich konsumentów uważa wręcz, że firmy śledzą i podsłuchują swoich klientów za pomocą urządzeń mobilnych – komentuje Stanisław Bochnak, strateg ds. biznesowych w VMware Polska.

Czas zagrać w otwarte karty


Za ten swoisty lęk przed innowacjami odpowiada przede wszystkim brak edukacji. Choć sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy czy blockchain to bardzo popularne mediowe wytrychy, większość społeczeństwa nie posiada wystarczającej wiedzy na ich temat. Według badania VMware, obecnie ponad 64 proc. konsumentów uważa, że władze i przedsiębiorstwa nie są do końca z nimi szczere w zakresie tego jakie technologie wykorzystują i jak to robią.
Rodzi to często obawy, że nowe technologie zabiorą ludziom pracę. Historia rewolucji przemysłowej czy informatycznej wyraźnie pokazała, że choć wiele dawnych zawodów stało się zbędnych, nasi poprzednicy potrafili dostosować się do nowej sytuacji, w wyniku czego powstały nowe zawody i nowe miejsca pracy. Dlatego tak ważne dzisiaj jest, by biznes i władze współpracowały w zakresie edukacji społeczeństwa. Dzięki temu przyszłe pokolenia konsumentów, a także pracowników, będą już na starcie posiadać wiedzę, która pomoże w podnoszeniu technologicznej reputacji danego kraju – komentuje Joe Baguley, wiceprezes i dyrektor generalny ds. technologii w VMware EMEA.

Czas „oswoić” innowacje


53 proc. ankietowanych w badaniu VMware konsumentów chce zrozumieć co tak naprawdę nowe technologie oznaczają dla ich normalnej, codziennej aktywności w pracy czy w życiu prywatnym. Ich zdaniem, obowiązek edukacji spoczywa właśnie na instytucjach państwowych oraz przedsiębiorstwach. A gra jest warta świeczki – świadomy konsument jest bowiem głównym motorem cyfryzacji biznesu.
53 proc. ankietowanych już teraz dostrzega, że nowe technologie są w stanie podnieść jakość usług zarówno w bankowości, handlu detalicznym jak i w służbie zdrowie. Jednocześnie ponad 43 proc. przebadanych konsumentów nie obawia się utraty pracy z powodu sztucznej inteligencji. Co więcej, 35 proc. ankietowanych twierdzi, że nowe technologie to dla nich nowe perspektywy na rynku pracy – opowiada Stanisław Bochnak. Nadal istnieje pole do dalszej edukacji społeczeństwa, aby jeszcze bardziej zwiększyć świadomość i zaufanie do nowych technologii. Firmy mają więc teraz swoje pięć minut, by zaprezentować innowacje, które będą coraz bardziej podnosić zadowolenie konsumentów i pracowników – dodaje.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: