eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy praca i miłość idą w parze?

Czy praca i miłość idą w parze?

2019-02-19 09:49

Czy praca i miłość idą w parze?

W pracy nie ma miejsca na miłość? © fot. mat. prasowe

46 proc. Polaków uważa, że nie ma nic złego w randkowaniu ze współpracownikami, 42 proc. uważa takie zachowanie za dopuszczalne, a pozostałe 12 proc. pozostaje w opozycji do opinii większości. Temat osobistych relacji w firmie nierzadko pozostaje tajemnicą poliszynela - wszyscy wiedzą, że takowe istnieją, ale głośno się o tym nie mówi. To niektóre wnioski, jakie płyną z opracowanego przez Grupę Progres badania „Praca i miłość idą w parze”.
Większość pracodawców zdaje sobie sprawę, że zgrany, zintegrowany zespół i poprawne relacje między pracownikami to klucz do poprawnego funkcjonowania i rozwoju firmy. Czy jednak podoba im się, gdy przyjaźnie przeradzają się w miłość? W polskim firmach nie ma regulacji, które zabraniałyby bliższych znajomości, a i sami pracownicy przeważnie nie widzą w tym nic zdrożnego. Jak dowodzi badanie Grupy Progres „Praca i miłość idą w parze”, aktywni zawodowo Polacy mają dość klarownie zdefiniowane podejście do związków w pracy i generalnie nie widzą w nich nic złego. 71 proc. wychodzi z założenia, że to czy związek współpracowników wpływa na kolegów i koleżanki z zespołu uzależnione jest od danej sytuacji, 15 proc. uważa, że taki wpływ istnieje, a 14 proc. mówi, że zażyłość kolegów nie ma znaczenia dla zespołu.
- Kluczowym czynnikiem wpływającym na podejście Polaków do bardzo bliskich zażyłości w pracy może być zajmowane przez nich stanowisko. Wydaje się, że osoba, która jako kierownik, manager czy lider zespołu odpowiada za jego dobre funkcjonowanie ma świadomość potencjalnego wpływu, jaki wywierają ludzie związani ze sobą na innych pracowników – mówi Magda Dąbrowska, Dyrektor Zarządzający CUW. - Z punktu widzenia pracowników niższego szczebla, osób, które nie kierują zespołem i nie odpowiadają za planowanie oraz realizację projektów, otwartość na bardzo bliskie relacje może być znacznie większa. Wpływ ma również kultura organizacji, miejsce funkcjonowania firmy oraz cechy osobowościowe jej pracowników. Wydaje się, że środowiska, w których panuje luźna atmosfera sprzyjają związkom bardziej niż te narzucające pracownikom określone, przez procedury wewnętrzne, zachowania – podkreśla Magda Dąbrowska.

Zatrudnią pary, rozmawiają o nich, ale nie chcą pracować z małżonkiem


Polacy pytani, czy jako szefowie zatrudniliby pary w większości (73 proc.) odpowiadają, że tak, ale tylko do momentu, gdy taki związek nie wpływałby negatywnie na ich pracę i zespół. 14 proc. twierdzi, że nie, bo w pracy nie ma miejsca na miłość. 13 proc. odpowiedziało, że tak ponieważ ich związek nie ma znaczenia.

Mimo otwartości na relacje uczuciowe w firmie, Polacy nie chcą pracować ze swoimi drugimi połówkami. 39 proc. ankietowanych przyznaje, że pracowało z osobą, z którą byli związani. 61 proc. nie ma w tym temacie żadnych doświadczeń. Natomiast jedynie 23 proc. ankietowanych twierdzi, że chciałoby pracować z osobą, z którą jest w związku. 54 proc. nie chciałoby pracować z partnerem lub partnerką, 24 proc. tego nie wie.

Ankietowani przyznają także, że rozmawiają o parach, z którymi współpracują (56 proc.). W przypadku pozostałych 44 proc. badanych bliskie relacje nie są tematem do dyskusji.

fot. mat. prasowe

W pracy nie ma miejsca na miłość?

Mimo otwartości na relacje uczuciowe w firmie, Polacy nie chcą pracować ze swoimi drugimi połówkami


Zakazane związki?


Polskie firmy bardzo często nie regulują kwestii związków między pracownikami. Są jednak takie przedsiębiorstwa, które egzekwują od pracowników skutki zaniedbań zawodowych wynikających z bardzo bliskich zażyłości. Jeśli narusza ona regulamin obowiązujący w firmie przełożony może wyciągnąć wobec takiej pary konsekwencje lub nawet ją zwolnić.
- Wykluczając przepisy zakazujące zatrudniania w tym samym urzędzie osób blisko spokrewnionych czy będących w związku partnerskim, które miałyby pozostawać w tzw. podległości służbowej, nie spotkałam się z innymi tego typu zakazami. Z naszych obserwacji wynika, że w Polsce takie kwestie są ustalane przez regulamin danej firmy, jednak nie jest to zjawisko powszechne. Inaczej niż w Stanach Zjednoczonych, gdzie jedna piąta przedsiębiorstw, już w 2004 roku, wprowadziła wewnętrzny regulamin zakazujący romansów i związków pomiędzy pracownikami – zaznacza Magda Dąbrowska.

Z jednego z ostatnich badań Vault's Office Romance Survey wynika, że na świecie tylko 28 proc. firm ma uregulowane kwestie związków między pracownikami, 29 proc. nie posiada takich regulacji, a w przypadku 43 proc. firm badani nie byli w stanie powiedzieć, czy ich pracodawca takie zapisy posiada – czyli nawet jeśli regulacje istnieją, pracownicy ich nie znają.

W informacji wykorzystano wyniki badania Grupy Progres „Praca i miłości idą w parze” przeprowadzonego w lutym na reprezentatywnej grupie 273 osób aktywnych zawodowo.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: