eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Reklama online z coraz lepszym wskaźnikiem viewability

Reklama online z coraz lepszym wskaźnikiem viewability

2019-01-28 10:08

Reklama online z coraz lepszym wskaźnikiem viewability

Reklama video © weedezign - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jak prezentuje się dziś skuteczność reklamy? Reklamodawcy starają się wprawdzie sprostać wymaganiom konsumentów, ale czy odnoszą na tym polu sukcesy? Jak prezentuje się kluczowy wskaźnik efektywności reklamy online, a więc viewability? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza najnowsza z kwartalnych analiz Meetrics - „Viewability Benchmark Report”. Okazuje się, że w IV kw. 2018 roku minimalne wytyczne dotyczące widoczności spełniało 54% wyświetlonych banerów. Taki wynik pozwolił nam przeskoczyć o jedno oczko, z przedostatniego miejsca w generalnym rankingu i wyprzedzić już nie tylko Włochy (45 proc.), ale i Szwajcarię (53 proc.). Średnia dla wszystkich badanych rynków to 58 proc., co względem poprzedniego kwartału oznacza spadek o 3 p.proc.

Przeczytaj także: Reklama display mniej skuteczna. Jej widoczność znowu spada

Przed nami rezultaty najnowszej edycji kwartalnego raportu “Meetrics Benchmark Report Q4/2018”. Ukazujące się od 2016 roku opracowanie poświęcone jest widoczności reklamy online na poszczególnych rynkach europejskich. Od II kwartału 2017 roku uwzględnia również Polskę. Czego dowodzi?

Najnowsza edycja raportu pokazuje, że w badanym okresie minimalne wytyczne odnośnie widoczności spełniało 54 proc. wyświetlonych banerów (wobec 53 proc. w III kwartale i 50 proc. w II kwartale), ). Wynik wprawdzie nieco się poprawił, ale i tak pozwala nam się uplasować dopiero na szarym końcu zestawienia. Z przedostatniej pozycji awansowaliśmy o jedno miejsce, wyprzedzając już nie tylko rynek włoski, ale i szwajcarski.

Średni czas kontaktu z reklamą display (Viewable Viewtime) także minimalnie w Polsce wzrósł, do poziomu 19 sekund w IV kwartale, wobec 18,7 sekundy w III kwartale 2018 r.

Nieznacznie spadło w Polsce natomiast Viewability reklam wideo – do 49 proc. w IV kwartale (wobec 50 proc. w III kwartale); jednocześnie jednak średni czas kontaktu z reklamą wideo wzrósł bardzo wyraźnie, do 18,1 sekund (wobec 15,4 sekund w III kwartale).

Najlepsze wskaźniki wśród formatów reklamowych jeśli chodzi o średnią widoczność osiągnęły na polskim rynku w IV kwartale br.: Halfpage (68 proc. Viewability i 41,2 sek. czasu kontaktu z reklamą) oraz Skyscraper (64 proc. i 17,5 sek.).
W podsumowaniu europejskim najlepszy wynik wśród formatów odnotowuje Sitebar (Viewability - 80 proc., Viewtime – 31,5 sek.), a za nim plasuje się Skyscraper (70 proc. i 17,7 sek.).

Pod względem czasu kontaktu z reklamą (Viewable Viewtime) przoduje format Medium Rectangle, który co prawda miał Viewability na poziomie 50 proc., jednak czas kontaktu z reklamą wyniósł aż 39,9 sek.

Ogólnie Polska, z wynikiem na poziomie 54 proc., poprawiła swoją pozycję, jednak wciąż plasuje się na dość dalekim miejscu w europejskiej stawce jeśli chodzi o wskaźnik Viewability dla reklam display, wyprzedzając tylko Szwajcarię i Włochy. Europejskim liderem pozostaje – tradycyjnie już – Austria, z wynikiem 69 proc. Na drugie miejsce, z wynikiem 63 proc., awansowała Francja. W Szwecji wskaźnik ten wyniósł 61 proc., w Wielkiej Brytanii 57 proc., w Niemczech 55 proc., w Szwajcarii 53 proc., we Włoszech 45 proc.

fot. mat. prasowe

Viewability w Polsce

Odsetek wyświetlonych banerów reklamowych spełniających minimalne wytyczne dotyczące widoczności wzrósł na polskim rynku do 54 proc.


Średnia europejska dla wskaźnika Viewability wyniosła w IV kwartale 58 proc., co oznacza spadek kwartał do kwartału o 3 punkty procentowe (w III kwartale było to 61 proc.). Czas kontaktu z reklamą minimalnie spadł kwartał do kwartału, do 20 sekund w IV kwartale (wobec 20,7 sek. w III kwartale).
- Wzrost Viewability w Polsce w IV kwartale br., nawet jeśli nie jest to wzrost bardzo spektakularny, cieszy tym bardziej, że ostatni kwartał roku charakteryzuje się zawsze znacznie większym od przeciętnego obłożeniem powierzchni reklamowych, co teoretycznie może wpływać negatywnie na poziomy Viewability. Co więcej, jest to drugi kwartał z rzędu, w którym na naszym rynku sytuacja się poprawia. Można mieć zatem powody do zadowolenia tym bardziej, że dobrze wypada również porównanie roku do roku; w IV kwartale 2017 r. Viewability w Polsce wynosiło 50 proc., a w IV kwartale 2018 osiągnęło poziom 54 proc., co jest już wzrostem dość wyraźnym. Czwarty kwartał to tradycyjnie najgorętszy okres e-commerce i reklamy digital, może będzie to zatem dobry prognostyk dla sytuacji w całym 2019 roku - komentuje Tomasz Piątkowski, Country Manager, Meetrics Polska - Trzeba jednak pamiętać, że wskaźniki nadal dalekie są od poziomów, które reklamodawcy mogliby uznawać za satysfakcjonujące. Wciąż potrzebna jest praca u podstaw, nad wydajnością wszystkich formatów reklamowych i wszystkim poważnym uczestnikom rynku powinno zależeć na tych zmianach, by podnosić Viewability do bardziej przekonujących poziomów, a co za tym idzie podnosić ROI związany z kampaniami internetowymi.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • janusz.z / 2019-02-05 14:22:23

    Ja się nie znam na reklamach, dlatego byłem na targach remadays rok temu w celu wybrania agencji reklamowej. W tym roku też zawitam, bo umowa wygasła trzeba znaleźć nowych specjalistów. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: