eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Przedświąteczne wydatki reklamowe. Kto i co reklamował?

Przedświąteczne wydatki reklamowe. Kto i co reklamował?

2019-01-04 13:11

Przedświąteczne wydatki reklamowe. Kto i co reklamował?

Kto i co reklamował przed świętami? © esthermm - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (12)

Instytut Monitorowania Mediów przyjrzał się przedświątecznym wydatkom reklamowym w pięciu branżach. Po lupę wzięto farmację, finanse, handel, motoryzację i telekomunikację. Analiza dowiodła m.in., że w okresie od 1 listopada do 15 grudnia 2018 roku liderem wydatków okazała się branża handlowa, która zepchnęła farmację na drugą pozycję. Największe budżety, tradycyjnie już, przeznaczono na reklamę w TV.

Przeczytaj także: Wydatki reklamowe w październiku. Kto i co reklamował?

Wydatki reklamowe w podziale na branże


Jak dowodzą najświeższe dane IMM pochodzące z monitoringu przekazu reklamowego w mediach tradycyjnych, wydatki reklamowe urosły przede wszystkim w branży handlowej. W analizowanym okresie (1.11-15.12 2018) stanowiły one 37 proc. wydatków we wszystkich analizowanych branżach. Nieco mniejszy poziom zdołała osiągnąć branża farmaceutyczna (33 proc.). Podium zamknęły finanse (11 proc.), a tuż za nimi uplasowała się telekomunikacja (10 proc.) i motoryzacja (9 proc.).

Na promocję w telewizji, prasie i radio handel wydał ponad 712 mln zł, czyli o około 77 mln zł więcej niż podążająca za nim farmacja. Sumy te istotnie przewyższały budżety pozostałych branż.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Na reklamę najwięcej wydała branża handlowa.


Wydatki reklamowe w podziale na media


Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne. W okresie przedświątecznym udział reklam telewizyjnych w budżetach reklamodawców jeszcze wzrósł i wyniósł średnio 60 proc. Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie, branża telekomunikacyjna na reklamę w prasie wydała jednie niecałe 2 mln.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe w podziale na media

Najwięcej pieniędzy płynie na reklamę w telewizji.


Handel: marki o największych wydatkach reklamowych


Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w okresie przedświątecznym przeznaczył prawie 95 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Media Expert, Media Markt , Euro RTV AGD oraz Biedronka.

fot. mat. prasowe

Marki handlowe o największych wydatkach reklamowych

Lidl ponownie znalazł się na pierwszym miejscu.


Handel: typy reklamowanych sklepów


Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (33 proc.) i dyskontów (23 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi, w zestawieniu na wysokim miejscu znalazły się sklepy meblowe (8 proc.), a za nią sprzedaż internetowa (6 proc.) oraz drogerie i perfumerie (6 proc.).

fot. mat. prasowe

Kategorie reklamowanych produktów w branży handlowej

56% reklam dotyczyło dyskontów i sklepów z elektroniką.


Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych


Od 1 listopada do 15 grudnia marka Molekin zainwestowała największe kwoty w reklamy – prawie 13 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Gripex, Theraflu, Herbapect oraz Pulneo.

fot. mat. prasowe

Marki z branży farmaceutycznej o największych wydatkach na reklamę

Największe wydatki reklamowe wygenerował Molekin.


Farmacja: typy reklamowanych produktów


Największe budżety w branży farmaceutycznej znowu zostały przeznaczone na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (32 proc.) oraz środki przeciwbólowe (16 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. witamin i minerałów, suplementów diety, a także preparatów pielęgnacyjnych i wzmacniających serce.

fot. mat. prasowe

Kategorie reklamowanych produktów z branży farmaceutycznej

Farmacja najczęściej reklamuje tabletki na przeziębienie i grypę.


Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych


W badanym okresie (1.11-15.12.2018) na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się Santander Bank Polska, który wciąż inwestuje w kontynuację rebrandingowej kampanii w mediach. Kolejne pozycje zajmują Alior Bank, Credit Agricole, PKO BP oraz BGŻ BNP Paribas.

fot. mat. prasowe

Marki finansowe o największych wydatkach reklamowych

Przed świętami największy budżet na reklamę przeznaczył Santander.


Finanse: typy reklamowanych usług


W badanym okresie branża finansowa wciąż w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (tym razem aż 72 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń oraz kart płatniczych.

fot. mat. prasowe

Kategorie reklamowanych produktów z branży finansowej

Przed świętami branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości.


Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych


Od 1 listopada do 15 grudnia na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus, który wydał ponad 58 mln zł i wyprzedził Orange, T-Mobile, Play oraz nc+, które po raz drugi znalazło się w zestawieniu.

fot. mat. prasowe

Marki telekomunikacyjne o największych wydatkach

Przed świętami najczęściej reklamowano ofertę Plusa.


Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych


W branży telekomunikacyjnej większość przedświątecznych reklam dotyczyła oferty na abonament (27 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. sieci komórkowe, oferta na kartę, telewizja cyfrowa oraz oferta łączona (TV, Internet, telefon).

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych


W badanym okresie w pierwszej piątce marek motoryzacyjnych na czele znalazł się Hyundai (prawie 16 mln zł), następnie Skoda, Volkswagen, Mercedes-Benz oraz Nissan.

fot. mat. prasowe

Marki motoryzacyjne o największych wydatkach

Największe wydatki stały się udziałem Hyundaia i Skody.


Motoryzacja: typy reklamowanych produktów


W branży motoryzacyjnej w reklamach niezmiennie największe udziały mają samochody osobowe (71 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, autoryzowanych dealerów oraz producentów opon.

fot. mat. prasowe

Kategorie reklamowanych produktów z branży motoryzacyjnej

Motoryzacja reklamuje przede wszystkim samochody osobowe.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: