eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nowe technologie na rynku pracy 2019

Nowe technologie na rynku pracy 2019

2019-01-07 10:25

Nowe technologie na rynku pracy 2019

Kariera 2019 © katy_89 - Fotolia.com

Nowe technologie dają o sobie znać już niemal w każdej dziedzinie życia i biznesu. Nie inaczej jest w przypadku rynku pracy, gdzie z powodzeniem są one wykorzystywane m.in. w rekrutacji pracowników czy budowaniu wizerunku pracodawcy. Postęp technologiczny otwiera nowe możliwości także przed specjalistami od HR, którzy zyskują narzędzia przyspieszające i ułatwiające im wykonywanie obowiązków zawodowych. Aby jednak potencjał drzemiący w nowych technologiach mógł być w pełni wykorzystany, konieczne jest zrozumienie trendów pojawiających się na rynku i wyzwań, z którymi mierzyć się muszą współczesne firmy.
Jakie tendencje będą w nachodzących miesiącach wywierały największy wpływ na rynek pracy? Zdaniem eksperta Hays Poland będą to m.in. nowe kanały komunikacji, inne niż dotychczas metody angażowania pracowników oraz zataczająca coraz to szersze kręgi automatyzacja.

1. UCZENIE SIĘ TO UMIEJĘTNOŚĆ


Rynek pracy ulega dynamicznym przeobrażeniom i nie chodzi tu wyłącznie o rolę, jaką praca odgrywa w życiu, ale również o sposoby wykonywania obowiązków zawodowych. Pożądane przez współczesnych pracowników ścieżki kariery prezentują się zgoła inaczej niż drogi zawodowe, którymi podążały poprzednie pokolenia. Częściej zmieniamy miejsce zatrudnienia, nie boimy się przekwalifikowania i nowych profesji, a co za tym idzie – jesteśmy otwarci na naukę, poznawanie nowych technologii i nabywanie kompetencji. Jednocześnie poszukujemy elastyczności i rozwiązań ułatwiających pogodzenie życia zawodowego z prywatnym.

Firmy, które chcą zatrzymać najlepszych pracowników, muszą przemyśleć dostępne ścieżki karier oraz możliwości rozwoju. Niezwykle ważne staje się zapewnienie zatrudnionym szans na podnoszenie kwalifikacji, a nawet możliwości zmiany specjalizacji w ramach struktury firmy. Z drugiej strony umiejętność szybkiego dopasowania do zmiennej sytuacji i otwartość na pozyskiwanie nowych umiejętności coraz częściej pojawiają się na liście oczekiwań pracodawców.

fot. katy_89 - Fotolia.com

Kariera 2019

Firmy, które chcą zatrzymać najlepszych pracowników, muszą przemyśleć dostępne ścieżki karier oraz możliwości rozwoju.


2. NIEKONIECZNIE E-MAIL


Na całym świecie ludzie coraz częściej i chętniej komunikują się za pomocą platform internetowych, takich jak Messenger czy WhatsApp. Krótkie wiadomości tekstowe są wybierane znacznie częściej niż e-mail albo rozmowa telefoniczna. Tymczasem w wielu firmach podstawowym kanałem komunikacji w procesie rekrutacji wciąż pozostaje e-mail, wbrew trendom i zmianom zachodzącym w preferencjach kandydatów.
– Wielu z nas oczekuje dostępu do komunikatorów również w kontekście zawodowym. Platformy internetowe dla wielu są głównym kanałem komunikacji – nie tylko prywatnej, ale także oficjalnej. Warto o tym pamiętać wybierając możliwe sposoby komunikacji z obecnymi i potencjalnymi pracownikami – mówi Agnieszka Czarnecka, ekspert Hays Poland.

3. AUTOMATYZACJA NADCHODZI


Wiele powtarzalnych zadań i procesów zostało już zautomatyzowanych. Widząc liczne korzyści oraz powstawanie nowych miejsc pracy, do zachodzących zmian coraz częściej podchodzimy pozytywnie, a liderzy biznesu i działy HR głośno mówią o dobrych stronach automatyzacji. Starają się również przygotować na nią swoich pracowników.
– Wraz z postępującą automatyzacją nastąpi zmiana w zakresie umiejętności, jakich potrzebować będą profesjonaliści i ich pracodawcy. Jeśli jednak zatrudnionym zaoferujemy więcej czasu na przygotowanie się, dostęp do wiedzy i szkoleń, zyskamy nie tylko większą sprawność w realizacji procesów, ale też lojalność pracowników – podkreśla Agnieszka Czarnecka.

4. ANGAŻOWANIE PRZEZ POZYTYWNE DOŚWIADCZENIA


„Employee experience”, a więc doświadczenia pracownika, to termin określający samopoczucie i stosunek zatrudnionego do pracodawcy w całym cyklu jego funkcjonowania w organizacji – od procesu rekrutacji, poprzez podjęcie zatrudnienia i rozwój w strukturze, aż do zakończenia współpracy. Wspólna podróż firmy i pracownika zaczyna się już od obecności marki pracodawcy na rynku pracy. W dalszych krokach znaczenie ma zarządzanie w firmie, budowanie zaangażowania, atrakcyjność oferty kierowanej do pracowników i otwartość na informację zwrotną. Z tego powodu zmienia się podejście do zbierania i przetwarzania informacji na temat zaangażowania i nastrojów pracowników. Już dziś takie dane gromadzone są z wykorzystaniem algorytmów i sztucznej inteligencji, dzięki czemu firma może skupić się wskaźnikach, które mają największy wpływ na jej kondycję. W takim otoczeniu na znaczeniu zyskuje szczerość i transparentność, dzięki czemu pracownikom łatwiej jest zweryfikować, czy działanie firmy jest zgodne z jej zadeklarowanymi wartościami. Brak spójności będzie oznaczał niskie zaangażowanie, prowadzące do utraty kluczowych pracowników.

5. ANALIZA DANYCH


Liczne dane i zaawansowana analityka stają się kluczowe w działalności firm. Organizacje, które uważnie gromadzą informacje i analizują je w różnorodnych zestawieniach zyskują nie tylko lepsze rozumienie biznesu, ale również wpływu poszczególnych elementów strategii na pracowników. Ma to ogromne znaczenie w sytuacji, kiedy pozyskanie wykwalifikowanych pracowników jest wyzwaniem dla niemal wszystkich organizacji.
– Dostępna w czasie rzeczywistym wiedza o tym, jak skuteczne są poszczególne działania podejmowane w firmie, pozwala precyzyjnie dostosować decyzje i strategię zarządzania do bieżących potrzeb, a co za tym idzie – zwiększyć szansę na osiągnięcie wielowymiarowego sukcesu – wyjaśnia Agnieszka Czarnecka z Hays Poland.

6. KULTURA OTWARTA NA NOWOŚCI


Nowe technologie są przydatne wyłącznie wtedy, gdy ludzie chcą i potrafią z nich korzystać. Każde wdrożenie nowego rozwiązania, narzędzia czy platformy, musi mieć sens dla przyszłych użytkowników. Aby upewnić się, że pracownicy są gotowi i otwarci na udoskonalenia, coraz więcej firm dostrzega potrzebę zmian w zakresie kultury organizacyjnej. Obecnie pracodawcy podkreślają znaczenie otwartości, współpracy i elastyczności. Dbają również o włączenie pracowników do realizacji projektów wewnętrznych, traktując ich nie tyle jak użytkowników, co współtwórców nowych rozwiązań. Działy HR mają do odegrania kluczową rolę w kreowaniu kultury wspierającej współpracę, a także otwartość na – uzasadnione i zrozumiałe – zmiany i nowe rozwiązania.

Wraz z postępem technologicznym i miejscami pracy, które stają się zbędne, wiele osób spodziewa się znacznego ograniczenia roli człowieka w świecie pracy. Okazuje się jednak, że wciąż wiele umiejętności pozostaje domeną ludzi. Unikalne kompetencje człowieka nigdy nie zostaną całkowicie zastąpione przez roboty. Konieczność indywidualnego podejścia – a każdy potrzebuje rozmowy, wsparcia, bycia wysłuchanym, cierpliwości i empatii – sprawia, że nowe technologie jeszcze długo nie będą w stanie zastąpić człowieka. Czynnik ludzki wciąż będzie niezwykle ważny dla biznesu.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: