eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Przedświąteczny koszmar, czyli o (nie)bezpieczeństwie danych

Przedświąteczny koszmar, czyli o (nie)bezpieczeństwie danych

2018-12-21 10:31

Przedświąteczny koszmar, czyli o (nie)bezpieczeństwie danych

Zakupy w sieci © fot. mat. prasowe

Gorączka przedświątecznych zakupów rozpoczęła się w Czarny Piątek i zakończy się dopiero 24 grudnia. Przerwa będzie trwała jednak tylko kilka dni, bo tuż po świętach ruszają zimowe wyprzedaże. Warto mieć świadomość, że na ten okres czekają również cyberprzestępcy, którzy polują zarówno na dane uwierzytelniające transakcje bankowe, jak i konta umożliwiające zakupy online. Sukcesowi tych polowań często sprzyjają sami kupujący.

Przeczytaj także: 7 rad, jak bezpiecznie robić zakupy online w czasie wyprzedaży

Z raportu Kaspersky Lab wynika, że zakupy online to jedna z najbardziej popularnych aktywności w internecie, którą wyprzedza jedynie korzystanie z poczty e-mail. I wprawdzie zdecydowana większość użytkowników (93%) jest świadoma cyberzagrożeń finansowych, to jednak aż 32% doświadczyło na własnej skórze sytuacji, w której ich dane uwierzytelniające transakcje finansowe dostały się w niepowołane ręce. Co więcej, aż jedna czwarta tej grupy (26%) nigdy nie odzyskała swoich pieniędzy. Czynnikami, które narażają nasze finanse na kradzież, są m.in problemy z kontrolą danych uwierzytelniających płatności po tym, jak zostały użyte na innych platformach e-commerce oraz szeroki wachlarz dostępnych sposobów płatności.

Zakupy w sieci są czymś na kształt odwiedzenia gigantycznego centrum handlowego, w którym można zakupić produkty oferowane przez przeróżne platformy handlu elektronicznego. Nie jest zatem specjalnym zaskoczeniem, że kupujący mogą mieć problem z kontrolowaniem wszystkich swoich informacji dotyczących płatności online. Ponad połowa osób (54%) najbardziej obawia się tego, że cyberprzestępcy mogą uzyskać dostęp do ich finansowych danych uwierzytelniających. Jednak jedna trzecia (36%) respondentów zapomniała lub nawet nie próbowała zapamiętać stron internetowych oraz aplikacji, w których udostępniła swoje dane finansowe.

Próbując ułatwić sobie znalezienie oraz zapamiętanie swoich danych uwierzytelniających płatności, jedna na pięć osób (20%) przechowuje je na urządzeniach. W ten sposób można ułatwić sobie wprowadzanie danych uwierzytelniających podczas dokonywania zakupów online i nie martwić się, że nie będzie się ich pamiętało. Gdyby jednak urządzenie zostało zgubione lub skradzione, użytkownik mógłby utracić nie tylko swoje dane osobowe, ale również pieniądze, ponieważ znajdując dane uwierzytelniające w notatkach smartfona, niepowołana osoba mogłaby uzyskać dostęp do konta bankowego.

fot. mat. prasowe

Zakupy w sieci

32% użytkowników doświadczyło sytuacji, w której dane uwierzytelniające transakcje finansowe wpadły w niepowołane ręce.


Bogaty wybór metod płatności cyfrowych daje kupującym możliwość wybrania preferowanego sposobu nabywania towarów lub usług. Najczęściej wybierane metody to wciąż karty płatnicze, bezpośrednie przelewy z kont bankowych oraz e-portfele, np. PayPal. Jednocześnie rośnie popularność innych metod płatności. Częste zakupy pozwalają zbierać punkty za pośrednictwem programów lojalnościowych oraz wykorzystywać je podczas kolejnych odwiedzin danego sklepu do zakupu kolejnych towarów. A dzięki smartfonom i smartwatchom klienci nie muszą nawet nosić przy sobie portfela, fizycznych pieniędzy czy nawet kart. To przyczyniło się do wzrostu popularności bezdotykowych płatności za pośrednictwem systemów takich jak PayPass, Google Pay czy Apple Pay, z których regularnie korzysta jedna trzecia kupujących (31%).

Koniec roku i okres świąteczny to czas kupowania prezentów dla rodziny i przyjaciół. Jednak nikt nie chce, aby utrata pieniędzy na skutek niezabezpieczonych transakcji lub oszustwa online zniszczyła radość tych wyjątkowych chwil – mówi Marina Titowa, dyrektor ds. marketingu produktów konsumenckich, Kaspersky Lab. Powinniśmy zatem zwracać uwagę na nasze dane finansowe oraz płatności online, starając się nie podawać danych uwierzytelniających na podejrzanych stronach internetowych czy dokonywać płatności z niezabezpieczonych urządzeń.

Aby zapewnić sobie bezpieczne zakupy online, Kaspersky Lab zaleca stosowanie rozwiązania cyberbezpieczeństwa, które potrafi chronić transakcje internetowe i zabezpieczyć konta służące do dokonywania zakupów. Przykładami takich produktów są:
  • Kaspersky Total Security – rozwiązanie wyposażone w moduł „Bezpieczne pieniądze”, które chroni dane finansowe poprzez otwieranie bezpiecznej przeglądarki przy każdych zakupach online.
  • Kaspersky Password Manager – narzędzie pomagające chronić życie prywatne, łącznie z danymi finansowymi. Zapewnia kupującym bezpieczny dostęp do ich haseł, kodów PIN oraz kluczowych danych uwierzytelniających, w każdym miejscu i na każdym urządzeniu – zapewniając szybką i bezpieczną realizację płatności.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: