eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Gdzie jest jeszcze miejsce na galerie handlowe?

Gdzie jest jeszcze miejsce na galerie handlowe?

2018-12-18 11:03

Gdzie jest jeszcze miejsce na galerie handlowe?

Galeria handlowa © poplasen - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Polski rynek handlowy z pełną odpowiedzialnością można nazwać mocno nasyconym, czego dowodem jest chociażby średnioroczne tempo jego wzrostu, które w latach 2014-2018 utrzymywało się na poziomie 4% rocznie. Dla porównania w latach 2009-2013 było ono dwukrotnie wyższe. Nowej powierzchni ciągle jednak przybywa. Tylko w minionym roku powstało 21 obiektów, a 15 doczekało się rozbudowy. Które z lokalnych rynków są najsilniej nasycone powierzchnią, a gdzie jest jeszcze sporo miejsca na nowe galerie handlowe? Odpowiedzi na te pytania udziela najnowszy raport CBRE „Market View: polski rynek handlowy po IV kw. 2018”.
- Możemy już zdecydowanie powiedzieć, że rynek centrów handlowych w Polsce osiągnął dojrzałość. Od lat 90-tych ubiegłego wieku, gdy pojawiły się pierwsze tego typu obiekty, nasz kraj przeszedł ogromną metamorfozę. Od hipermarketów, poprzez rozbudowę części butikowych, do centrów społecznościowych, z rozbudowaną gastronomią i obszarem rozrywkowym. Ich rozwojowi sprzyja stały wzrost siły nabywczej polskich konsumentów i zmiana stylu życia, dzięki której Polacy więcej czasu spędzają na rozrywkach poza domem. W najbliższej przyszłości możemy spodziewać się m.in. rozwoju ulic handlowych i obiektów typu „convenience” – pozwalających szybko i wygodnie zrobić zakupy „przy okazji” – mówi Magdalena Frątczak, Szefowa Sektora Handlowego w CBRE.

Zakupowa mapa Polski


Najnowsza odsłona cyklicznego raportu CBRE, „Market View: polski rynek handlowy po IV kw. 2018 r.”, dowodzi, że w gronie miast zamieszkiwanych przez więcej niż 200 tys. mieszkańców największe nasycenie przestrzenią handlową ma Poznań (1257 mkw. na 1000 mieszkańców), tuż za nim plasuje się Gdańsk (1177 mkw.), a ostatnie miejsce podium należy do Lublina (1152 mkw.). Na drugim końcu stawki z wynikami od 600 do 656 mkw. mamy Radom, Częstochowę i Toruń. Na tle innych miast relatywnie niskie nasycenie przestrzenią zakupową ma ciągle Warszawa. Jest to przede wszystkim efekt nieporównywalnie dużej liczby mieszkańców.

Z drugiej jednak strony nasza stolica zasłużyła sobie na miano liderki aglomeracji pod względem całkowitego zasobu powierzchni handlowej, który zdołał już osiągnąć niemal 1,7 mln mkw. Za nią plasuje się Górny Śląsk (1,2 mln mkw.), a podium domyka Trójmiasto (795 tys. mkw.).

Warszawa jest również numerem jeden jeśli chodzi o przestrzeń handlową w budowie – 135 tys. mkw. W Łodzi, która jest na drugim miejscu, buduje się już zdecydowanie mniej, bo 23 tys. mkw. Tuż za nimi jest Górny Śląsk z 21 tys. mkw. powstających obiektów.

fot. mat. prasowe

TOP10 miast z największym nasyceniem powierzchnią handlową

Największe nasycenie przestrzenią handlową wśród miast powyżej 200 tys. mieszkańców występuje obecnie w Poznaniu.


Handlowy plac budowy


W ciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce przybyło 430 tys. mkw. powierzchni handlowej (+3,7% r/r) – wynika z raportu CBRE „Market View: polski rynek handlowy po IV kw. 2018 r.”. Porównując ostatnie pięć lat (2014-2018) z okresem 2009-2013 zauważalne jest jednak wolniejsze tempo rozwoju obiektów – średnio 4% rocznie wobec 8% rocznie. W 2018 r. zbudowano 21 obiektów handlowych, ale aż 15 zostało rozbudowanych. Nasz kraj ma już ponad 500 różnych centrów zakupowych – rynek jest nasycony. Dlatego coraz częstszym krokiem staje się powiększenie, szczególnie starszych obiektów. Przyczyną takich decyzji są przede wszystkim silna pozycja nowych centrów handlowych i rozwój sklepów internetowych – by nie pozostawać w tyle pod względem komfortu i oferty, starsze obiekty modernizują swoją przestrzeń, szczególnie strefy gastronomiczne, rozrywkowe, socjalne i parkingi.

Galerie na celowniku inwestorów


Podobnie jak w poprzednich latach, nieruchomości handlowe pozostają na liście ulubionych projektów inwestorów w Polsce. Choć obecnie w kraju powstaje nieco mniej nowych obiektów, to na zainteresowaniu zyskują nieruchomości o ustabilizowanej pozycji na rynku. Długa działalność na rynku pozwala inwestorom łatwiej wycenić nieruchomość i przewidzieć przyszłe wyniki.
- Ważnymi wydarzeniami na rynku handlowym w 2018 r. były transakcje zakupu dwóch obiektów, położonych przy warszawskich ulicach handlowych. Chodzi o kompleks handlowy Wars Sawa Junior przy ul. Marszałkowskiej i biurowiec CEDET, dawniej Centralny Dom Towarowy, położony przy Kruczej. CBRE miało przyjemność reprezentowania kupujących w obu tych transakcjach tak ważnych z punktu widzenia rynku. To obiekty o długiej historii i stabilnej pozycji, dlatego kupujący je inwestorzy mogą liczyć na długoterminowy stabilny wzrost wartości – mówi Michał Stanisławski, Zastępca Dyrektora, Dział Rynków Kapitałowych, CBRE. – Perspektywy rozwoju ekonomicznego Polski są bardzo dobre, co sprawia, że potencjał wzrostu rynku handlowego jest duży, a od właścicieli i zarządców centrów handlowych zależy w jakim stopniu przełoży się na wzrost wartości ich portfeli. Konsolidacja rynku obiektów handlowych postępuje. Uważam jednak, że Polska nadal ma do zaoferowania wiele atrakcyjnych projektów inwestycyjnych zarówno dla inwestorów zorientowanych na wzrost ich obecnego polskiego portfela jak i tych, którzy dopiero rozważają wejście do kraju. Do tego, w trakcie budowy są nowe obiekty, które za jakiś czas będą przedmiotem obrotu – dodaje Michał Stanisławski.

Nowy rok, stare wyzwania


Nadchodzi nowy rok, ale stare wyzwania pozostają. 2019 rok to kolejne 12 miesięcy z zakazem handlu, którym będzie objętych jeszcze więcej niedziel. W związku z tym, rozpoczęte w minionych miesiącach działania i inicjatywy właścicieli, zarządców i najemców, mające na celu minimalizowanie negatywnych skutków regulacji, będą kontynuowane. Dodatkowo, wszystkie strony rynku muszą liczyć się z rosnącymi kosztami pracowników spowodowanymi między innymi wyższą stawką wynagrodzenia minimalnego. Wzrost kosztów wygenerują tez podwyżki cen energii, które mają wynieść nawet 20-30%.

fot. mat. prasowe

TOP10 miast z największym nasyceniem powierzchnią handlową

Największe nasycenie przestrzenią handlową wśród miast powyżej 200 tys. mieszkańców występuje obecnie w Poznaniu.


- Istniejące obiekty handlowe, czy brak dostępności odpowiednich działek, będzie z czasem ograniczać bądź wręcz uniemożliwiać budowę innych nowoczesnych projektów handlowych. Z tego powodu właściciele centrów handlowych skupią się na możliwościach rozbudowy i modernizacji istniejących obiektów oraz dopasowaniu ich oferty do potrzeb klientów. Spodziewamy się, że w 2019 r. w Polsce może przybyć ok. 0,5 mln mkw. nowej powierzchni handlowej – prognozuje Magdalena Frątczak z CBRE.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: