eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jeśli ozdoby świąteczne, to 'made in Poland'

Jeśli ozdoby świąteczne, to 'made in Poland'

2018-12-11 10:45

Jeśli ozdoby świąteczne, to 'made in Poland'

Bombki © victoria p. - Fotolia.com

Ozdoby świąteczne to w przeddzień Bożego Narodzenia temat niewątpliwie na czasie. Przy tej okazji nie sposób nie wspomnieć, że w bożonarodzeniowym przemyśle Polska może uchodzić za globalną potęgę. Dowodem na to mogą być chociażby dane International Trade Center, które wskazują, że w minionym roku Polska była 4. największym dostawcą świątecznych ozdób na świecie. Wartość eksportu tych towarów sięgnęła 66,3 mln dolarów, co względem 2016 roku oznacza rekordowy wzrost na poziomie 93%.

Przeczytaj także: Jakie znaczenie ma dla Polski wymiana handlowa z Niemcami?

- Artykuły bożonarodzeniowe są na tyle ważnym i wyjątkowym produktem, że mają swoją oddzielną kategorię w statystyce handlowej. Stąd wiemy też, jak duży jest obrót nimi na całym świecie. A to wcale niemały biznes, bo wartość eksportu tego typu towarów w ubiegłym roku sięgała aż 5,2 mld dolarów - wskazuje Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału AKCENTY.

Mikołaj z Polski…


Eksperci AKCENTY przyjrzeli się międzynarodowym statystykom dotyczącym handlu ozdobami świątecznymi i innymi artykułami bożonarodzeniowymi. Okazuje się, że w minionym roku nasz kraj zdołała awansować z 9. na 4. pozycję pośród największych eksporterów tego rodzaju towarów na świecie. Tak pokaźny awans to efekt rekordowego wzrostu sprzedaży ozdób świątecznych "made in Poland" (o 93% r/r).
– Patrząc wstecz, na lata przed 2017 r., polski wywóz artykułów bożonarodzeniowych był bardzo stabilny. Ogromny skok w roku ubiegłym to ewenement. Czy to sygnał o dużym wzmocnieniu pozycji Polski w handlu tego typu towarami na świecie? O tym przekonamy się dopiero po najbliższych świętach. Takie skoki mogą być bowiem wynikiem jednorazowego kontraktu lub wynikać z reeksportu dużego zamówienia – twierdzi ekspert AKCENTY.

fot. victoria p. - Fotolia.com

Bombki

Polska jest jednym z najważniejszych globalnych eksporterów artykułów bożonarodzeniowych.


… wędruje na różne kontynenty


Imponująco przedstawia się nie tylko skala eksportu artykułów bożonarodzeniowych, ale również lista kierunków, w które są one wysyłane. Cieszą się one popularnością zarówno w Europie, jak i innych kontynentach. Największym odbiorcą polskich ozdób świątecznych są Niemcy. Jak wyliczyła AKCENTA, w minionym roku za Odrę powędrowało aż 40% eksportu dla tej kategorii (w ujęciu wartościowym). Co ciekawe, bożonarodzeniowe dekoracje z Polski są również bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych, gdzie pod względem wartości trafiła ponad 1/4 całej polskiej sprzedaży. Na trzecim miejscu wśród naszych odbiorców uplasowała się Rosja, a bardzo blisko za nią Holandia i Francja.
Na liście kierunków sprzedaży ozdób świątecznych z Polski nie brakuje też egzotycznych destynacji. Wśród nich możemy znaleźć takie kraje jak np. Kolumbia, Azerbejdżan czy RPA – dodaje Radosław Jarema.

Święta „Made in China”


Wysoka pozycja Polski w rankingu i ubiegłoroczny wyjątkowy przyrost zagranicznej sprzedaży to powód do zadowolenia. Jednak, jak zwracają uwagę eksperci AKCENTY, nie zapominajmy o tym kto naprawdę rządzi świątecznym eksportem.
– Chiny są niekwestionowanym liderem w sprzedaży towarów świątecznych. Eksport z tego kraju stanowi aż 80% całego handlu w tej kategorii produktów. Bardzo możliwe, że większość naszych bożonarodzeniowych ozdób i dekoracji ma więc napis „Made in China” – zauważa przedstawiciel AKCENTY.
W zeszłym roku Państwo Środka sprzedało na światowe rynki artykuły świąteczne za prawie 4,2 mld dolarów. Co więcej, to wynik z wyłączeniem Hong Kongu, ujmowanego w statystykach oddzielnie. A eksport z tego kierunku to dodatkowe 55 mln dolarów i 1% udziału w wywozie świątecznych towarów, zaznaczają eksperci AKCENTY.

Drugim największym dostawcą bożonarodzeniowych ozdób na międzynarodowe rynki jest Holandia, ze sprzedażą sięgającą 297 mln dolarów, a trzecim Stany Zjednoczone z wartością eksportu wynoszącą 71 mln dolarów w 2017 r. W pierwszej piątce, oprócz Polski znajdują się też Niemcy z wynikiem 62 mln dolarów.

Skąd kupujemy świąteczne ozdoby?


Polska to ważny eksporter bożonarodzeniowych artykułów, jednak kraj nad Wisłą także je importuje. Wartość wwozu (41,5 mln dolarów) jest jednak mniejsza niż krajowa sprzedaż na rynki zagraniczne (66,3 mln dolarów). Zaskoczeniem nie będzie kierunek, z którego importujemy najwięcej świątecznych dekoracji. Chiny odpowiadają za prawie 87% całego wwozu tego typu produktów do naszego kraju (pod względem wartości). Na dalszych pozycjach plasują się takie kraje jak Niemcy, Wietnam, Ukraina i Holandia, wylicza AKCENTA.
– Świąteczne dekoracje to wyjątkowy produkt, który współtworzy atmosferę świąt. O ile można policzyć ich wartość i skalę sprzedaży, to dla wielu osób ich sentymentalna wartość jest nie do wycenienia. Niemniej jednak każdy sukces polskiego eksportu cieszy i jest warty doceniania – dodaje Radosław Jarema z AKCENTY.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: