eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Moda napędza konsumpcję

Moda napędza konsumpcję

2018-11-23 10:19

Moda napędza konsumpcję

Sklep z odzieżą © zhu difeng - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Moda w Europie Środkowej i Wschodniej notuje pokaźne wzrosty i w wyraźny sposób stymuluje konsumpcję - pisze Colliers International w swoim najnowszym raporcie „ExCEEding Borders – the fashion sector in the CEE-14 countries” (Przekraczając granice – sektor mody w 14 krajach CEE). Za taki obrót spraw odpowiedzialny jest wzrost PKB, pikujące bezrobocie oraz pnące się w górę wynagrodzenia.

Przeczytaj także: Galerie handlowe kreują doświadczenia

- W miarę jak dochody rozporządzalne rosną, stopniowo zbliżając się do średnich unijnych, zakupy odzieży i akcesoriów stają się coraz ważniejszym czynnikiem napędzającym konsumpcję. Szybki wzrost PKB w ostatnim cyklu, niskie bezrobocie i rosnące płace napędzają boom na modę w Europie Środkowej i Wschodniej — wyjaśnia Mark Robinson, specjalista ds. badań w regionie CEE, Colliers International.

Główne wnioski raportu:


  • Wzrost sprzedaży detalicznej notowany jest w całym regionie, a w minionym roku w Rumunii osiągnął on rekordowy dla całego cyklu poziom 11%;
  • W regionie Europy Środkowo-Wschodniej handel został wyraźnie zdominowany przez centra handlowe. Liderem pod względem ilości obiektów jest Polska (prawie 500 centrów o łącznie powierzchni najmu brutto na poziomie 11,8 mln mkw.). Z kolei Praga jest jedynym rynkiem, gdzie prym wiedzie segment ulic handlowych.

- Mimo dynamicznego wzrostu sprzedaży on-line, także w sektorze mody, Polacy wciąż lubią zakupy w centrach handlowych, na co wskazują poziomy ich odwiedzalności – w najlepszych obiektach pojawia się 1,5-1,7 mln osób miesięcznie — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

fot. mat. prasowe

Zestawienie wszystkich najważniejszych najemców strategicznych w regionie

Wśród najemców strategicznych wymienić można m.in. H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A i TK Maxx.


  • Na 14 badanych rynkach Europy Środkowej i Wschodniej strategiczni najemcy z branży odzieżowej uzyskują w najlepszych lokalizacjach obroty rzędu 350-450 euro/mkw./miesiąc. Wśród nich można wymienić m.in. H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A i TK Maxx.
  • Europa Środkowa i Wschodnia nadal przyciąga międzynarodowe sieci handlowe – spektakularne debiuty mają miejsce m.in. w Polsce (Primark), Rumunii (Victoria's Secret) i na Łotwie (Van Graaf). Także polskie marki są bardzo aktywne w regionie, np. Sizeer obecny na 7 rynkach (Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia).
  • Oprócz obecności w centrach handlowych, sektor mody jest również motorem wzrostu wolumenu e-handlu w CEE 14 – w czterech krajach (Bułgaria, Estonia, Polska i Czechy) jego udział w całości sprzedaży internetowej przekracza 30%.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: zachowania konsumentów, moda, centra handlowe

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: