eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Na "lewe" zwolnienie lekarskie wysyła nas frustracja?

Na "lewe" zwolnienie lekarskie wysyła nas frustracja?

2018-11-19 10:16

Na "lewe" zwolnienie lekarskie wysyła nas frustracja?

Zmęczony pracownik © nd3000 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Zwolnienie lekarskie cieszy się wśród Polaków niemałą popularnością. Co więcej, niemal 1/3 pracowników korzysta z niego w sytuacji, gdy nie choruje, a 86% jest zdania, że można je wziąć co najmniej dwa razy w roku.
Badania przeprowadzone przez ADP wskazują, że na nieuzasadnione stanem zdrowia zwolnienie lekarskie częściej decydują się ci pracownicy, którzy w pracy odczuwają dyskomfort psychiczny.
– Absencja pracowników wiąże się z koniecznością poniesienia przez firmy wymiernych kosztów, dlatego nieuzasadnionym zwolnieniom lekarskim powinno się przeciwdziałać. Widoczna jest bezpośrednia zależność pomiędzy większą częstotliwością nieuzasadnionych absencji i wysokim poziomem frustracji pracowników. Monitorowanie takich nastrojów i przeciwdziałanie im jest dużym wyzwaniem dla każdego pracodawcy. Właściciele oraz liderzy w organizacji powinni budować autentyczne relacje ze swoimi pracownikami, bazujące na szczerości i przejrzystości działań. Powinni zapewniać im możliwości rozwoju i realne wsparcie. Takie podejście zaowocuje zaangażowaniem i oddaniem zespołu. Tym samym, zmienią się nie tylko nastroje związane z absencją chorobową, ale też poprawi się retencja pracowników – ocenia Anna Barbachowska, Country HR Business Partner ADP Polska.

fot. mat. prasowe

Czy można pójść na zwolnienie mimo braku choroby?

Z tym twierdzeniem zgadza się 3 na 10 pracowników.


– W Polsce, jak podaje ZUS, od 2014 roku liczba zwolnień lekarskich wzrosła z 18,8 mln w 2014 roku do 21,4 mln w roku 2017. W przypadku sporej części pracowników zwolnienie lekarskie jest wynikiem długotrwałego stresu i przemęczenia. Stres i przemęczenie są również źródłem mniejszego zaangażowania i utraty radości z pracy. Wówczas „wypoczynkowe” zwolnienia lekarskie dają przestrzeń do poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia czy odbycia serii rozmów rekrutacyjnych. Warto trzymać rękę na pulsie i reagować zawczasu zapewniając pracownikom odpowiednie warunki do rozwoju – mówi Anna Barbachowska, Country HR Biznes Partner, ADP Polska.

Jak dowodzą badania ADP, europejscy pracownicy dość często rozważają odejście od dotychczasowego pracodawcy. Co drugi myśli o rzuceniu pracy co najmniej raz na kilka miesięcy, a 13 proc. myśli o podjęciu takiego kroku raz w tygodniu albo częściej.

fot. mat. prasowe

Czy można pójść na zwolnienie mimo braku choroby?

Z tym twierdzeniem zgadza się 3 na 10 pracowników.


Co wpływa na brak satysfakcji z pracy?


Wprawdzie życie zawodowe może dostarczać wielu radości i być źródłem satysfakcji, to jednak praktyka pokazuje, że często staje się również powodem kłopotów lub frustracji.

Badania ADP wykazały, co decyduje o zaangażowaniu, ale czy wiemy, jakie są w dzisiejszych czasach najważniejsze przyczyny zniechęcenia i braku zadowolenia z pracy?

Z odpowiedzi udzielonych na pytania zawarte w ankiecie wynika, że podczas gdy 65% osób czuje wsparcie ze strony kierownictwa, 10% w ogóle nie ma zaufania do swoich szefów. Co więcej – 46% pracowników jest zdania, że pracodawca ich nie rozumie lub nie jest świadomy ich potencjału.

Niezadowolenie z kierownictwa to poważny problem każdej firmy, niezależnie od jej wielkości, ponieważ na ogół świadczy ono o istnieniu wielu mniejszych bolączek, które łącznie składają się na taką właśnie opinię. Respondenci wskazali na szereg różnego rodzaju problemów, jakie obserwuje się w firmach – od braku poczucia bezpieczeństwa zawodowego po szczególnie niepokojący brak wsparcia ze strony menedżerów i organizacji ogółem.

Szefowie nadal muszą się wiele nauczyć, jeśli chodzi o wspieranie pracowników


Gdy zapytaliśmy uczestników badania o to, na ile aktualna praca zaspokaja ich różne potrzeby, najniższe średnie oceny dotyczyły troski pracodawców o fizyczne i psychiczne zdrowie personelu.

Mniej niż połowa przedsiębiorstw zapewnia szkolenia BHP czy regularne kontrole bezpieczeństwa, przez co wielu respondentów wspomniało o tym, że często nie czuje się w pracy bezpiecznie. Pracodawcy, którym zależy na zaangażowaniu pracowników, muszą wyeliminować tego typu problemy.

Jeśli zaś chodzi o troskę o zdrowie psychiczne personelu, do wykonania jest jeszcze większa praca. Zaledwie 18% ankietowanych uważa, że ich przełożony jest odpowiednio przeszkolony w zakresie dbałości o dobre samopoczucie pracowników, a mniej niż jedna czwarta podała, że ich pracodawca podjął odpowiednie działania, aby:
  • utrzymać uzyskane od nich informacje zwrotne w tajemnicy,
  • zapewnić im możliwość skorzystania z pomocy psychologa,
  • przeszkolić menedżerów w zakresie dbałości o dobre samopoczucie personelu,
  • zorganizować spotkania dotyczące sposobów radzenia sobie ze stresem,
  • zapewnić trening uważności,
  • zapewnić szkolenie dla osób wracających do pracy,
  • zapewnić szkolenie w zakresie pokonywania nieświadomych uprzedzeń.

Dostrzeganie innych – klucz do ich lepszego zrozumienia


Wyniki ankiety wskazują, że duża liczba osób czuje się w pracy nierozumiana. Dotyczy to sytuacji, w których przełożeni nie są świadomi potencjału swoich pracowników, ich potrzeb lub wpływu presji, jaka jest na nich wywierana.

Tak poważny brak zrozumienia jest typowy dla menedżerów, szefów i członków zespołów HR, którzy nie dostrzegają umiejętności i ambicji pracowników, nie dbają o ich zdrowie, a nawet o ich zaangażowanie. Oczywiście problem ten dotyczy w największym stopniu dużych firm, zatrudniających wielu pracowników.

W przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw brak zrozumienia i niedostrzeganie potrzeb personelu może się przejawiać niską mobilnością wewnętrzną, brakiem pochwał i nagród o charakterze pozapłacowym oraz dość często brakiem opcji rozwoju dostosowanych do umiejętności i celów poszczególnych osób.

fot. mat. prasowe

Brak komfortu w pracy a fałszywe zwolnienia lekarskie

Widoczna jest bezpośrednia zależność pomiędzy większą częstotliwością nieuzasadnionych absencji i wysokim poziomem frustracji pracowników.


W miarę jak dana firma rośnie, stworzenie prawdziwego i szczegółowego obrazu każdej jednostki staje się wyzwaniem. Właśnie wtedy z pomocą przychodzi technologia. Platformy HCM umożliwiają dużym i rosnącym firmom równie dogłębne rozumienie i dostrzeganie pracowników, co w przypadku mniejszych firm. Takie podejście jest niezwykle ważne, jeżeli chcemy mieć pewność, że nasi pracownicy pozostaną zaangażowani w swoją pracę i będą z niej tak „po ludzku” zadowoleni.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: