eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Black Friday, czego oczekują klienci?

Black Friday, czego oczekują klienci?

2018-11-17 00:44

Black Friday, czego oczekują klienci?

Black Friday © Leigh Prather - Fotolia.com.jpg

Rozpoczynający maraton przedświątecznych zakupów Black Friday przywędrował do Polski zza oceanu i zagościł u nas na dobre. Sklepy, które chcą przyciągnąć klientów i wycisnąć z tego święta jak najwięcej, powinny się jednak dobrze przygotować. Warto bowiem zdawać sobie sprawę, że nie ma nic gorszego niż rozczarowani klienci, na których lojalność z pewnością nie będzie można liczyć w nadchodzącym roku. W raporcie "Polaków portfel własny – kochamy okazje" Santander Consumer Bank przygląda się, czego oczekują kupujący i radzi, jak sprostać ich oczekiwaniom.
  • Wprawdzie zamiar korzystania z oferty przygotowanej na tegoroczny Black Friday deklaruje co czwarty Polak, ale jednocześnie niemal połowa konsumentów (48 proc.) podkreśla, że promocje interesują ich jedynie wówczas, gdy obejmują to, co i tak zamierzali zakupić.
  • W czasie nadchodzącego Czarnego Piątku 7 na 10 Polaków będzie poszukiwać okazji w punktach handlowych lub na stronach internetowych ulubionych marek odzieżowych. Kategorią, która również nie będzie mogła narzekać na brak zainteresowania jest elektronika, AGD oraz komputery - te produkty interesować będą przede wszystkim panów.
  • Karty lojalnościowe niespecjalnie przekonują polskich konsumentów - za atrakcyjne uważa je tylko 16 proc. badanych. Dużą popularnością nie cieszą się również zniżki otrzymane za określoną formę płatności. O wiele bardziej chwytliwe okazują promocje typu “drugi produkt za grosz” (41 proc.) czy możliwość skorzystania z darmowej dostawy towaru (25 proc.).
  • Pół roku po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę konsumenci nauczyli się radzić sobie z brakiem możliwości zrobienia zakupów 7 dni w tygodniu. Dla prawie 40 proc. badanych nie ma on żadnego znaczenia. Pozostali kupują w inne dni tygodnia, robią większe zapasy, kiedy już dotrą do supermarketu albo korzystają z małych osiedlowych sklepików.

fot. Leigh Prather - Fotolia.com.jpg

Black Friday

Podczas tegorocznego Black Friday na prawdziwe tłumy powinny się przygotować sklepy odzieżowe oraz obuwnicze.


Jakie działania promocyjne są najbardziej skuteczne?


Polacy są zgodni, że działania promocyjne, które mają największy wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe to te maksymalizujące korzyści.

- Drugi produkt za grosz to zdecydowanie ulubiona promocja Polaków (44 proc.). Bardzo entuzjastycznie podchodzimy również do zniżek, które otrzymujemy na produkty w sklepie, w trakcie dokonywania zakupów. Z kolei w sprzedaży przez Internet docenianym przez klientów jest oferta bezpłatnej dostawy. W naszym badaniu jako atrakcyjną wskazał ją co czwarty konsument - mówi Arkadiusz Panek, Dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.

Jednocześnie zdecydowanie mniej istotne dla klientów są promocje, oferowane w ramach programów lojalnościowych (16 proc.), jak i zniżki za posługiwanie się wybraną metodę płatności (jedyne 14 proc. badanych.)

Czy jesteśmy sceptycznie nastawieni do promocji?


Okazuje się, że polscy konsumenci nie dają się łatwo przekonać promocyjnym komunikatom i są racjonalistami. Entusjastów okazji jest stosunkowo niewielu. Ze stwierdzeniem “uwielbiam promocje - praktycznie nie kupuję niczego, co nie jest w promocji” zgadza się jedyne niecałe 9 proc. Polaków.

– Nasze badanie pokazuje, że Polak na zakupach stara się być asertywny i nie ulegać impulsom. Prawie jedna trzecia badanych przez nas konsumentów deklaruje, że podczas zakupów zaopatruje się w ramach promocji wyłącznie w te produkty, które i tak wcześniej zaplanowali kupić – dodaje Arkadiusz Panek z Santander Consumer Banku.

Kto może liczyć na żniwa w Czarny Piątek?


Podczas tegorocznego Black Friday na prawdziwe tłumy powinny się przygotować sklepy odzieżowe oraz obuwnicze. Ta kategoria produktów była najczęściej wskazywana przez respondentów, którzy planują tego dnia zakupy (71 proc.). Osób czekających niecierpliwie na promocje na pozostałe kategorie produktów jest już zdecydowanie mniej.

Obniżkami na laptopy i komputery PC zaintersuje się co trzeci konsument, na sprzęt RTV ok. 26 proc. Nieco wiecej niż co piąty będzie chciał zostać właścicielem nowego sprzętu AGD (22 proc.). Podobna grupa stawia na kosmetyki i perfumy. W tej kategorii zdecydowanie dominują panie – 24 proc. wskazań w porównaniu do 6 proc. mężczyzn.

Nie jest zaskoczeniem, że najmłodsi (18-29 lat) będą polować na treści cyfrowe. Co czwarty dwudziestolatek liczy na obniżenie cen gier, subskrypcji i programów (26 proc.). To równiez kategoria preferowana przez mężczyzn. Z kolei na obniżki cen książek w największym stopniu czekają najstarsi badani (66 proc. sześćdziesięciolatków).

Ta ostatnia niedziela


Ograniczenie handlu w niektóre niedziele dla większości konsumentów nie miało zbyt dużego znaczenia. Część Polaków częściej robi zakupy w dni robocze (33 proc.) lub soboty (34 proc.). Co czwartego częściej spotkamy w małym osiedlowym sklepie. Dla wyboru takiej czy innej strategii nie ma znaczenia miejsce zamieszkania czy dochód konsumenta. Sądząc po wynikach badania Santander Consumer Banku, wydawcy karty kredytowej TurboKARTA, na braku możliwości pójścia na zakupy 7 dni w tygodniu nie zyskuje e-commerce. Tylko 6 proc. konsumentów zadeklarowała, że częściej zaczęli korzystać z możliwości robienia zakupów przez internet.

W odpowiedzi na wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę sklepy stacjonarne oraz internetowe uruchomiły szereg ofert specjalnych i promocji dla klientów. Co spodobało się klientom najbardziej? Im większe miasto, tym częściej badani doceniają wydłużony czas pracy sklepów w inne dni tygodnia (19 proc. mieszkańców wsi, w porównaniu do 30 proc. mieszkańców metropolii). Natomiast niezależnie od miejsca zamieszkania konsumenci są zgodni co do atrakcyjności dodatkowych, specjalnych promocji w sklepach w soboty lub inne dni tygodnia (32 proc.)

Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku, wydawcy karty kredytowej TurboKARTA, w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 9 - 11 października 2018 r. W badaniu udział wzięły osoby pełnoletnie z całej Polski. Próba, n=1000.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

7 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.