eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 42/2018

Polska: wydarzenia tygodnia 42/2018

2018-10-23 08:38

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 41/2018

  • Według prognoz Banku Światowego wzrost gospodarczy Polski wyniesie w tym roku 4,7 proc. oraz 3,9 proc. w 2019 roku. Te obecne prognozy są wyższe od prognoz wobec oczekiwań z kwietnia br. o 0,5 pkt proc. w 2018 r. i o 0,2 pkt w 2019 r. W opinii analityków powinno się tak stać dzięki konsumpcji prywatnej, wydatkom rządowym oraz odbiciu w inwestycjach prywatnych. Nie zmienia to jednak faktu, że należy liczyć się z przyszłym spadkiem tempa wzrostu gospodarczego w UE i w niemieckiej gospodarce, z negatywnym skutkiem w polskiej gospodarce w formie zwolnienia wzrostowej dynamiki do poziomu 3,9 proc. w 2019 r. i 3,6 proc. w 2020 r. Warto rozważyć jakie są niebezpieczeństwa dla polskiej gospodarki w najbliższych dwóch latach. Podzielam opinię, że należy liczyć się z pogorszeniem się relacji deficytu do PKB. W tym roku deficyt może wynieść 1,6 proc. PKB, a do poziomu 2 proc. wzrośnie w roku 2020. Przyczyną będą rosnące wydatki socjalne oraz obniżka wieku emerytalnego. Niebezpieczeństwem będzie też trudność z utrzymaniem dyscypliny budżetowej, a będzie jej szkodzić cykl trzech kolejnych wyborów. Może się więc stać, że wg ocen Banku Światowego w latach 2019 i 2020 inflacja wzrośnie do 2,5 proc.
  • GÓRNICTWO NAFTOWE I GAZOWNICTWO OSTATECZNIE PODPISAŁO DWIE WIĄŻĄCE UMOWY DŁUGOTERMINOWE NA DOSTAWY GAZU SKROPLONEGO LNG Z AMERYKAŃSKIMI FIRMAMI. Amerykańskimi partnerami PGNIG są Venture Global Calcasieu Pass LLC oraz Venture Global Plaquemines. Umowy podpisano na 20 lat, a wg polskiej firmy dostawy z USA są o ok. 20 proc. tańsze niż dostawy ze Wschodu. Umowa dopuszcza możliwość odsprzedaży na rynku surowców energetycznych. Każda z umów zakłada zakup przez PGNiG po około 1 mln ton LNG (tj. około 1,35 mld m3 gazu ziemnego po regazyfikacji) rocznie przez 20 lat. Warto dodać, że rząd stara się o dostawy gazu z szelfu norweskiego.
  • Sytuacja na polskim rynku pracy. Wg GUS na koniec września stopa bezrobocia utrzymała się na tym samym poziomie co w sierpniu, czyli 5,8 proc. (w lipcu wyniosła ona 5,9 proc.). wg danych z urzędów pracy liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy wyniosła w sierpniu 958,6 tys. wobec 961,8 tys. osób w poprzedni miesiącu.
  • Analitycy ostatnio z dużą uwagą obserwują polski rynek i polską gospodarkę. Generalny ich kierunek badań koncentruje się na zatrudnieniu i płacach. Wniosek jest prosty: we wrześniu nieoczekiwanie zwolniły wzrost zatrudnienia i płac. Wkrótce będą kolejne dane i wg prognoz niektóre z nich też będą niepokoiły. Mam tu na myśli chociażby polski przemysł, bo wg GUS-u w sektorze produkcji we wrześniu 2018 r. wzrost wyniósł tylko o 2,8 proc. r/r, choć rynek spodziewał się wzrostu 4,3 proc. Wiele wskazuje też na to, że sektor budownictwa także lekko zawiódł oczekiwania. Na pewno na wyniki gospodarcze ostatnich miesięcy będą miały procesy gospodarcze i spowolnienie w strefie euro. Przypominam, że niemiecka produkcja przemysłowa nieoczekiwanie spadła o 0,3 proc., a zwolnił także eksport. Niepokój wzbudzają w Europie dwie wielkie niewiadome co do skutków jakie może przynieść brexit i amerykańsko-chińska wojna handlowa. Nie ulega wątpliwości, że wpłynie to na polską gospodarkę.
  • Wg GUS wrześniowa inflacja wyniosła 1,9 proc. r/r. W sierpniu inflacja wyniosła 2,0 proc. Według danych GUS wpływ na wzrost wartości wskaźnika inflacji miał wzrost cen odzieży i warzyw, a w dalszej kolejności również mięsa i energii. W porównaniu z wrześniem 2017 r. ceny towarów konsumpcyjnych wzrosły o 2,0 proc., a usług - o 1,5 proc.
  • Telewizja publiczna w I półroczu 2018 roku zanotowała 132,2 mln zł zysku, ale znacznie gorsze wyniki finansowe mają ośrodki terenowe TVP . Okazuje się, że w 15 na 16 zakończyło pierwszą połowę tego roku ze stratą. Nie jest to zaskakujące, bo taka sytuacja utrzymuje się od lat i w konsekwencji centrala TVP corocznie dopłaca do swoich oddziałów. Największą stratę w pierwszym półroczu tego roku zanotował warszawski oddział TVP (6,5 mln zł.). Jedynym oddziałem, który zakończył półrocze na plusie, był OTV Gorzów Wielkopolski, jeden z najmniejszych ośrodków TVP.
  • Zmiany na mapie placówek handlowej Polski. Opublikowano informację, że w najbliższych dniach. francuski Carrefour przejmie dwa franczyzowe sklepy Piotra i Pawła. Wg tych samych źródeł toczą się także zaawansowane rozmowy na temat dołączenia do Carrefoura kolejnych sklepów działających pod marką Piotra i Pawła. Warto dodać, że we wrześniu Carrefour we wrześniu przejęło pięć sklepów własnych Piotra i Pawła i przekształciło je w Biedronki Premium.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

JAK DOBRZE ZAPREZENTOWAĆ AUTO SPRZEDAWANE ONLINE...

Prezentacja produktów sprzedawanych w Internecie odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych przez klientów. Jest to szczególnie ważne w przypadku samochodów używanych, gdzie istotny jest każdy detal. Dlatego na rynku zaczynają pojawiać rozwiązania umożliwiające oglądanie sprzedawanych aut online w widoku 360, który pozwala dokładnie obejrzeć samochód przez Internet, bez potrzeby wizyty u sprzedawcy. Póki co na tę formę prezentacji samochodu zdecydowało się tylko kilka firm w Polsce, ale eksperci prognozują, że zdjęcia aut w widoku 360 to przyszłość sprzedaży samochodów w sieci.

Każdy, kto kiedykolwiek sprzedawał samochód przez Internet wie, jak ważnym elementem tego procesu są dokładne zdjęcia auta. To głównie na ich podstawie Internauci podejmują decyzję o spotkaniu ze sprzedającym, aby móc obejrzeć auto „na żywo”. Dlatego firmy zajmujące się profesjonalną sprzedażą aut szukają zupełnie nowych rozwiązań umożliwiających im zaprezentowanie samochodu online z możliwie jak największą dokładnością.

Jednym z najnowszych rozwiązań jest umożliwienie oglądania realnego (nie modelu) auta online w widoku 360. Dzięki niemu klient może dokładnie obejrzeć każdy zewnętrzny i wewnętrzny element wybranego przez siebie modelu samochodu w widoku 360. A w razie potrzeby może wykonać zbliżenie na dowolną część auta, aby upewnić się w jakim jest stanie. W ten sposób klient może zobaczyć cały samochód jak w rzeczywistym salonie.

– Dla niektórych to zabrzmi niczym dzieło Sapkowskiego, ale takie są fakty. Coraz więcej różnych produktów kupujemy w sieci, a samochody były jedynie kwestią czasu. W USA tego typu rozwiązanie już działa dając doskonałe rezultaty. Polski rynek do zrobienia tego typu kroku musiał dojrzeć, ale sądząc po zainteresowaniu oraz prowadzonych przez nas rozmowach, w końcu nadszedł ten czas. Co zresztą nie dziwi, dysponujemy bowiem jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie i technologicznie rozwiązań do fotografii i prezentacji samochodów online w widoku 360 w Europie.

Skoro życie w coraz większym stopniu można sobie ułatwiać, to czemu tego nie robić? Możliwość dokładnego obejrzenia samochodu z poziomu fotela – czy można sobie wyobrazić wyższy poziom wygody? – mówi Andrzej Wrona z Virtual Car 360, firmy oferującej rozwiązania umożliwiające tworzenie prezentacji samochodów online w widoku 360

Jak to działa?

Oglądanie auta online w widoku 360 jest możliwe dzięki specjalnej platformie obrotowej będącej jednocześnie studiem fotograficznym. Platforma pozwala na obracanie fotografowanego samochodu w czasie sesji zdjęciowej bez konieczności zmiany pozycji aparatu fotograficznego, co skraca czas wykonania całej sesji zdjęciowej do 10 minut. Platformę wraz z ze ścianami bocznymi tworzy kompletny photobox wykonany z aluminium oraz specjalnych materiałów. Tworzy w ten sposób studio fotograficzne, w większości odseparowane od światła zewnętrznego. Oświetlenie studia eliminuje niekorzystne odbicia i refleksy na karoserii oraz pozwala na efektywne zaprezentowanie samochodu.

– W praktyce oznacza to, że klient widzi nie tylko każdy zewnętrzny detal samochodu, ale i całe wnętrze. Na przykład nasi klienci mają możliwość zamówienia samochodu z dostawą do domu. A to oznacza, że zobaczą samochód na żywo dopiero w momencie jego odbioru. Dlatego aby skorzystali z naszej oferty muszą mieć możliwość dokładnego obejrzenia niemal każdego elementu auta. Zakładamy, że prezentacja pojazdu w widoku 360 spełnia tę potrzebę. Klient może obejrzeć auto z każdej strony, otworzyć drzwi i zasiąść wirtualnie za kierownicą z możliwością rozejrzenia się po całym wnętrzu, włącznie z podsufitką auta – opowiada Grzegorz Grodecki, Dyrektor Zarządzający Master1.pl

Czy auto w widoku 360 przekonuje do sprzedaży?

Z danych wynika, że aż 64% klientów zainteresowanych pozyskaniem samochodu pokontraktowego w abonamencie w 100% przez Internet zamawia je z dostawą do domu (door-to-door). Oznacza to, że nie widzą pojazdu i nie jeżdżą nim przed zawarciem transakcji, a opinię na temat auta wyrabiają sobie na podstawie zdjęć.

– Jest to chyba najlepsze potwierdzenie, że jeśli klient ma możliwość szczegółowego obejrzenia samochodu w sieci, to może zrezygnować z potrzeby oglądania go na żywo – dodaje Grzegorz Grodecki

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: