eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ferie zimowe 2019: nieco drożej niż rok temu

Ferie zimowe 2019: nieco drożej niż rok temu

2018-10-11 13:29

Ferie zimowe 2019: nieco drożej niż rok temu

Wyspy Kanaryjskie © eddygaleotti - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (11)

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA rozpoczyna kolejny już cykl publikacji dotyczący zagranicznych wyjazdów turystycznych. Tym razem autorzy przyglądają się nadchodzącemu sezonowi zimowemu. Najnowsza z analiz dotyczy pierwszego tygodnia ferii zimowych na Mazowszu, a więc okresu od 28 stycznia do 3 lutego 2019 roku. Dowodzi ona m.in. dość atrakcyjnych cen Cypru - wycieczki w tamtym kierunku są obecnie o 547 złotych tańsze niż przed rokiem, podczas gdy średnia cena imprezy jest dziś o 73 zł wyższa od ubiegłorocznej.

Przeczytaj także: Ferie zimowe 2019: Cypr ciągle tani

I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej

Sprzedaż wycieczek spada szybciej niż przed rokiem, ale sprzedaż ciągle jeszcze wyraźnie wyższa


W mediach pojawiła się czterdziesta dziewiąta już odsłona raportu z systemu MerlinX (39/2018), poświęconego rezultatom sprzedaży wycieczek w ostatnim tygodniu września. Czego dowodzi? Wyniki okazały się całkiem dobre, choć o około 40 procent niższe niż w drugim powakacyjnym tygodniu. Ponieważ jednak baza do porównań rok do roku spadła w nieco mniejszej skali, to w rezultacie roczna dynamika okazała się nieco niższa. W przypadku najważniejszych z perspektywy branży imprez lotniczych osiągnęła ona +23,4 procent. Dla porównania, tydzień wcześniej było to +38,8 procent, a przed dwoma tygodniami +48,5 procent.


W następstwie tego spadek zanotowała również dynamika dwuletnia, ale i tak jej notowanie należy uznać za bardzo wysokie (+ 60,5 procent). Przed tygodniem dwuletnia dynamika wzrostu sprzedaży sięgnęła aż +88,1 procent, a przed dwoma tygodniami była na poziomie +66,5 procent. Po 13 tygodniach dużego marazmu (tygodnie 22-34), od ostatniego tygodnia sierpnia pozostaje ona w bardzo silnym trendzie wzrostowym, którego nadejście w tym mniej więcej okresie było sygnalizowane wcześniej wielokrotnie.

fot. mat. prasowe

Dynamiki wzrostu sprzedaży wycieczek lotniczych wg raportów PZOT

Przed tygodniem dwuletnia dynamika wzrostu sprzedaży sięgnęła aż +88,1 procent.


Dane o wzroście sprzedaży wycieczek w okresie dwuletnim nadal są imponujące, ale nie jest to jeszcze koniec bardzo pozytywnych wyników w tym zakresie. Są one skutkiem kilku czynników, w tym tendencji do wydłużania sezonu turystycznego, co powoduje, że korzystna sprzedaż bieżąca odnoszona jest do bardzo małych jej wolumenów lub nawet zupełnego jej braku (na niektórych kierunkach) w przeszłości.

Rozpoczynamy kolejny okres edycji materiałów tygodniowych


Począwszy od tego materiału do mniej więcej końca stycznia przyszłego roku materiały tygodniowe będą naprzemiennie przedstawiały sytuację rynkową w sezonie zimowym (zima 2018/2019) i letnim (lato 2019). Przedmiotem analiz w tym pierwszym będzie, tak jak miało to miejsce w poprzednich edycjach, pierwszy tydzień zimowych ferii m.in. dla województwa mazowieckiego, czyli okres 28 stycznia - 3 lutego 2019 roku.

Niniejszy materiał tygodniowy w swojej drugiej części przedstawia właśnie pierwsze przybliżenie sytuacji w sezonie zimowym, natomiast za tydzień powinno ukazać się pierwsze przedstawienie sytuacji w sezonie letnim, które będzie się odnosić do pierwszego pełnego tygodnia sierpnia czyli do okresu 5-11 sierpnia 2019 roku.

Sezony zimowy i letni – teatry są to dwa …


Obecnie najwięcej emocji w branży budzą kwestie głębokiej nierównowagi popytowo-podażowej oraz ofensywna polityka cenowa tzw. „jednego z dużych graczy w branży”, pod którym to enigmatycznym określeniem kryje się po prostu biuro TUI Poland. Mniejsze na razie znaczenie wydają się mieć potencjalne problemy wynikające z możliwego niedoboru miejsc w liniach czarterowych (bardzo znaczne ograniczenie oferowania przez linie lotnicze Small Planet) jak też skutki okresowego przejścia z ofensywnej na defensywną strategię rynkową przez tanich przewoźników na kierunkach turystycznych.

W zakresie oferowanych cen wycieczek rysuje się na razie bardzo ciekawy obraz dwóch całkowicie odmiennych sytuacji, zwłaszcza w odniesieniu do propozycji cenowych rzeczonego ofensywnego biznesowo organizatora. Nie wnikając na razie w szczegóły (materiał za tydzień) można na razie ogólnie stwierdzić, że w sezonie zimowym jest on biznesowo niemal całkowicie wycofany i mało widoczny (poza niektórymi mniejszymi kierunkami o czym w drugiej części materiału), za to w ofertach sezonu letniego na razie bardzo ofensywny i to nie tylko w odniesieniu do analogicznego okresu first minute w sezonie ubiegłym, ale też w relacji z okresem stricte przed-wakacyjnym.

Tanie linie na razie oddają część rynku turystyce zorganizowanej


Wysokie prawdopodobieństwo istotnego spowolnienia ekspansji tanich przewoźników w Polsce sygnalizowaliśmy wielokrotnie już od wakacji zeszłego roku. Zasadniczą przyczyną były deklaracje zmiany priorytetów wzrostu na niektóre kraje Zachodniej Europy, a zwłaszcza Niemcy.

Zamiary te zbiegły się w czasie z bankructwami linii Air Berlin oraz dużej czarterowej linii brytyjskiej Monarch, co wytworzyło atrakcyjną lukę biznesową do zagospodarowania. Dodatkowo pojawiły się niespotykane wcześniej w takiej skali kłopoty z brakiem dostatecznej liczby pilotów, a później problemy z rosnącą liczbą protestów załóg (Ryanair) odnośnie zbyt niekorzystnych warunków pracy i wynagrodzeń.

Przy takiej eskalacji problemów tempo ekspansji tanich linii w Polsce nie tylko osłabło, ale nawet widoczne stały się – rzecz wcześniej niespotykana- pewne zrealizowane już cięcia siatki przelotów na razie w zimie, ale całkiem możliwe, że dotyczyć będą one również programów letnich (pierwsze anonsy cięć już są). Relatywnie więcej rejsów wycofuje na razie Wizzair (Wyspy Kanaryjskie, Włochy, Portugalia), ale redukcje siatki widoczne są też w liniach Ryanair (Wyspy Kanaryjskie, Ateny).
Należy jednak pamiętać o dużej elastyczności działania tanich przewoźników, którzy potrafią szybko wycofywać, ale też uruchamiać połączenia i to nawet w środku trwania sezonu (zwłaszcza Wizzair). Ta trochę nowa sytuacja stanowi jednak dodatkowe źródło niepewności organizatorów, którzy z jednej strony będą zapewne bardzo konserwatywnie planować podaż miejsc czarterowych, a z drugiej strony otrzymać mogą – niejako w prezencie - dodatkowy strumień klientów, którzy nie zmieszczą się w ograniczanych programach rejsowych przelotów tanich linii.

Należy też pamiętać o niepozornych, ale za to kluczowych słowach w śródtytule tej partii materiału, a mianowicie „na razie”. To one mogą wyznaczyć średnioterminową historię lotniczej turystyki wyjazdowej w naszym regionie … do tematu będziemy jeszcze wracać.

Ostatni tydzień w statystykach sieci Wakacje.pl


Obecnie coraz bardziej wartościowym źródłem informacji o zmianach i trendach w sprzedaży wycieczek stają się dane liderującej w naszej branży turystyki wyjazdowej sieci Wakacje.pl. Zwiększa ona systematycznie swój udział w rynku – w tym zwłaszcza w maju tego roku poprzez przejęcie całości udziałów spółki My Travel sp. z o.o. – co w konsekwencji powoduje, że jej statystyki i inne informacje mogą dokładniej oddawać bieżącą i historyczną sytuację na krajowym rynku turystycznym.

Tym razem przedstawiamy na wstępie zmiany udziałów skumulowanych najważniejszych kierunków dla polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej tym razem również w nieco skróconym horyzoncie czasowym, czyli do początku maja tego roku (co powinno poprawić czytelność wykresów) wraz z krótkim komentarzem dotyczącym ich przebiegu w ostatnim tygodniu. Dla celów większej przejrzystości podzielono kierunki na grupy według przybliżonego kryterium najważniejszych kierunków „wschodnich” i pozostałych.

fot. mat. prasowe

Tygodniowe zmiany skumulowanych udziałów rezerwacji na sezon lato 2018

Dobrze widoczna jest bardzo dobra i właściwie nieprzerwana pomajówkowa passa Grecji.


fot. mat. prasowe

Tygodniowe zmiany skumulowanych udziałów rezerwacji na sezon lato 2018 cd.

Największy spadek rezerwacji widoczny jest w przypadku Albanii.


Na pierwszym wykresie jest dobrze widoczna bardzo dobra i właściwie nieprzerwana pomajówkowa passa Grecji, której katalizatorem był w dużej mierze stosunkowo słaby okres dla Turcji, Egiptu i Tunezji związany z relatywnie mniej korzystnymi cenami i odczuwalnymi niedomaganiami popytu powiązanymi z kwestią MŚ w piłce nożnej dość ważną dla środowisk z obszaru Polski B. Obecnie lider rynku wyraźnie oddaje pole w związku z bliskim już wyczerpaniem dostępnych ofert, czyli z bardzo wysokim stopniem wyprzedania. W takiej sytuacji do głosu dochodzą kierunki o nieco dłuższym lub bardziej ciągłym sezonie takie jak Turcja, Egipt i Hiszpania, która jest widoczna na kolejnym wykresie. Ta ostatnia zastąpi niebawem Turcję w roli jednego z liderów wzrostów, jako że razem z Egiptem stanowią parę bardzo istotnych kierunków całorocznych.

Poniżej przedstawiono krótkie zestawienie zmian wielkości udziałów rynkowych najważniejszych kierunków w ostatnim tygodniu wraz z krótkimi komentarzami:

Turcja : wzrost o 0,89% - kierunek ten od końca marca wykazuje bardzo znaczne wahania tempa sprzedaży. W drugiej połowie sierpnia odnotowano bardzo silny wzrost sprzedaży Turcji, który może być kojarzony z przeorientowaniem części popytu w reakcji na bezprecedensową przecenę tureckiej liry i chęcią wykorzystania końcówki wakacji na tanie wyjazdy rodzinne. Popyt wrócił jednak szybko do normy, gdy uświadomiono sobie, że w tym sezonie korzyści są jeszcze niewielkie i ograniczają się do tańszych stołowania się i zakupów poza obszarem hoteli. W ostatnim tygodniu kierunek ten ponownie odnotował bardzo znaczny wzrost tempa sprzedaży, który tym razem można łączyć także z końcem sezonu na istotnych kierunkach konkurencyjnych, jakimi są Bułgaria i Albania. W ostatnim tygodniu Turcja bardzo znacznie zyskiwała w październiku.

Egipt : wzrost o 0,18% - trzeci kolejny wzrost udziału w rynku po serii szesnastu tygodni spadków, tym razem już dość znaczący. Miniony słabszy okres (trwał od początku czerwca) miał zapewne częściowy związek z utratą przewagi Egiptu w zakresie bieżącej atrakcyjności cenowej wobec głównych kierunków konkurencyjnych. W nadchodzących tygodniach jego rynkowe udziały jako istotnego kierunku zimowego powinny utrwalić wyraźny trend wzrostowy, także wobec zanikania ofert większości głównych kierunków konkurencyjnych. W minionym tygodniu Egipt notował wzrosty udziałów rynkowych w październiku, ale nie tak intensywne jak Turcja.

Hiszpania : bez zmian – po dwóch niedużych wzrostach zmiany udziałów w rynku wróciły do stagnacji. We wcześniejszych 12 tygodniach trendu spadkowego trwającego od końca czerwca Hiszpania traciła udziały, choć w stopniowo malejącej skali. Jako istotny kierunek zimowy ma on w kolejnych tygodniach duże szanse wejścia w trend wzrostowy, ale prawdopodobnie mniej jednoznaczny niż w przypadku Egiptu.

Tunezja : spadek o 0,03% - po dwóch miesiącach wahań z niedużą przewagą wzrostów, kierunek wrócił do stagnacji, a w minionym tygodniu do niedużych spadków. Tendencja ta może się utrzymać w związku z częściowo kończącą się sprzedażą Tunezji, z której w ofercie pozostaje jedynie Dżerba. Kierunek dość wyraźnie oddawał pole w październiku.

Albania : spadek o 0,16% - brak ofert wyjazdów na tym kierunku w październiku przesądza o dalszym spadku udziału w rynku. Otwartą kwestią pozostaje jedynie pytanie na jakim poziomie będzie udział Albanii na zakończeniu sezonu letniego, czyli w końcu października.

Bułgaria : spadek o 0,30% - sytuacja podobna do Albanii. Praktyczny koniec sprzedaży powoduje, że kierunek jest skazany obecnie na dalszy spadek znaczenia, a kwestią pozostaje pytanie na jakim poziomie rynkowych udziałów ostatecznie zakończy Bułgaria tegoroczny sezon letni.

Grecja : spadek o 0,54% - od połowy kwietnia kierunek ten przebywał w prawie nieprzerwanym trendzie wzrostowym, który trwał do poprzedniego tygodnia. Jedyne poważniejsze zachwianie w trzecim tygodniu sierpnia, było związane z chwilowym zdecydowanym przyspieszeniem sprzedaży Turcji, o którym była mowa wcześniej. Sprzedaż Grecji przez wiele tygodni była konsekwentnie wspierana przez relatywnie niskie ceny i taki stan trwał do momentu, gdy dało o sobie znać wyczerpywanie się ofert na obecny sezon letni. W kolejnych tygodniach października z tego samego względu udziały rynkowe Grecji powinny się nadal obniżać.

Na innych kierunkach, nie odnotowano większych zmian, a skala ich zysków lub strat udziałów rynkowych wyrażała się dla nich w minionym tygodniu w setnych częściach procenta.

 

1 2 3

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • janusz.z / 2018-10-13 13:43:49

    Ceny wszystkiego poszły w góry, nie samych wyjazdów... Takie mamy czasy. Chociaż ja właśnie porónywałem ceny z But'a (w tamtym roku syn jechał od nich na kolonie) i nie są jakoś znacznie wyższe. Niektóre biura utrzymują poziom. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • mozaika izraela

    indygo123 / 2018-10-29 10:39:03

    ja zdecydowałem, że pojadę na wycieczkę Mozaika Izraela z konsorcjum - jestem bardzo ciekawy tej niesamowitej mieszanki kultur i religii oraz bogactwa smaków i kolorów :D odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: