eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Ubezpieczenie ryzyk cybernetycznych osłabi atak hakerski

Ubezpieczenie ryzyk cybernetycznych osłabi atak hakerski

2018-10-09 09:19

Ubezpieczenie ryzyk cybernetycznych osłabi atak hakerski

Cyberpolisa osłabi atak hakera © leowolfert - Fotolia.com

Tesco Bank obciążony został niedawno karą 16,4 mln funtów za zbyt opieszałą reakcję na atak hakerski z listopada 2016 r. Na skutek niedoskonałości kart debetowych oraz systemu kontroli z banku w ciągu zaledwie 48 godzin wyciekło 2,26 mln funtów. Brytyjski nadzór finansowy uznał, że instytucja nie dopełniła obowiązku ochrony swoich klientów pomimo napływających już wcześniej sygnałów mogących świadczyć o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Ta sytuacja dobitnie dowodzi, że w walce o cyberbezpieczeństwo liczy się prewencja i podejmowanie działań, które wyprzedzają atak. Pomóc w tym może ubezpieczenie ryzyk cybernetycznych.
– Zakres polisy może obejmować szereg działań, nie tylko odszkodowanie dla ubezpieczonej firmy za straty spowodowane przez atak hakerski i zapewnienie środków na wypłatę rekompensat dla poszkodowanych klientów. Warto pamiętać, że ubezpieczenie ryzyk cybernetycznych może przewidywać także nakłady finansowe na pokrycie kosztów reakcji oraz zarządzania kryzysowego w związku z atakiem hakerskim. Cena takiej polisy wynosi obecnie od 0,5% do 2% sumy gwarancyjnej, w zależności od zakresu polisy oraz posiadanych przez firmę zabezpieczeń, stosowanych procedur bezpieczeństwa oraz poziomu udziału własnego w szkodzie – zauważą Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.

Co gwarantuje ubezpieczenie ryzyk cybernetycznych.


Głównym zadaniem ubezpieczenia ryzyk cybernetycznych jest zapewnienie przedsiębiorstwu kompleksowej ochrony w razie ataku hakerskiego oraz zagwarantowanie mu wsparcia w sytuacji naruszenia systemu bezpieczeństwa. Pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela pokryją nie tylko wydatki związane z poszukiwaniami źródła zagrożeń i usuwaniem złośliwego oprogramowania oraz spowodowanych przez niego zniszczeń, ale mogą sfinansować również działania służące zapobieganiu dalszemu rozprzestrzenianiu się zagrożenia. Istotnym elementem cyber polisy jest także możliwość pokrycia dodatkowych kosztów związanych z przezwyciężeniem kryzysu, w postaci np. akcji informacyjnej wśród klientów. Tego rodzaju działania jest zalecana zwłaszcza wówczas, gdy celem ataku nie jest wyłącznie firma, ale również dane i pieniądze jej klientów. Uruchomienie infolinii czy organizacja masowej wysyłki stosownych wiadomości do osób potencjalnie zagrożonych może znacząco wpłynąć na skalę ataku.

fot. leowolfert - Fotolia.com

Cyberpolisa osłabi atak hakera

Głównym zadaniem ubezpieczenia ryzyk cybernetycznych jest zapewnienie przedsiębiorstwu kompleksowej ochrony w razie ataku hakerskiego oraz zagwarantowanie mu wsparcia w sytuacji naruszenia systemu bezpieczeństwa.


– W ramach działań informacyjnych można również przeprowadzić kampanię w mediach, które przekażą szerokiemu gronu odbiorców odpowiednie komunikaty. Niestety takie działanie, choć może wydatnie przyczynić się do ograniczenia szkód spowodowanych atakiem, może też negatywnie wpłynąć na reputację firmy. Jednak i taką ewentualność przewidzieli ubezpieczyciele. Rozszerzenie zakresu ochrony o koszty zarządzania kryzysowego może uwzględniać wynajęcie agencji public relations celem podjęcia działań służących odzyskaniu utraconego w wyniku ataku zaufania klientów. Dlatego przed zakupem ubezpieczenia warto zasięgnąć rady brokera ubezpieczeniowego, który podpowie, co powinna zawierać polisa – dodaje Łukasz Zoń.

Środki na ewentualne kary


Jak pokazuje przykład Tesco Bank, skutkiem naruszenia bezpieczeństwa cybernetycznego firmy może być także konieczność zapłacenia kary administracyjnej. W niektórych przypadkach, po przeprowadzeniu szczegółowej analizy ryzyka i stosowanych przez klienta zabezpieczeń i procedur, ubezpieczyciele mogą zgodzić się na rozszerzenie zakresu ubezpieczenia o kary i grzywny, które mogą zostać w przyszłości nałożone na przedsiębiorcę z tytułu cyberzagrożeń. Należy jednak pamiętać, że taka dodatkowa klauzula może być obwarowana restrykcyjnymi wyłączeniami odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń oraz wiązać się z koniecznością ustalenia wysokiego poziomu udziału własnego ubezpieczonego. Niektórzy ubezpieczyciele zastrzegają sobie na przykład, że wypłata środków nastąpi jedynie w przypadku, kiedy takie postępowanie zostanie wszczęte wobec ubezpieczonego po raz pierwszy, tzn. nie zostały na niego nałożone wcześniej kary z podobnej przyczyny.

Niezależnie od tego, standardowe warunki ubezpieczenia zazwyczaj uwzględniają jednak koszty obrony i postępowań sądowych toczących się przeciw ubezpieczonemu w związku z atakiem hakerskim.

Komentarz eksperta


Bank prawdopodobnie uniknąłby kary i strat, gdyby miał wysokiej jakości zabezpieczenie działające prewencyjnie przeciw aktywności hakerów. Podobny atak hakerski może przytrafić się bankom czy firmom w Polsce. O ile instytucje finansowe zazwyczaj mają zaawansowane systemy cyberochrony i działy dedykowane zapewnieniu cyberbezpieczeństwa, o tyle mniejsze firmy takiego zabezpieczenia nie mają. Łatwo, więc wyobrazić sobie, że w podobnej sytuacji średniej wielkości firma w Polsce, nie tylko straci pieniądze - w bezpośredniej konsekwencji ataku, ale dodatkowo może też na nią zostać nałożona kara - np. w oparciu o przepisy RODO, jeśli wykradzione zostaną dane klientów. Co więcej, jeśli po ataku firma nie będzie w stanie przedstawić ubezpieczycielowi dowodów potwierdzających posiadanie cyberochrony przed atakiem, może to skutkować problemami z wypłatą odszkodowania. Cyberpolisa to wartościowe narzędzie ochrony, ale nie może występować bez zabezpieczenia technologicznego chroniącego komputery i telefony przedsiębiorstwa. Wg raportu KPMG w 2017 roku 82 proc. przedsiębiorstw w Polsce zanotowało przynajmniej jeden incydent związany z niechcianą ingerencją zewnętrzną on-line – mówi Wojciech Gołębiowski z Veronym, firmy zapewniającej kompleksowe cyberbezpieczeństwo dla małych i średnich podmiotów w modelu subskrypcji usługi.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.