eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2018: Turcja drożeje najsilniej

Wakacje 2018: Turcja drożeje najsilniej

2018-10-03 11:20

Wakacje 2018: Turcja drożeje najsilniej

Turcja drożeje najsilniej © olenatur - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (11)

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA publikuje kolejną analizę dotyczącą wyjazdów w tegorocznym sezonie turystycznym. Najnowsze opracowanie pochyla się m.in. nad aktualną sytuacją w branży turystyki wyjazdowej oraz wyjazdami zagranicznymi zaplanowanymi na pierwszy tydzień października 2018. Jakie ceny proponują touroperatorzy? Czy jest taniej czy drożej niż w zeszłym roku? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie poniżej.

I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej.

Sprzedaż wycieczek niższa, ale nadal na bardzo dobrym poziomie


W mediach pojawiła się czterdziesta ósma już odsłona raportu z systemu MerlinX (38/2018), poświęconego rezultatom sprzedaży wycieczek w trzecim tygodniu września. Czego dowodzi? Wyniki okazały się całkiem dobre, choć o około 30 procent niższe niż w drugim powakacyjnym tygodniu. Ponieważ jednak baza do porównań rok do roku spadła w nieco mniejszej skali, to w rezultacie roczna dynamika okazała się nieco niższa. W przypadku najważniejszych z perspektywy branży imprez lotniczych osiągnęła ona +38,8 procent, podczas gdy tydzień wcześniej wyniosła +48,5 procent, a przed dwoma tygodniami +37,2 procent.


Bardzo wysoko poszybowała natomiast dynamika dwuletnia, która wzrosła do dawno niewidzianego pułapu +88,1 procent, najwyższego od marca br., kiedy to notowaliśmy wzrost rzędu +120,0 procent. Dla porównania, tydzień wcześniej sięgnęła +66,5 procent, a przed dwoma tygodniami była na poziomie +56,0 procent. Po 13 tygodniach dużego marazmu, od ostatniego tygodnia sierpnia pozostaje ona w silnym trendzie wzrostowym, którego nadejście w tym mniej więcej okresie było sygnalizowane wcześniej wielokrotnie.

fot. mat. prasowe

Dynamiki wzrostu sprzedaży wycieczek lotniczych wg raportów PZOT

Dynamika dwuletnia wyniosła +88,1 procent, podczas gdy tydzień wcześniej osiągnęła +66,5 procent.


Dane o wzroście sprzedaży wycieczek w okresie dwuletnim stopniowo stają się imponujące, ale nie jest to jeszcze koniec bardzo dobrych wyników w tym zakresie. Wynikają one z kilku czynników, w tym z tendencji do wydłużania sezonu turystycznego, co powoduje, że przyzwoita sprzedaż bieżąca odnoszona jest do bardzo małych jej wolumenów lub nawet zupełnego braku (na niektórych kierunkach) w przeszłości.

Impet sprzedaży września uległ przedwczesnemu wyczerpaniu


Jak już zaznaczaliśmy w poprzednim materiale generalne przyspieszenie sprzedaży września w dwóch pierwszych tygodniach września było tak duże, że musiało ulec wyhamowaniu. Jest to dość dobrze widoczne wizualnie na wykresie bazującym na statystykach portalu Wakacje.pl. Od połowy miesiąca zielona linia zmieniła nachylenie na mniejsze, co pośrednio wskazuje na zmniejszenie tempa sprzedaży. Do uzupełnienia pozostaje jeszcze sprzedaż z ostatnich dwóch –trzech dni września, ale jest całkiem prawdopodobne, że sprzedaż września pozostanie jednak na relatywnie niższym poziomie (w relacji do sprzedaży sierpniowej) niż miało to miejsce w poprzednim sezonie.

Poniżej dla lepszej ilustracji przytoczonej powyżej sytuacji przedstawiamy dwa wykresy obrazujące przebiegi sprzedaży w minionym oraz w obecnym sezonie.

fot. mat. prasowe

Zaawansowanie liczby sprzedanych wycieczek w VIII i IX 2017 na tle liczby sprzedanych w VII 2017

Od połowy miesiąca zielona linia zmieniła nachylenie na mniejsze, co pośrednio wskazuje na zmniejszenie tempa sprzedaży.


fot. mat. prasowe

Zaawansowanie liczby sprzedanych wycieczek w VIII i IX 2018 na tle liczby sprzedanych w VII 2018

Sprzedaż września pozostanie prawdopodobnie na relatywnie niższym poziomie (w relacji do sprzedaży sierpniowej) niż miało to miejsce w poprzednim sezonie.


Obecnie w sprzedaży sezonu letniego pozostały jedynie imprezy z terminami wylotów w październiku, które nie osiągnęły jeszcze swojego apogeum. O tym jak przebiegały ostatnie tygodnie sprzedaży września i października pokazuje kolejny wykres. Podaje on przybliżone poziomy sprzedawanych wyjazdów z terminem realizacji w tych dwóch miesiącach dla poszczególnych tygodni. Nieco zaskakujące są przy tym rozmiary sprzedaży wrześniowej, które były wyraźnie wyższe niż w poprzedzającym sierpniu.

fot. mat. prasowe

Przybliżona tygodniowa sprzedaż wycieczek z wyjazdami w poszczególnych miesiącach

Nieco zaskakujące są rozmiary sprzedaży wrześniowej, które były wyraźnie wyższe niż w poprzedzającym sierpniu.


Jak już podawaliśmy przed tygodniem wytłumaczenie tego z pozoru mało logicznego faktu jest jednak relatywnie proste. Sprzedaż, w dużej części rodzinnych wyjazdów w okresie wakacji szkolnych jest zwykle bardziej firstowa, a w obecnym sezonie ta wczesna sprzedaż została jeszcze wzmocniona przez obawy wywołane przez znaczne niedobory podaży wyjazdów na niektóre kierunki (Turcja) w końcowej fazie poprzedniego sezonu. Popyt wycieczek na okres wakacyjny rozkładał się więc bardziej równomiernie w czasie i przed samym szczytem sezonu został już w znacznej skali „zużyty”.
Skutkiem tego były relatywnie niższe niż zwykle poziomy sprzedaży last minute, mimo że były one bardzo silnie stymulowane redukcjami cen w rzadko spotykanej skali. Sprzedaż września nie cieszy się aż takim popytem we wczesnych okresach sprzedaży skutkiem czego wyjazdy na ten okres znacznie dłużej pozostają w zasobach imprez niesprzedanych i doświadczają bardzo silnego odłożonego popytu dopiero w końcowym okresie wakacji i w samym wrześniu.

Przy okazji oglądu wykresów można na nich dostrzec lokalne dołki dla sprzedaży sierpnia i września w tygodniu ze świątecznym dniem 15 sierpnia oraz dla sprzedaży lipca i sierpnia w tygodniu ze świętem Bożego Ciała (31 maja).

Ostatni tydzień w statystykach sieci Wakacje.pl


Obecnie coraz bardziej wartościowym źródłem informacji o zmianach i trendach w sprzedaży wycieczek stają się dane liderującej w naszej branży turystyki wyjazdowej sieci Wakacje.pl. Zwiększa ona systematycznie swój udział w rynku – w tym w maju tego roku poprzez przejęcie całości udziałów spółki My Travel sp. z o.o. - a zatem w konsekwencji jej statystyki i inne informacje mogą coraz dokładniej oddawać bieżącą i historyczną sytuację na krajowym rynku turystycznym.

Tym razem przedstawiamy jedynie krótkie zestawienie zmian wielkości udziałów rynkowych najważniejszych kierunków w ostatnim tygodniu wraz z krótkimi komentarzami:

Turcja: wzrost o 0,33% - kierunek ten od końca marca wykazuje bardzo znaczne wahania tempa sprzedaży. W drugiej połowie sierpnia odnotowano bardzo silny wzrost sprzedaży Turcji, który może być kojarzony z przeorientowaniem części popytu w reakcji na zupełnie bezprecedensową przecenę tureckiej liry i chęcią wykorzystania końcówki wakacji na tanie wyjazdy rodzinne. Popyt szybko jednak wrócił do normy, gdy uświadomiono sobie, że w tym sezonie korzyści są jeszcze niewielkie i ograniczają się do tańszego stołowania się i zakupów poza obszarem hoteli. W ostatnim tygodniu kierunek ten ponownie odnotował bardzo wyraźny wzrost tempa sprzedaży, który tym razem można łączyć z końcem sezonu na istotnych kierunkach konkurencyjnych, jakimi są Bułgaria i Albania. W ostatnim tygodniu Turcja zyskiwała przede wszystkim we wrześniowych last minute, a nieco traciła w październiku.

Hiszpania: wzrost o 0,09% – podobnie jak w przypadku Egiptu kierunek ten odnotował drugi z kolei wzrost udziałów w rynku, po wcześniejszych 12 tygodniach trendu spadkowego trwającego od końca czerwca, w którym Hiszpania traciła udziały, choć w stopniowo malejącej skali. Jako mocny kierunek zimowy ma on w kolejnych tygodniach duże szanse wejścia w trend wzrostowy, ale prawdopodobnie mniej jednoznaczny niż w przypadku Egiptu. Hiszpania w minionym tygodniu wykazywała stabilne udziały we wrześniu, a zyskiwała je w październiku.

Egipt: wzrost o 0,04% - drugi kolejny wzrost udziału w rynku po serii szesnastu tygodni spadków, choć tym razem również niewielki. Miniony słabszy okres (trwał od początku czerwca) miał zapewne częściowy związek z utratą przewagi Egiptu w zakresie bieżącej atrakcyjności cenowej wobec głównych kierunków konkurencyjnych. W nadchodzących tygodniach jego rynkowe udziały jako istotnego kierunku zimowego powinny wejść w dość wyraźny trend wzrostowy, także wobec wyczerpywania się ofert większości głównych kierunków konkurencyjnych. W minionym tygodniu Egipt notował wzrosty udziałów rynkowych zarówno we wrześniu jak i w październiku.

Tunezja: bez zmian - w ostatnich dwóch miesiącach kierunek ten wykazywał wahania zmian udziałów rynkowych, ale przewagą wzrostów. W trzech wcześniejszych miesiącach notował systematyczne spadki udziałów rynkowych, co mogło mieć związek z rosnącymi cenami wyjazdów do tego kraju. Przewaga zniżek cen kilku ostatnich tygodniach przyczyniła się poprawy popytu, ale ich pozytywny wpływ na poprawę udziałów Tunezji w rynku nadal pozostaje dość ograniczony.

Grecja: spadek o 0,01% - od połowy kwietnia kierunek ten przebywał w prawie nieprzerwanym trendzie wzrostowym, który trwał do minionego tygodnia. Jedyne poważniejsze zachwianie w trzecim tygodniu sierpnia, było prawdopodobnie związane z chwilowym zdecydowanym przyspieszeniem sprzedaży Turcji, o którym była mowa wcześniej. Sprzedaż Grecji przez wiele tygodni była konsekwentnie wspierana przez relatywnie niskie ceny i taki stan trwa do chwili obecnej, choć skala przecen na kierunkach greckich ostatnio nieco zmalała. W październiku sprzedaż wycieczek do Grecji powoli zbliża się do końca i w tych warunkach trudno liczyć na wzrosty jej udziałów rynkowych.

Albania: spadek o 0,11%- bardzo duże obniżki cen wycieczek do Albanii, rozpoczęte w drugim tygodniu czerwca zdecydowanie poprawiły sprzedaż i spowodowały wzrostowy trend udziałów w rynku, który utrzymywał się do końca wakacji. We wrześniu Albania traciła już udziały z powodu bardzo dużego stopnia wyprzedania, a brak ofert wyjazdów na tym kierunku w październiku przesądza o dalszym spadku udziału w rynku. Otwartą kwestią pozostaje jedynie pytanie na jakim poziomie będzie udział Albanii na zakończeniu sezonu letniego, czyli w końcu października.

Bułgaria: spadek o 0,30% - kierunek ten przebywał 11- tygodniowym trendzie wzrostowym od połowy czerwca do przedostatniego tygodnia wakacji, czyli do mniej więcej do okresu bardzo dużego wzrostu sprzedaży Turcji. W ostatnich dwóch tygodniach Bułgaria już wyraźnie zaczęła tracić udziały, co jest nieuniknioną konsekwencją dużego wyprzedania i końcówki sezonu na tym kierunku. Obecnie kierunek skazany jest na dalszy spadek udziałów, gdyż wpływ sprzedaży oferty w pozostałych jeszcze dwóch tygodnia sprzedaży będzie ograniczony, pomimo bardzo niskich cen wyjazdów.

Na innych kierunkach, nie odnotowano większych zmian, a skala ich zysków lub strat udziałów rynkowych wyrażała się dla nich w minionym tygodniu w setnych częściach procenta.

Plusy i minusy tygodnia(i) dla turystyki


W okresie ostatnich dwóch tygodni otrzymaliśmy dużą dawkę informacji, które mogą mieć znaczenie dla koniunktury w turystyce i świadczyć o sytuacji w branży. Jest ich sporo, a część z nich nosi charakter złożony i dlatego na razie ograniczymy się do ich wymienienia i najważniejszych uwag zostawiając szersze komentarze na kolejne materiały tygodniowe.

Plus: Istotna poprawa nastrojów konsumenckich


Jak zaznaczaliśmy w poprzednim materiale silnym sygnałem antycypującym zmianę nastrojów konsumenckich są zwykle zmiany w notowaniach koalicji rządzącej na ogół dość mocno skorelowane z ogólnymi nastrojami konsumenckimi. Duże sondażowe wzrosty koalicji sugerowały znaczącą poprawę nastrojów i tak też się stało. Według wstępnego odczytu z badania przeprowadzonego przez Kantar Public wskaźnik TNS Consumer Index wzrósł bardzo istotnie, bo z 2,0 do 7,8 punktu. Szerszy i bardziej szczegółowy komentarz będzie możliwy, gdy niebawem udostępniony zostanie pełny materiał z badania nastrojów polskich konsumentów.

Ewentualny minus: bardzo dobre dane gospodarcze


Bardzo dobre dane odnośnie dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej, produkcji przemysłowej, bezrobocia, a także szacunkowego wykonania budżetu za sierpień należą do najlepszych w Unii Europejskiej (lub nawet są najlepsze) i bardzo znacznie przewyższają poziomy osiągane w roku 2015. Mobilizują one jednak opozycyjnych ekonomistów do rozmaitych, nieraz całkiem przemyślnych, akcji dezawuujących, co może mieć pewien wpływ na obniżanie poziomu optymizmu konsumenckiego, a tym samym na przyszły popyt w turystyce. Nie budzą natomiast krytyki relatywnie najsłabsze wyniki z obszaru dynamiki wzrostu płac realnych, które ponownie zostają wyraźnie z tyłu na tle danych z krajów sąsiednich.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

1 1

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Cyriak161 / 2018-10-04 11:18:02

    Poleciałem we wrześniu enterem do Turcji z tui to nie zauważyłem jakiegoś dużego wzrostu cen w porównaniu z ubiegłym rokiem. Nadal to jeden z najtańszych kierunków i bezpieczniejszy niż np. Egipt odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Re: Wakacje 2018: Turcja drożeje najsilniej

    kaya15 / 2018-10-16 11:28:16

    Tez nie zauważam jakiegoś silnego wzrostu cen, widze natomiast zróznicowanie ofert i wysuwa się wniosek, że Turcja wraca do gry! :) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: