Jak Internet Rzeczy zmieni sport i kibiców?
2018-08-26 00:36
Kibice © oneinchpunch - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ze stadionów do Internetu, czyli jak rośnie e-sport
Wprawdzie firmy z branży sportowej już teraz dokładają wielu starań, aby technologicznie nie odbiegać od konkurencji, to jednak warto podkreślić, że strategie wprowadzające innowacyjne rozwiązania powinny być dobrze przemyślane. Warto w nich uwzględniać m.in. to, że stadiony docelowo działać będą jako swoistego rodzaju platformy łączące kluby, zawodników oraz ich fanów. Obecnie coraz częściej widać spadek atrakcyjności starszych obiektów, które, aby dorównać konkurentom, potrzebują nakładów inwestycyjnych na technologie oraz infrastrukturę. Równocześnie wyraźnie zauważalny staje się spadek frekwencji na meczach, co jest efektem rosnących cen biletów oraz lepszej sytuacji gospodarstw domowych, które mogą pozwolić sobie na coraz lepszy jakościowo sprzęt RTV.– Kibice chcą odgrywać coraz większą rolę w życiu ulubionych graczy, zarówno na stadionie, jak i poza nim. Umożliwienie im tego za pomocą sieci IoT, pozwoli na zwiększenie frekwencji na stadionie, zbudowanie mocnej pozycji poszczególnych drużyn oraz zapewni stały strumień dochodu organizatorom. Stadiony jednak wciąż nie wykorzystują w pełni opcji wbudowanej łączności, co skutkuje brakiem zasięgu i Wi-Fi podczas meczu. To znacząco ogranicza doświadczenie kibica, a organizacje sportowe tracą możliwość wczesnego wykrywania usterek i ryzykują kosztowną awarią sprzętu – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor, Sports Business Group Deloitte.
fot. oneinchpunch - Fotolia.com
Kibice
Aplikacje mobilne staną się asystentem kibica
Choć boisko nadal pozostaje centrum zainteresowania większości kibiców, kilka ulepszeń, takich jak statystyki w czasie rzeczywistym, aplikacje mobilne i integracja mediów społecznościowych zmieniają sposób, w jaki cieszą się oni sportem. W najbliższej przyszłości organizacje będą coraz bardziej wykorzystywać IoT do usprawnienia rozwiązań logistycznych przed, podczas i po meczach. Będzie to obejmowało m.in. cyfrowe nawigatory pokazujące najkrótszą drogę do wejścia i wyjścia, znalezienie parkingu oraz przemieszczanie się po stadionie za pomocą aplikacji mobilnych, kamer i czujników. Aplikacje mobilne tworzone przez zarządców stadionów i drużyny sportowe będą udostępniać szczegółowe instrukcje dotarcia do poszczególnych punktów, czas oczekiwania w kolejce, a także statystyki i filmy z gry w czasie rzeczywistym. W celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas wydarzenia, Internet Rzeczy będzie wspomagał w obserwowaniu zachowania tłumu za pomocą monitorujących kamer oraz narzędzi do rozpoznawania twarzy.
Kluczowe sieci Internetu Rzeczy, takie jak Wi-Fi, sprzęt sieciowy i wizualny (wyświetlacze) oraz systemy ERP (ang. Enterprise Resource Planning) umożliwiają szczegółową analizę danych całej lokalizacji. Dopasowują także oferty do indywidualnych potrzeb każdego kibica w czasie rzeczywistym.
– Poprzez programy lojalnościowe organizatorzy mogą nagradzać fanów za obecność i dokonywanie zakupów na terenie stadionu. IoT umożliwia śledzenie ich zwyczajów zakupowych oraz oferowanie kuponów i rabatów na ulubione przez kibica towary czy usługi – wyjaśnia Wojciech Górniak. – W dniu meczu organizatorzy mogą wyświetlać na powieszonych monitorach cyfrowych wybrane posty z mediów społecznościowych w celu zachęcania gości do większej interakcji, udzielenia opinii na temat udogodnień i doświadczeń z tego dnia oraz informować o kolejnych wydarzeniach – dodaje.
Nowe źródło przychodów
IoT pozwala firmom wykorzystywać inteligentne technologie i generować przychody w nowy i innowacyjny sposób. Stadiony są przekształcane w centra rozrywkowe i gastronomiczne, otwarte przez cały rok. Coraz większa liczba ekranów cyfrowych oferuje szereg nowych możliwości dla sprzedaży miejsca na reklamę i praw sponsorskich. Podmioty sportowe mogą także sprzedawać partnerom dane zebrane za pomocą czujników i sygnałów nawigacyjnych do przeprowadzenia badań. Inteligentne stadiony sprawią, że kupno biletów, żywności i towarów stanie się łatwiejsze i szybsze dzięki aplikacjom mobilnym. Niemniej ważne będą pakiety spersonalizowane oferujące wejście na boisko przed rozpoczęciem gry, zwiedzanie stadionu i inne wyjątkowe doświadczenia przed i po meczu.
– Wiele organizacji już dziś korzysta z Internetu Rzeczy w celu usprawnienia działalności stadionów, lepszej obsługi zawodników i zwiększenia satysfakcji kibiców. Trenerzy, łącząc zaawansowaną analitykę z czujnikami i nagraniami wideo z rozgrywek, uzyskują informacje dotyczące efektywności i wydajności graczy oraz słabości przeciwnika – mówi Wiesław Kotecki, Dyrektor, Sports Business Group Deloitte – IoT pomaga lekarzom sportowym i fizjoterapeutom redukować kontuzje i leczyć zawodników. Wbudowane urządzenia, takie jak inteligentne wkładki i chipy, umożliwiają utrzymanie ich dobrej kondycji. Fakt, że liczba podmiotów inwestujących miliardy dolarów w nowe stadiony ciągle rośnie, pokazuje, że poza emocjonującą grą kibice oczekują także innych atrakcji – podsumowuje.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Cyfryzacja Polski: w obecnym tempie bez szans na sukces
-
1/3 Polaków doświadczyła redukcji etatów z powodu AI. Czy sztuczna inteligencja już odbiera nam pracę?
-
Internet Rzeczy: jak zadbać o cyberbezpieczeństwo IoT i IIoT?
-
Luksusowe marki: czy klasyka i prestiż potrzebują nowych technologii?
-
Internet rzeczy. Te sprzęty też mogą stać się furtką dla cyberprzestępców
-
Inteligentne zabawki furtką dla cyberataków
-
CEO Study: liczą się talenty, nowe technologie i partnerstwo
-
Ubezpieczyciele przed wyzwaniami. Klienci chcą prostych polis i nie tylko tego
-
Nowe technologie: EY sprawdza, w co zainwestują firmy
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)