eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Płatności mobilne na celowniku hakerów

Płatności mobilne na celowniku hakerów

2018-08-24 12:03

Płatności mobilne na celowniku hakerów

Płatność kartą © fot. mat. prasowe

Rzesza użytkowników urządzeń mobilnych na świecie liczy sobie już 4,9 miliarda osób. W tym gronie nie brakuje amatorów usług mobilnych oferowanych przez branżę finansową, w efekcie czego bankowość mobilna może już z powodzeniem konkurować z tradycyjną. I wprawdzie płatności mobilne to rozwiązanie niezwykle wygodne, to jednocześnie nie można zapominać, że stanowią one łakomy kąsek dla cyberprzestępców.

Przeczytaj także: Jak bezpiecznie korzystać z bankowości mobilnej?

Polacy zdecydowanie polubili bankowość mobilną. Szacuje się, że dziś korzysta z niej przeszło 9,3 mln osób, czyli o 2 mln więcej niż w minionym roku. Co czwarta z tych osób płaci zbliżeniowo z poziomu smarfona, a aplikacji BLIK tylko w zeszłym roku użyto aż 33 mln razy. Nie jest zatem żadnym zaskoczeniem, że przeszło połowa instytucji finansowych kładzie dziś szczególny nacisk na rozwój portfela usług cyfrowych.

Podążając za wygodą, pamiętajmy o bezpieczeństwie


Popularność, jaką zdobyły płatności mobilne nie umknęła oczywiście uwadze cyberprzestępczego półświatka.Ten ostatni co rusz intensyfikuje i różnicuje swoją działalność. Banki i firmy z sektora FinTech są narażone m.in. na różne ataki na aplikacje, ataki typu DDoS oraz ataki z wykorzystaniem botnetów lub złośliwego oprogramowania. Metody te stają się coraz bardziej zautomatyzowane, a hakerzy mogą podczas jednego ataku zdobyć dane dużej liczby klientów, dzięki czemu zyski z tego procederu wciąż rosną. Do ochrony nie wystarczą tylko nawet tak zaawansowane zabezpieczenia jak autoryzacja przez rozpoznawanie odcisku palca czy logowanie głosem.
– Każdego dnia sektor finansowy jest celem cyberataków. Z naszych danych wynika, że aż 36% z nich skutkuje utratą danych – mówi Wojciech Ciesielski, manager ds. klientów sektora finansowego w firmie Fortinet. – Luki w aplikacjach, smartfonach i systemach POS (np. terminalach w placówce) umożliwiają hakerom wejście na konta poszczególnych klientów, a nawet do całej systemów finansowych. Zagraża to prywatnym danym i otwiera drogę do oszustw finansowych, gdyż cyberprzestępcy są coraz bardziej wyspecjalizowani i potrafią omijać systemy wykrywania nadużyć.

Jednocześnie kwestie bezpieczeństwa danych osobowych klienci zostawiają w gestii banków i instytucji finansowych, ufając ich systemom ochrony transakcji mobilnych. W wyniku ataków banki mogą więc stracić nie tylko pieniądze, ale także, co w niektórych przypadkach może być nawet bardziej dotkliwe, zaufanie konsumentów.

fot. mat. prasowe

Płatność kartą


Sztuczna inteligencja na straży bezpieczeństwa


Rozwój płatności mobilnych tworzy konieczność szybszej analizy i podejmowania decyzji dotyczących transakcji w czasie rzeczywistym, a to zwiększa ryzyko niezauważenia błędów czy oszustw. Kontrola i systemy wykrywania zagrożeń muszą być zatem: zintegrowane, szybkie i zautomatyzowane. Takie możliwości daje sztuczna inteligencja, która dzięki uczeniu maszynowemu na bieżąco analizuje zachowania klientów i rozpoznaje m.in. przeciętny czas korzystania z usługi. Działania odbiegające od normy, np. wielokrotne próby logowania na różne konta z tego samego zestawu adresów lub urządzeń, są wykrywane i analizowane w czasie rzeczywistym, zapewniając bezpieczeństwo transakcji.
– Działania instytucji finansowych mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa bankowości mobilnej, chociaż wiele zależy też od samych użytkowników. Trzeba pamiętać, że cyberprzestępcy mogą naruszyć proces płatności za pomocą wielu kanałów: strony www sprzedawcy, systemu POS, banku przetwarzającego transakcję, ale też smartfona użytkownika. Mimo nowych, bardziej zaawansowanych zagrożeń, nadal najskuteczniejsze i najbardziej dochodowe są socjotechniki takie jak np. phishing. Hakerzy wciąż wykorzystują ludzką nieświadomość jako najsłabszy element, dlatego bardzo istotna jest edukacja i uświadamianie klientów oraz pracowników banków w kwestii zagrożeń – zaznacza Wojciech Ciesielski.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: