eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Śledzimy zachowania konsumentów z Ukrainy

Śledzimy zachowania konsumentów z Ukrainy

2018-08-07 14:24

Śledzimy zachowania konsumentów z Ukrainy

Po zakupy spożywcze Ukraińcy idą najczęściej do dyskontów © Davizro Photography - Fotolia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

6 na 10 pracowników z Ukrainy (59%) chciałoby związać się z Polską na stałe, 3 na 4 ma stałe zatrudnienie, a co trzeci wykonuje pracę zgodną ze swoim wyuczony zawodem. Niemal wszyscy korzystają z usług któregoś z operatorów komórkowych, a 2 na 3 ma konto w banku. Niemal o 2. chciałby zakupić w Polsce nieruchomość. Na zakupy Ukraińcy, podobnie zresztą jak Polacy, najchętniej udają się do dyskontów. Większość z nich jest na bieżąco z niusami o naszym kraju i aktywnie korzysta z mediów. Czego jeszcze dowiadujemy się z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia?

Przeczytaj także: Jakie zwyczaje zakupowe mają Ukraińcy w Polsce?

Najniższa od wielu lat stopę bezrobocia w naszym kraju sprawia, że coraz większe znaczenie na polskim rynku pracy zyskują pracownicy z Ukrainy. Jednocześnie stają się oni coraz silniejszą grupą nabywców. Szacunki wskazują, że na terytorium Polski może przebywać już około miliona obywateli Ukrainy. Nad Wisłę przyciąga ich to, co niegdyś ciągnęło Polaków na zachód Europy: wysokie bezrobocie w ich kraju oraz wizja wyższych zarobków i lepszych warunków życia.

Jak wynika z badania zdecydowana większość, bo aż 82% przebywających w naszym kraju Ukraińców jest aktywnych na rynku pracy. 3 na 4 z nich ma stałe zatrudnienie, a 1/3 pracuje w swoim wyuczony zawodzie. Rozproszenie pracowników ukraińskich po branżach jest dosyć wysokie – największa część z nich (26%) pracuje w branży przemysłowej, na kolejnych miejscach są branże: budowlano-remontowa oraz hotelarsko-gastronomiczna (po 15%).

Niemal trzy czwarte Ukraińców pracujących w Polsce (72%) oszczędza część zarabianej kwoty, a blisko połowa (45%) wspiera finansowo rodzinę na Ukrainie. Aż 47% badanych otrzymuje wynagrodzenie w gotówce. Tylko co trzeci respondent (30%) wpłaca zarabiane pieniądze do banku, a 67% przechowuje gotówkę w domu.

fot. mat. prasowe

Główne wydatki Ukraińców mieszkających w Polsce

Ukraińcy najczęściej wydają pieniądze na bieżące wydatki


Po zakupy spożywcze Ukraińcy idą najczęściej do dyskontów (52%) oraz hiper- i supermarketów (38%). Głównymi czynnikami wpływającymi na wybór miejsca zakupu są: niskie ceny, częste promocje, bliskość miejsca zamieszkania oraz szerokość asortymentu/ oferty produktowej. Średnie miesięczne wydatki na żywność wynoszą blisko 473 zł.

Stosunkowo duża grupa Ukraińców dokonuje również zakupu sprzętu w Polsce, w szczególności małego sprzętu AGD.

Konto bankowe w Polsce posiada 68% badanych. Najczęstszym powodem założenia konta w Polsce jest chęć posiadania karty płatniczej. Poza kartą bankomatową badani rzadziej korzystają z innych produktów bankowych. Przy wyborze banku najczęściej kierują się opiniami znajomych. W przypadku dodatkowych pytań na temat obsługi konta Ukraińcy nieco częściej wybierają osobisty kontakt z pracownikiem banku niż samodzielne poszukiwanie informacji w Internecie. Najmniej popularnym źródłem kontaktu jest infolinia. Wśród badanych istnieje dość duże zapotrzebowanie na obsługę w języku ukraińskim lub rosyjskim w poszczególnych kanałach.

fot. mat. prasowe

Sprzęt kupowany przez Ukraińców w Polsce

Stosunkowo duża grupa Ukraińców dokonuje zakupu sprzętu w Polsce


Niemal wszyscy badani (93%) posiadają telefon komórkowy. 92% badanych korzysta z usług polskiego operatora. Czynnikami w największym stopniu wpływającymi na wybór operatora są: oferta cenowa oraz rekomendacja znajomych. Ukraińcy o ofercie polskich operatorów dowiadują się przede wszystkim od swoich rodaków, jednak informacje na temat oferty im dedykowanej docierają do nich również często z reklam. Spośród czterech największych polskich operatorów, to Play ma wśród badanych zdecydowanie najlepszy wizerunek i jest to najczęściej rozważana sieć.

5% Ukraińców zakupiło w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce nieruchomość, a aż 45% planuje zakup nieruchomości – 65% osób z tej grupy planuje na ten cel zaciągnąć kredyt w Polsce. Obecnie największy odsetek badanych (40%) wynajmuje dom lub mieszkanie, a co czwarty wynajmuje pokój w mieszkaniu lub domu.
Ukraińcy to nowa grupa konsumentów w Polsce, która coraz częściej wydaje pieniądze, nie tylko na podstawowe potrzeby, zamierza inwestować i korzystać z coraz większej ilości usług, na przykład finansowych. O ile istnieją usługi, z których Ukraińcy w pełni korzystają – np. telefonia komórkowa, o tyle jest jeszcze szereg obszarów, z których korzystają w niewielkim stopniu, np. z bankowości. Obecnie dwie trzecie Ukraińców posiada rachunek bankowy w Polsce, jednak głównym instrumentem, z którego korzystają jest karta bankomatowa. Co ciekawe, tylko co trzeci badany wpłaca zarobioną gotówkę do banku. Z drugiej strony, Ukraińcy deklarują duże zainteresowanie zakupem nieruchomości, również na kredyt, co oznacza, że dla sektora bankowego jest to spory potencjał do wykorzystania. Również sklepy oferujące różnego rodzaju sprzęty, czy to AGD, czy komputerowe mają szerokie pole do działania w zakresie zakupów kredytowanych – zaledwie kilka procent dokonywanych przez Ukraińców zakupów to zakupy właśnie na kredyt. Patrząc na zachowania zakupowe Ukraińców w zakresie produktów FMCG, to najpopularniejsze miejsca dokonywania tych zakupów są takie same jak w przypadku Polaków i liczą się te same aspekty – niskie ceny, częste promocje i szeroka oferta. W kwestii alkoholi – Ukraińcy dużo częściej wybierają piwa niż alkohole mocne, co też może być cennym sygnałem dla producentów – komentuje dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Informacje o badaniu
Badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia miało na celu ustalenie zwyczajów konsumenckich i postaw obywateli Ukrainy przebywających w Polsce. Badanie zrealizowano metodą CAWI (ankiety online) oraz metodą wywiadów realizowanych z wykorzystaniem tabletów przez ankieterów. Realizacja badania miała charakter modułowy. Zrealizowano łącznie 532 wywiady. Badaną populację stanowili obywatele Ukrainy przebywający obecnie w Polsce. Respondentów nie rekrutowano wśród osób pracujących sezonowo na wsi (np. przy zbiorach owoców).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: