eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski rynek pracy - działy HR katapultą rozwoju

Polski rynek pracy - działy HR katapultą rozwoju

2018-07-20 09:44

Polski rynek pracy - działy HR katapultą rozwoju

Działy HR katapultą rozwoju © Coloures-Pic - Fotolia.com

Polski rynek pracy można wprawdzie chwalić, ale na wypowiadanie się o nim w samych superlatywach jest jeszcze za wcześnie. Z jednej bowiem strony mamy stabilizację oraz rozwój, z drugiej jednak - wyraźny brak synergii między potrzebami zgłaszanymi przez pracodawców a edukacją. Mamy potencjał, ale potrzeba rozsądnych działań, aby go wykorzystać.

Przeczytaj także: Inżynierowie cenieni za kompetencje miękkie

Rynek pracy rozwija się z niezwykłą wręcz intensywnością, która z dużą dozą prawdopodobieństwa pozwala zakładać, że w ciągu dekady zniknie lub kompletnie zmieni formę wiele popularnych dziś zawodów. Na ich miejscu pojawią się nowe stanowiska, które będą wymagać nowych kompetencji. Z ich rozwijaniem nie warto czekać do ostatniej chwili.
- Z tego względu tak niepokojąca jest widoczna na całym kontynencie i szczególnie wyraźna w Polsce, luka między edukacją a rynkiem pracy – mówi Sergio Picarelli, Regional Head of Italy, Eastern Europe & MENA w Adecco. - Polski system nie jest w stanie odpowiedzieć na zapotrzebowanie przedsiębiorstw pod względem kompetencji podstawowych oraz umiejętności charakterystycznych dla poszczególnych gałęzi przemysłu. Dlatego tak ważna jest umiejętność przekwalifikowywania się i podnoszenia kompetencji – dodaje ekspert.

Szanse i zagrożenia dla Polski


Położenie polskich pracowników jest całkiem dobre, ponieważ w naszym kraju ciągle przybywa miejsc pracy. Nie oznacza to oczywiście, że na rynku pracy nie widać żadnych problemów. Ryzykiem jest np. niedopasowanie umiejętności kandydatów do stanowisk. Może to prowadzić do jednoczesnego bezrobocia oraz niedoboru pracowników na rynku. Wyzwaniem jest również istnienie osób zupełnie niewykwalifikowanych i niedostosowanych do wyzwań współczesności. Jak wynika z raportu „Kompetencje przyszłości – czwarta rewolucja przemysłowa w Europie Wschodniej” ramy systemu edukacji są dziś zbyt sztywne i niedopasowane do potrzeb ewoluującej gospodarki.

Dlatego tak istotne jest wspieranie pracowników w podnoszeniu kwalifikacji, by stali się bardziej konkurencyjni. Jest to również jedno z największych problemów społecznych polskiego rynku pracy.
- W tym kontekście kluczowa jest rola rządu oraz instytucji, które będą budowały w firmach chęć inwestowania w pracowników i stymulowania ich rozwoju, przede wszystkim poprzez szkolenie odpowiednich kadr. Potencjalnie najlepszymi partnerami rządu są globalni gracze z segmentu HR, tacy jak Adecco – mówi Sergio Picarelli.

Partnerstwo dla rozwoju


Duże firmy z branży HR stają się pomostem między pokoleniem pracowników, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy oraz firmami, które oczekują od nich konkretnych kompetencji. W tej chwili brakuje dialogu między różnymi uczestnikami rynku, przez co po obu stronach narasta frustracja.

Tymczasem wysoko wykwalifikowana siła robocza będzie dla Polski jednym z najważniejszych narzędzi rozwoju. Dlatego dobrym kierunkiem zmian jest zachęcanie lub wręcz aktywne nakłanianie firm do inwestowania w szkolenie pracowników.

Aby było to możliwe, przemianie muszą ulec przede wszystkim działy HR. Już w tej chwili widać nacisk na rozwój nowych kompetencji w nich, jednak wciąż w wielu polskich organizacjach zasoby ludzkie nie wkroczyły na nowy poziom.

Podstawową zmianą, jaka czeka polskie przedsiębiorstwa, jest rosnąca ilość innowacji. Powinny się one pojawić właśnie w HR, nie postrzeganym stereotypowo jako najbardziej stechnologizowany z działów. Kluczowe będzie dopasowanie się do dynamicznie zmieniających się potrzeb organizacji.

Jednym z narzędzi by to osiągnąć są metodyki zwinne, wywodzące się ze świata nowych technologii. Twórcy oprogramowania, zamiast tworzyć gotowe produkty, opracowują je we współpracy ze swoimi klientami. Tą drogą powinny podążyć działy kadr w Polsce. Zamiast dostarczyć gotowy produkt-pracownika, dopasowywać na bieżąco jego kompetencje i wymagania firmy do sytuacji na rynku.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: