eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Gdzie się podziały kompetencje cyfrowe?

Gdzie się podziały kompetencje cyfrowe?

2018-06-18 11:57

Gdzie się podziały kompetencje cyfrowe?

Gdzie się podziały kompetencje cyfrowe? © agnieszka_marcinska - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wyniki najnowszej edycji Indeksu Gospodarki i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI) nie napawają optymizmem. Nasze kompetencje cyfrowe zagwarantowały nam odległe 24. miejsce pośród 28 zbadanych krajów UE. Okazuje się, że podstawowe umiejętności w tym zakresie posiada zaledwie 46 proc. naszego społeczeństwa. Gorsi są jedynie Włosi, Bułgarzy, Grecy i Rumunii.
Ranking DESI to coroczne badanie, które bierze pod lupę postępy, jakie czynią państwa UE pod względem gospodarczej i społecznej konkurencyjności cyfrowej. Jego autorzy oceniają 5 obszarów, w tym:
  • stopień rozwoju infrastruktury teleinformatycznej (Łączność),
  • kompetencje cyfrowe społeczeństwa (Kapitał ludzki),
  • korzystanie z treści internetowych, komunikacji i przeprowadzania transakcji przez internet (Korzystanie z internetu),
  • digitalizację przedsiębiorstw i handlu elektronicznego (Integracja technologii cyfrowych) oraz
  • dostęp do usług administracji elektronicznej i e-zdrowia (Cyfrowe usługi publiczne).

PROBLEMEM NISKIE KOMPETENCJE CYFROWE


Opublikowany u schyłku maja br. ranking nie pozostawia złudzeń - zarówno aktywności w internecie, jak i ogólnym kompetencjom cyfrowym Polaków daleko jest do średniej europejskiej. Liderom zestawienia (Danii, Szwecji i Finlandii) udało się osiągnąć rezultat dwukrotnie wyższy niż nam. Gorzej niż w Polsce jest jedynie we Włoszech, Bułgarii, Grecji i Rumunii.

Pocieszające jest to, że Polska wprawdzie pozostała na ubiegłorocznej 24. pozycji, ale jej punktacja nieco wzrosła – z 42,1 punktów rok temu do 45 punktów obecnie. Poczyniła także umiarkowane postępy w zakresie korzystania z połączeń wideo, sieci społecznościowych i zakupów przez internet, w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z kolei pod względem dostępu obywateli do elektronicznych usług bankowych i finansowych nie ruszyła się z miejsca, pozostając na 19. pozycji.

Okazuje się, że podstawowe kompetencje cyfrowe posiada zaledwie 46 proc. polskiego społeczeństwa, w stosunku do średniej wynoszącej 57 proc. dla całej Unii Europejskiej. Jednak i w tym przypadku odnotowano niewielką poprawę – wzrost wyniósł 2 proc. w porównaniu z 2017 rokiem. W całej Unii Europejskiej, najgorzej pod kątem aktywności w internecie i kompetencji cyfrowych wypadły osoby bez wykształcenia lub z wykształceniem podstawowym (tylko 31 proc. z nich posiada podstawowe kompetencje cyfrowe) oraz mieszkańcy obszarów wiejskich i osoby starsze (49 procent).

fot. mat. prasowe

DESI 2018

Polska plasuje się w tyle stawki, ale istnieją obszary, w których Polacy i Polki radzą sobie lepiej niż reszta.


Wyniki rankingu DESI znajdują odzwierciedlenie w tegorocznym “Raporcie Aasa – Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”, opracowanym na podstawie badania zrealizowanego przez Kantar Public w kwietniu br. Wynika z niego, że problem wykluczenia cyfrowego, zwłaszcza osób między 45. a 70. rokiem życia, jest dostrzegany przez młodsze pokolenia.

Ponad połowa, bo aż 55 proc. osób w wieku 15-35 lat uważa, że ich rodzice, teściowie i dziadkowie nie radzą sobie w internetowej rzeczywistości. Co czwarta młoda osoba jest zdania, że dla jej rodziców, teściów i dziadków najtrudniejszymi czynnościami w sieci są: korzystanie z bankowości internetowej, robienie zakupów w sieci, a także oglądanie materiałów wideo oraz korzystanie z komunikatorów.

Są jednak obszary, w których Polacy i Polki radzą sobie lepiej. Indeks DESI zwraca także uwagę na fakt, że społeczeństwo polskie plasuje się powyżej średniej, jeżeli chodzi o czytanie wiadomości w internecie, z wynikiem 79 proc. w stosunku do 72 proc. dla Unii Europejskiej. Podobnie widzą ten problem młode pokolenia Polek i Polaków, które uważają, że jedną z najczęstszych czynności, do jakich ich rodzice, teściowie czy dziadkowie wykorzystują sieć, jest właśnie czytanie wiadomości z kraju i świata (taką opinię wyraża 66 proc. osób w wieku 15-35 lat).

Metodologia badania „Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2018 roku przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska, metodą CAWI (wywiadów internetowych), na ogólnopolskiej grupie 1000 osób w wieku 15-35 lat, które posiadają rodziców, teściów i/lub dziadków.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: