eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Milenialsi kochają zakupy w sklepach stacjonarnych

Milenialsi kochają zakupy w sklepach stacjonarnych

2018-05-29 10:04

Milenialsi kochają zakupy w sklepach stacjonarnych

Milenialsi kochają zakupy w sklepach stacjonarnych © ivanko80 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (9)

Milenialsi kochają zakupy i choć mogłoby się wydawać, że dziś ich miłość kieruje się w stronę e-commerce, to jednak okazuje się, że w ich sercach ciągle jest sporo miejsca dla zakupów w sklepach stacjonarnych. Tego przynajmniej dowodzi najnowsze badanie L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance.

Przeczytaj także: Jak Polacy robią zakupy pierwszej potrzeby?

W skrócie


  • 57 proc. europejskich konsumentów uważa, że zakupy to przyjemność, wśród Polaków między 18 a 35 rokiem życia odsetek ten sięga 59 proc.
  • Największymi amatorami zakupów są Włosi (73 proc. młodych uważa je za przyjemność) i Francuzi (68 proc.)
  • Niemal 8 na 10 europejskich milenialsów (78 proc.) lubi zakupy w dużych sklepach spożywczych.
  • 38 proc. europejskich milenialsów jest przekonanych, że na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy ich siła nabywcza wzrosła, a ponad połowa (54 proc.) zamierza ją podnieść w ciągu nadchodzących 12 miesięcy.
  • 8 na 10 milenialsów hołduje sharing economy.
  • Co drugi milenials spodziewa uważa, że w ciągu dekady sprzedawców zastąpią wirtualni doradcy lub sztuczna inteligencja.

Co skłania młodych Polaków do zakupów? Przede wszystkim przekonanie o coraz lepszej sytuacji życiowej. W skali od 1 do 10 oceniają ją 5,8 pkt., co jest wynikiem zaledwie o 0,3 pkt. niższym od średniej europejskiej dla 17 przebadanych krajów. Na dobre oceny wpływa m.in. poprawiająca się sytuacja gospodarcza, a wraz z nią rosnąca siła nabywcza. 38 proc. młodych ludzi biorących udział w badaniu ocenia, że ich siła nabywcza wzrosła, a tylko co piąty z nich uważa, że uległa pogorszeniu. Co więcej, ponad połowa młodych ludzi zamierza poprawić swoją sytuację finansową w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
– Milenialsi lubią wydawać pieniądze w sklepach – zarówno dużych, jak i lokalnych, stacjonarnych i internetowych, choć wciąż wolą tradycyjną formę zakupów. Przede wszystkim dlatego, że przywiązują dużą wagę do możliwości dotknięcia i dokładnego obejrzenia produktu (tę kwestię jako ważną wskazuje 60 proc. ankietowanych). Co istotne, cenią sobie to, że towar jest dostępny na miejscu i mogą go mieć od razu, bez konieczności czekania na przesyłkę. Doceniają, że działanie produktu może zostać zademonstrowane przez sprzedawcę – dzięki czemu mają poczucie, że dokładnie go sprawdzili i podjęli dobrą decyzję zakupową – powiedział Krzysztof Wojciechowski, dyrektor zarządzający Pionu Sprzedaży Consumer Finance w Banku BGŻ BNP Paribas.

fot. mat. prasowe

Postrzeganie obecnej sytuacji ogólnej w kraju

Po raz pierwszy od wielu lat średnia ocena Europejczyków dotycząca sytuacji w ich kraju przekroczyła 5.


Mimo to przedstawiciele młodego pokolenia dostrzegają minusy tradycyjnej formy zakupów. Uważają, że głównymi wadami sklepów stacjonarnych są: długi czas oczekiwania w kolejce do kasy, niedostępność niektórych produktów, problemy z dojazdem do sklepu i zaparkowaniem samochodu, zbyt ograniczone godziny otwarcia czy niewystarczająco wykwalifikowany personel. 8 na 10 europejskich milenialsów jest zadowolonych z jakości obsługi w sklepach — w żadnym z badanych krajów nie stwierdzono zauważalnego niezadowolenia. Zdają sobie jednak sprawę, że w przyszłości część zawodów – w tym na przykład sprzedawcy – może zostać zlikwidowana na rzecz sztucznej inteligencji. 52% milenialsów uważa, że za 10 lat sprzedawcy zostaną zastąpieni przez wirtualnych doradców.

fot. mat. prasowe

Jak ocenił(a)byś swoją obecną sytuację życiową

Co roku Europejczycy wykazują coraz większy optymizm w odniesieniu do ich własnej sytuacji życiowej niż do sytuacji w kraju.


Millenialsi jednak nie tylko wydają. Jak wynika z badania, coraz większą wagę przywiązują również do oszczędzania. 67 proc. młodych Europejczyków deklaruje, że chciałoby oszczędzać więcej. Dlatego właśnie zwracają uwagę na to, co, gdzie i za ile kupują. Chętnie wybierają najtańszą formę zakupów – częściej nawet niż pokolenie po 35. roku życia.

Młodzi ludzie chętnie korzystają też z wynajmowanych samochodów, czy mieszkań. Nie stronią od zakupów używanych przedmiotów. 80 proc. badanych jako pozytywną wskazuję filozofię współdzielenia. W czołówce największych jej entuzjastów znajdują się Norwegowie, Francuzi i Hiszpanie. Z kolei Węgrzy i Czesi korzystają z tego modelu zdecydowanie mniej chętnie.

fot. mat. prasowe

Które z poniższych określeń najlepiej opisuje Milenialsów

29% Milenialsów uważa się także za szczęśliwych.


Badanie L’Observatoire Cetelem de la Consommation z 2018 roku pokazuje, że milenialsi twardo stąpają po ziemi, mają poczucie odpowiedzialności i racjonalnie planują swoje wydatki. Ta grupa to dobry klient dla sklepów stacjonarnych, ale sprzedawcy będą musieli zmierzyć się z wyzwaniami, usprawniającymi zakupy oraz w najbliższym czasie włączyć technologię cyfrową do swojego modelu biznesowego.

Jednoznaczne oczekiwania


Większość krytycznych uwag dotyczy ograniczeń czasowych i łatwości korzystania. Jako pokolenie cyfrowe Milenialsi pragną natychmiastowej gratyfikacji, co sprawia, że wydają się względnie niecierpliwi w porównaniu do osób starszych od nich, a także łatwo wpadają w niezadowolenie, gdy coś nie idzie zgodnie z ich oczekiwaniami.

Szybciej...


Oczywiście Milenialsi uważają, że kolejki do kas są zbyt długie (40%), przy czym najbardziej krytyczni są Rumuni (58%), a największą tolerancją wykazują się Norwegowie (28%). W tej kategorii wynik Milenialsów z Francji plasuje się na poziomie średnim.

...dłużej


Uwagi do ograniczonych godzin otwarcia sklepów zgłasza 27% europejskich Milenialsów. Pod tym względem najbardziej negatywnie wypowiadają się Belgowie (40%), z kolei najbardziej wyrozumiali są Brytyjczycy, Włosi i Portugalczycy.

fot. mat. prasowe

Jakie 5 rzeczy jest dla Ciebie obecnie najważniejsze

Spędzanie czasu z rodziną jest dla Milenialsów najważniejsze.


...prościej


Jeśli chodzi o wygodę, 34% Milenialsów denerwuje się, że produkty nie zawsze są dostępne. Najczęściej takie wrażenia zgłaszają Węgrzy i Hiszpanie (44% i 41%), zaś najrzadziej — Duńczycy, Szwedzi i Norwegowie (24%, 26% i 27%).

fot. mat. prasowe

Czy o przyszłości myślisz optymistycznie czy pesymistycznie?

Patrząc w przyszłość, Milenialsi nie stracą optymizmu.


Kwestia utrudnionego dostępu do sklepu — tzn. brak dogodnego parkingu lub możliwości jazdy transportem publicznym — również uważana jest za istotną przeszkodę. 28% Milenialsów podziela to zdanie, przy czym najbardziej zdecydowane opinie wyrażają Rumuni (35%), a najmniej zdecydowane — Węgrzy (21%).

fot. mat. prasowe

Czy powiedział(a)byś, że już uczestniczysz w konsumpcji współdzielonej?

1 na 4 Milenialsów korzysta ze wspólnych dojazdów samochodem.


fot. mat. prasowe

Czy lubisz odwiedzać poniższe sklepy?

78% badanych lubi odwiedzać duże sklepy spożywcze.


fot. mat. prasowe

Główne wady zakupów w sklepie stacjonarnym w porównaniu do zakupów w internecie?

Milenialsi uważają, że kolejki do kas są zbyt długie.

*Milenialsi, czyli przedstawiciele pokolenia Y, to ludzie urodzeni między początkiem lat 80. a połową lat 90. Na potrzeby badania L’Observatoire Cetelem przyjęto, że to grupa osób w wieku 18-35 lat.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: