eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Błędy w informacjach prasowych

Błędy w informacjach prasowych

2006-05-12 01:09

Spędziłeś całe popołudnie pisząc informację prasową o nowym systemie motywowania pracowników w Twojej firmie. Następnego dnia byłeś jednak niezmiernie rozczarowany. Gazeta nie napisała o tym nawet linijki. Kolejnego dnia podobnie. Jak to możliwe?

Przeczytaj także: Informacja prasowa na piątkę

Mamrocząc coś pod nosem o niesprawiedliwości dziejowej i tendencyjności mediów obiecujesz sobie jednocześnie, że nigdy w życiu nie wyślesz tej redakcji żadnej informacji. W końcu to już czwarta informacja i wszystko co ukazało się w druku, to jednozdaniowa wzmianka o zaproszeniu na wieczór wigilijny dla byłych pracowników dwa lata temu.

Chwileczka. A może to nie gazetę należy winić?

Wszystkie gazety chcą pisać o tym, co robią ich czytelnicy. Kto nie jest zainteresowany tym, co robi jego sąsiad? Redaktor działu informacji chętniej wykorzysta wiadomość, w której nic nie musi zmieniać. Ale redaktorzy gazet mają wyjątkowe niespokojne dusze. Zawsze mają za mało miejsca na szpaltach i za dużo informacji i nigdy nie mają czasu, żeby wszystko zrobić tak dobrze jakby sobie tego życzyli. W efekcie zdarza się, że niektóre wartościowe informacje giną w redakcyjnych koszach, bo były źle przygotowane.

1. Czy napisałeś informację odręcznie?

Tylko nieliczni redaktorzy przyjmą tak napisaną informację i to naprawdę w wyjątkowych okolicznościach. Pismo odręczne jest trudne do odczytania. Łatwo też o błędy. "A" łatwo pomylić z "o". Trudno prawidłowo odczytać nazwy i nazwiska. Napisz informację na komputerze. Wybierz prostą czcionkę. Unikaj wymyślnych czcionek, które pasują tylko do osobistej korespondencji. W jednej linii powinno być maksymalnie 65 liter.

2. Czy informacja była naszpikowana błędami?

Przypadkowy błąd typograficzny umknie uwadze nawet najbardziej podejrzliwego edytora. Jednak faszerowanie tekstu błędami ortograficznymi skazuje ją na kosz. Ktoś kto lekceważy reguły ortografii, może być podejrzewany o równie swobodne traktowanie faktów.

Upewnij się, że prawidłowo napisałeś wszystkie nazwiska. Redaktorzy nie lubią prostować błędów w nazwiskach. Uważaj na gramatykę i interpunkcję. Czy rozróżniasz pomiędzy związkiem zgody, rządu i przynależności? Znasz okoliczniki miejsca, czasu i sposobu? Wiesz jak budować zdania współrzędne łączne, przeciwstawne, rozłączne i wynikowe?

3. Czy pomiędzy poszczególnymi liniami zachowałeś pojedyncze odstępy?

We wszystkich informacjach prasowych należy zachować podwójne albo nawet potrójne odstępy pomiędzy liniami. Każda gazeta ma swój styl. Nawet najlepiej zredagowana informacja musi być poprawiona zgodnie z tymi wymogami. Przestrzeń pomiędzy liniami pozwala wprowadzić czytelne zmiany i korekty. Najwięcej wolnego miejsca należy zostawić na górze pierwszej kartki.

4. Czy wykorzystałeś obydwie strony kartki?

To na pewno pomaga oszczędzić papier, ale jednocześnie otwiera pewną drogę do zapomnienia. Większość redaktorów nawet na czyta informacji pisanych na obydwu stronach. Redaktorzy lubią zmieniać kolejność akapitów. Umieszczenie części informacji z drugiej strony kartki powoduje, że ten fragment tekstu będzie przeoczony.

5. Czy napisałeś informację w pierwszej osobie?

Informacje prasowe muszą być napisane w trzeciej osobie. Informacja powinna być obiektywna, wyważona i zgodna z faktami. Użycie pierwszej osoby sugeruje pewien poziom subiektywizmu.

 

1 2

następna

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Przeczytaj także

Ciemne strony internetu

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: