eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 14/2018

Polska: wydarzenia tygodnia 14/2018

2018-04-08 14:55

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 12/2018

  • Rząd przedstawił jak w liczbach wyglądały dwa lata programu 500 plus. Jak wiadomo dwa lata temu rząd uruchomił program 500 plus. Zakłada on wypłacanie nieopodatkowanych 500 zł rodzicom za każde drugie i kolejne dziecko, a w przypadku rodzin o niskich dochodach - także na pierwsze lub jedyne dziecko. Wypłaty w ramach z tego programu rozpoczęto 1 kwietnia 2016 roku. Według danych, ze świadczenia skorzystało ok.3,7 mln dzieci z ok.2,4 mln rodzin. Dotyczy on ok.53 proc. dzieci do 18 roku życia. Wydatki na realizacje programu to ponad 42 mld zł. Wzrosła stopa życiowa wielu rodzin i mniej Polaków korzysta z pomocy społecznej. Spowodowało to także negatywne skutki, w tym takie, że w okresie od lipca 2016 do czerwca 2017 z pracy odeszło 103 tys. kobiet. Coraz częściej mówi się o konieczności wprowadzenie zmian w regulacjach dot. dystrybucji środków oraz zachęcających kobiety do pozostania na rynku pracy.
  • Sytuacja polskiego budżetu jest dobra, a jaka będzie?... Chcę tu zwrócić uwagę na dwa ważne wskaźniki dotyczące polskiej gospodarki. Według GUS deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2017 r. wyniósł 1,5 proc. PKB wobec 2,3 proc. PKB w 2016 r. (po korekcie). Dług sektora finansów publicznych wyniósł w 2017 r. 50,6 proc. PKB wobec 54,2 proc. PKB w 2016 roku (po korekcie). Na niski deficyt miał wpływ wzrost dochodów budżetowych. To skutek dobrej koniunktury w globalnej gospodarce (a w tym także w naszej gospodarce), co korzystnie wpływa na nasz eksport, a także wzrost konsumpcji (dzięki transferom socjalnym), niskie bezrobocie i uszczelnieniu systemu podatkowego.
  • ZUS przedstawił skutki obniżenia wieku emerytalnego. Wcześniejsze o pół roku przejście na emeryturę spowodowało spadek średniego świadczenia kobiet o 33 zł, a mężczyzn – aż o 110 zł. Od 1 października2017r. do końca marca br. wnioski o emeryturę złożyło 433 tys. osób. Niemal 360 tys. Polaków już przyznano emerytury. Z wcześniejszej prognozy rządu wynikało, że w 2018 r., już po obniżeniu wieku, średnia emerytura mężczyzn wynieść miała 3115 zł, a kobiet – 1750 zł. Okazało się jednak, że przeciętna emerytura w marcu 2018 r. w przypadku mężczyzn wyniosła 2672,51 zł, a kobiet - 1609,65 zł.
  • Według badań Grant Thornton w I kwartale 2018 roku ceny w 2018 roku będą rosły. Sytuacja tak demograficzna jak i zmiany na rynku pracy spowodowały, że wzrastają koszty pracy i w konsekwencji 44 proc. firm planuje podwyżki cen swoich produktów w ciągu najbliższego roku przed rokiem to było 8 proc.). Oznacza to, je jest spore prawdopodobieństwo wzrostu inflacji. Ograniczeniem dla tego procesu będzie rynek i popyt na nim.
  • W pierwszych dwóch miesiącach 2018 r. na emeryturę odeszło aż 80 tys. Polaków. Okazuje się, że ponad 85 proc. wniosków dotyczyło emerytury osób korzystających obniżenia wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Wg ZUS o emeryturę w styczniu wystąpiło 35,7 tys. rodaków (w tym samym czasie rok wcześniej było to tylko 17,9 tys.), a w lutym było to 44,6 tys. (rok wcześniej zaledwie 20 tys.). Warto dodać, że wg szacunków tylko w 2018 r obniżenie wieku będzie kosztować 10,4 mld zł, w 2019 ma to już być prawie 12 mld zł, a w 2020 r - 13,5 mld zł.
  • Czy i kiedy wyjaśnimy politykę podatkową rządów w ostatniej dekadzie. Wszystko wskazuje na to, że powstanie komisja sejmowa mająca na celu wyjaśnienie polityki podatkowej w latach 2005-2015 tak w sensie prawnym, jak i egzekucyjnym. Środek ciężkości pracy tej komisji będzie skoncentrowany na wyjaśnieniu wątpliwości co do dbałości o interesy – dochody Skarbu Państwa z tytułu podatku od towarów i usług i podatku akcyzowego. Komisja będzie miała ma na celu zbadanie prawidłowości i legalności działań oraz zidentyfikowanie zaniedbań i zaniechań organów i instytucji publicznych. Ma ona odpowiedzieć na pytania "gdzie było zaniedbanie, gdzie była niekompetencja, a gdzie była zła wola, decyzja polityczna, żeby te miliardy zamiast w budżecie znalazły się w kieszeniach mafii VAT-owskiej".

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

POLSKA BRANŻA TRANSPORTOWA NIEDOINWESTOWANA. NA INNOWACJE TECHNOLOGICZNE FIRMY WYDAJĄ ZNACZNIE MNIEJ NIŻ W EUROPIE ZACHODNIEJ.

Podstawowym nośnikiem informacji w polskich firmach nadal są klasyczne papierowe segregatory i arkusze Excel – wynika z badania TomTom Telematics. Klasyczne analogowe narzędzia stosowane są w 40 proc. Jedynie co ósma firma używa systemów telemetrycznych, które pomagają obniżyć koszty, zwiększyć efektywność wykorzystania pojazdów i bezpieczeństwo kierowców. Polskie przedsiębiorstwa wydają na ten cel znacznie mniej niż te we Francji czy w Niemczech – problem ten szczególnie widoczny jest w branży transportowej, gdzie inwestycja zwraca się najszybciej.

Polscy przedsiębiorcy na inwestycje w innowacyjne rozwiązania technologiczne wydają średnio 12 tys. euro rocznie. To zaledwie 36 proc. wydatków firm francuskich i 41 proc. niemieckich.

– To wielka strata dla biznesu, ponieważ systemy zarządzania flotą mogą radykalnie podnieść efektywność tych przedsiębiorstw i znacznie zwiększyć ich konkurencyjność w kraju i za granicą – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Kujawiński, dyrektor sprzedaży TomTom Telematics Polska.

Wśród barier ograniczających wprowadzanie nowych rozwiązań w polskich przedsiębiorstwach zarządzający najczęściej wymieniają wysokie koszty (37 proc. odpowiedzi ), trudności we wprowadzaniu innowacji (18 proc. ) i brak wykwalifikowanych pracowników (13 proc.).

– Faktycznie nowe technologie mogą się kojarzyć z nakładami finansowymi, ale prawda jest taka, że mówimy o koszcie rzędu 1 proc. miesięcznych kosztów pojazdu, a co ważniejsze – wydatki te szybko się zwracają. Warto rozpatrzeć tego typu nakłady jako inwestycję, która zarabia na siebie i pomaga firmom osiągnąć więcej – podkreśla Marek Kujawiński.

Systemy telematyczne wspierają tylko ok. 13 proc. samochodów firmowych w polskich firmach. To niewiele na tle Europy, gdzie takie rozwiązania wybiera dwukrotnie więcej firm.

– W branży transportowej jest trochę lepiej, bo efekty z wdrożenia tej technologii są bardziej zauważalne, nawet wśród osób mniej otwartych na innowacje. Zwroty z inwestycji są bardzo szybkie, a korzyści obejmują nie tylko operacyjne wsparcie przewozu, lecz także wykraczają daleko poza podstawowe funkcjonalności – tłumaczy Marek Kujawiński.

Kluczem do efektywnego wdrożenia nowych rozwiązań jest jednak dobranie odpowiednich urządzeń i wsparcie dostawcy systemu na etapie wprowadzania technologii i pracy operacyjnej.

– 46 proc. polskich menadżerów deklaruje, że w ciągu ostatnich 5 lat zainwestowało w technologie, jednocześnie przyznając, że została ona źle wykorzystana, głównie ze względu na brak zasobów ludzkich bądź nieodpowiednie wdrożenie i przeszkolenie pracowników – tłumaczy Marek Kujawiński.

Do wdrożenia systemów telemetrycznych firmy może jednak zmusić rosnąca konkurencja wewnętrzna (63 proc.), tendencja do obniżania marż (32 proc.) i rosnące koszty pracy (30 proc.) – wynika z badania „Finanse Inwestycje Trendy (FIT) Branży Transportowej w pierwszej połowie 2017 roku” Instytutu Keralla Research. Cyfryzacja zarządzania flota przynosi wymierne oszczędności dotyczące kosztów paliwa, serwisowania i ubezpieczenia pojazdów.

– Inne korzyści z systemów, takich jak platforma WebFleet, to pełna komunikacja pracowników biura z kierowcami, wysyłanie trasy i dystrybucja zadań z raportowaniem bieżących etapów ich realizacji, uwzględniając ruch drogowy, zdalny nadzór nad tankowaniem i zużyciem paliwa, bieżące powiadomienie o wszelkich zdarzeniach czy możliwość automatycznego powiadomienia klienta o realnym czasie dostawy – podkreśla dyrektor sprzedaży TomTom Telematics w Polsce,

Analiza stylu jazdy kierowcy w czasie rzeczywistym pozwala na zmniejszenie wypadkowości i tym samym poważnych kosztów przestojów. Cyfryzacja pomaga też bardziej efektywnie zarządzać pracownikami, podnosi też ich bezpieczeństwo.

– W aspekcie zapewnienia zgodności z wymogami prawnymi, takimi jak rozliczanie czasu pracy, wyliczenie delegacji, przestrzeganie przepisów drogowych czy obowiązków wynikających z rejestracji danych na tachografie, systemy telematyczne pozwalają właścicielowi w pełni skoncentrować się na swoim biznesie, unikając potencjalnych kar i problemów – dodaje Marek Kujawiński.

Firmy, które stosują rozwiązania telemetryczne, skuteczniej budują również swój wizerunek.

– Nowoczesna technologia może również pomóc w budowaniu pozytywnych relacji z klientami, np. poprzez umożliwienie im weryfikacji warunków przewozu, jak przewożone są ich towary, czy dzięki bieżącej informacji o szacowanej godzinie przyjazdu – dodaje Marek Kujawiński.

Marek Kujawiński, dyrektor sprzedaży TomTom Telematics Polska

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: