eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka III 2018

Koniunktura konsumencka III 2018

2018-03-23 11:21

Koniunktura konsumencka III 2018

Nastroje polskich konsumentów pikują © Bits and Splits - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Nastroje polskich konsumentów pikują. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że wraz z nadejściem marca zarówno bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej obniżyły swe loty względem poprzedniego miesiąca.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka II 2018

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w marcu 2018 r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był niższy o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,4*.

W porównaniu do marca 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 7,4 p. proc. Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 3,1 i 3,0 p. proc.). Natomiast poprawiły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 1,4 i 0,5 p. proc.).

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w marcu 2018 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 2,9*.

W marcu br. WWUK osiągnął wartość o 7,1 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r. Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły głównie pogarszające się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadki odpowiednio o 3,1 i 2,8 p. proc.). Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,4 p. proc.).

* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lutym 2018 r. przeprowadzono 1290 wywiadów w okresie 05-14.02.2018 r. (w tym 73 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: