eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Marketing etniczny: jakie korzyści płyną z segmentacji klientów?

Marketing etniczny: jakie korzyści płyną z segmentacji klientów?

2018-03-07 13:28

Marketing etniczny: jakie korzyści płyną z segmentacji klientów?

Strategia marketingowa © fot. mat. prasowe

Gdyby istniała jedna, uniwersalna i skuteczna strategia marketingowa dla każdej firmy, życie przedsiębiorstwa byłoby pewnie mniej skomplikowane. Rzeczywistość jednak wyraźnie daje znać, że gotowych i odpowiednich dla każdego rozwiązań jest jak na lekarstwo. Powód jest prosty. Każdy z nas jest inny. Mamy różne upodobania, cele, przekonania i emocje. Towarzyszą nam różnorodne motywacje. I to właśnie tę różnorakość bierze pod uwagę marketing etniczny, który bada uwarunkowania demograficzne klientów, trafiając tym sposobem do ich indywidualnych potrzeb i gustów.

Niebezpieczeństwo uogólnienia


Podstawą skuteczności marketingu etnicznego jest ukierunkowanie na potrzeby danego segmentu kulturowego, rozszyfrowanie jego języka i dostosowanie do niego odpowiedniego przekazu. Dzięki takim rozwiązaniom jak marketing społecznościowy i internetowy, dotarcie do szerokiej publiczności nie stanowi już właściwie żadnego problemu - możemy rozmawiać z potencjalnymi klientami zamieszkującymi właściwie każdą szerokość i długość geograficzną. Aby jednak komunikacja ta przynosiła pożądane efekty, musimy skonstruować odpowiedni przekaz, który w skuteczny sposób trafi do grupy docelowej.
– Jest kilka sposobów na podzielenie puli konsumentów na różne grupy, aby stworzyć najbardziej odpowiedni przekaz dla każdego, indywidualnego rynku. Wiek, lokalizacja geograficzna, płeć czy zainteresowania to pierwsze co należy segmentować, i dziś jest to już niemal standardem. Jednak wciąż niewiele firm w pełni docenia wartość umieszczania kultury, pochodzenia etnicznego i języka na szczycie listy segmentacji – zauważa Matylda Setlak, właścicielka agencji All 4 Comms. – Może to prowadzić do ogromnych strat w zyskach i szansach, ponieważ osoby z różnych środowisk mogą inaczej interpretować wysyłaną do nich wiadomość – dodaje.

Korzyści płynące z segmentacji rynku


Jednym z głównych powodów, dla których kampanie marketingowe odnoszą sukcesy jest fakt, że ich twórcy naprawdę starają się zrozumieć swoich odbiorców. Dobry research to podstawa. Mówiąc najprościej, im więcej wiemy o tym, kto może potrzebować naszego produktu bądź usługi, tym bardziej prawdopodobne jest, że będziemy rozwijać się w kierunku, który skutecznie odwołuje się do gustów każdego kupującego. A to niesie za sobą wymierne korzyści.

Co daje nam segmentacja klientów?

Redukcja kosztów


Staroświecka koncepcja "marketingu masowego" mająca na celu zwrócenie uwagi najszerszego – możliwego wyboru konsumentów niesie za sobą olbrzymie koszty. Marketing etniczny i ostrożna segmentacja ogranicza obszar klientów i pozwala efektywniej wykorzystać budżet w każdym obszarze.

Lepsze ukierunkowanie na biznes


Staranna segmentacja może również pomóc firmie w zidentyfikowaniu obszarów, na których ta powinna się skupić. Produkt dla wszystkim to bowiem, bardzo często, produkt dla nikogo. Próby zadowolenia wszystkich konsumentów mogą zaszkodzić unikatowemu punktowi sprzedaży i ograniczyć tożsamość marki. Ustalenie, kim są potencjalni klienci, pomoże ustalić drogę jaką powinniśmy obrać i skoncentrować wysiłki na rzeczach, które działają najlepiej i mają szansę się sprawdzić.

Rozwój produktu


Skoncentrowanie się na indywidualnych potrzebach różnych osób w ramach typowej grupy odbiorców, pozwala na dostosowanie usług i produktów do potrzeb konkretnych klientów.

Jeśli w działaniu kierujemy się zasadami marketingu etnicznego, z łatwością zauważymy, że klienci z różnych kultur częściej kupują określony pakiet narzędzi lub aplikacji. Mając to na uwadze, można rozważyć połączenie określonych produktów w kampaniach ponownego kierowania lub na przykład przygotować celowaną ofertę dla klientów poszukujących określonego zakresu rozwiązań.

fot. mat. prasowe

Strategia marketingowa

Staranna segmentacja może również pomóc firmie w zidentyfikowaniu obszarów, na których ta powinna się skupić


Weryfikacja rynku


Im więcej wysiłku poświęcamy na poznanie obecnych odbiorców, tym więcej luk w produkcie czy usłudze jesteśmy w stanie dostrzec i zrozumieć, na przykład dlaczego nie są one atrakcyjne dla konkretnych grup.
– W przypadku mniejszości narodowych, czyli Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii, czynnikiem hamującym zdobycie nowych klientów może być na przykład brak tłumaczenia na stronie produktu. Mając doświadczenia z daną społecznością, jesteśmy w stanie szybko wykryć (tak oczywisty!) problem, który dla osób nieznających grupy narodowościowej, nie zdających sobie sprawy z tego, że język może być dla nich barierą, stanowi przeszkodę nie do pokonania – tłumaczy Matylda Setlak.

Skuteczne utrzymanie klientów


Już samo użycie segmentacji, aby przyciągnąć konkretnych odbiorców, generuje wśród klientów przekonanie, że ich potrzeby są dostrzegane. Jest to niezbędne do budowanie zaufania między firmą a użytkownikami.

Etniczny nie zawsze oznacza wielokulturowy


Marketing etniczny nie zawsze wiąże się z koniecznością wykraczania poza oczekiwania osób z określonych kultur. Chodzi jedynie o to, by szukać sposobów na jak najdokładniejsze dopracowanie swojej wiadomości, którą kierujemy do danej społeczności – jak można do niej dotrzeć? Jaki jest styl życia jej przedstawicieli? Jak wzbudzić w nich emocje?

Starajmy się znaleźć odpowiedź na wszystkie te pytania i nie zapominajmy, że w działaniu każdej firmy spójność jest kluczowa. Naszym celem powinno więc być utrzymanie tego samego głosu, tonu i wiadomości w całym szeregu segmentów reklamowych, aby klienci mogli nas rozpoznać bez względu na pochodzenie społeczne czy kulturowe.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

2 1

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.