eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Zalany telefon. Co robić, gdy tonie smartfon?

Zalany telefon. Co robić, gdy tonie smartfon?

2018-02-09 09:00

Zalany telefon. Co robić, gdy tonie smartfon?

Zalany telefon © mindelio - Fotolia.com

Chwila nieuwagi i nasz smartfon ląduje w misce z wodą lub w toalecie. Brzmi znajomo? Na pewno. Świadkiem lub wręcz poszkodowanym w podobnie niefortunnym przypadku był bez wątpienia niejeden z nas. W takich sytuacjach dalszy los telefonu zależy od zdrowego rozsądku użytkownika. Czy sprawę faktycznie załatwia włożenie go do miski z ryżem? Niestety. Naprawa urządzenia po zalaniu to przeważnie wieloetapowy, złożony proces, do którego konieczna jest odpowiednia wiedza i narzędzia. Nic tu po ryżu.
Zalanie smartfona czy – jak nazywają to fachowcy – ingerencja cieczy ma miejsce nie tylko wówczas, gdy urządzenie ma bezpośredni kontakt z wodą. Może do niego dojść również wtedy, gdy spacerujemy podczas deszczu z telefonem w dłoni lub nawet, gdy zimą wchodzimy z ulicy do ciepłego pomieszczenia. Należy też pamiętać, że wewnątrz obudowy smartfona zamontowe są specjalne czujniki, dzięki którym urządzenie jest w stanie wyczuć każdy, nawet minimalny kontakt z cieczą.

Najpopularniejszy w sieci sposób na zalany telefon, a więc umieszczenie go w misce z ryżem, to jedna z najmniej skutecznych metod naprawy. Najistotniejsze jest natomiast jak najszybsze wyłączenie urządzenia, wyjęcie z niego baterii (o ile nie stanowi ona jego integralnej części) i przekazanie go w ręce specjalisty.

Najpierw demontaż


Naprawę rozpoczyna się od demontażu obudowy oraz rozłożenia smartfona na części pierwsze. Umożliwia to dokładną ocenę wszystkich podzespołów pod kątem ingerencji cieczy, ponieważ w większości przypadków zalanie dotyczy tylko określonej części urządzenia. Drobne elementy, które miały bezpośredni kontakt z cieczą są wymieniane na nowe, natomiast suche trafiają do kontroli i jeśli są sprawne – można je ponownie zamontować.

fot. mindelio - Fotolia.com

Zalany telefon

Naprawę rozpoczyna się od demontażu obudowy oraz rozłożenia smartfona na części pierwsze.


Czysta płyta główna


Kolejnym krokiem jest oczyszczenie płyty głównej z wszelkich zanieczyszczeń oraz śladów korozji. Najpierw wykorzystuje się do tego szczotki o różnej twardości i długości włosia. Usuwają one największe zabrudzenia. Następnie płyta trafia do specjalnego urządzenia – wanny ultradźwiękowej, które usuwa osady oraz korozję. Wykorzystywane są do tego specjalne środki chemiczne oraz ultradźwięki o różnych częstotliwościach. Etap gruntownego czyszczenia oraz suszenia trwa zazwyczaj od 2 do 4 dni.

Jeżeli na płycie głównej nadal znajdują się zanieczyszczenia, trafia ona do kolejnego urządzenia czyszczącego – tzw. wirówki. Czyszczenie odbywa się w niej poprzez oddziaływanie środków chemicznych, podgrzanych do odpowiedniej temperatury oraz ruchu wirowego. Płyta główna spędza w takiej wirówce maksymalnie 24 godziny, po czym ponownie trafia do wanny ultradźwiękowej.

Dokładne testowanie


Po czyszczeniu płyta główna jest „uzbrajana” w nowe podzespoły i gruntownie testowana. Technicy sprawdzają działanie każdej z funkcji w oparciu o określone procedury. Jeżeli płyta przejdzie pomyślnie wszystkie testy, montowane są do niej nieuszkodzone podzespoły, które wcześniej zostały wymontowane z zalanego urządzenia. Następnie złożony smartfon jest ponownie testowany i trafia ostatecznie do klienta.

Czy naprawa zalanego urządzenia jest skuteczna i opłacalna?


Powodzenie procesu naprawy oraz jej koszt zależą w dużej mierze od kroków, jakie zostały podjęte bezpośrednio po kontakcie z wilgocią. Przede wszystkim należy zapomnieć o misce z ryżem. Niewskazane są również samodzielne suszenie oraz próby podłączenia zawilgoconego smartfona do ładowarki lub komputera. Finalny koszt naprawy po zalaniu jest uzależniony od liczby uszkodzonych elementów.
„W serwisie udaje się naprawić prawie 80% urządzeń, w których nastąpiła ingerencja cieczy” – powiedział Piotr Pachota z serwisu GoRepair.pl. „Ważne jest, aby jak najszybciej po zalaniu smartfon trafił do serwisu, który jest wyposażony w odpowiedni sprzęt i wykwalifikowanych pracowników” – dodał.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Więcej na ten temat: smartfony, zalanie telefonu, awaria telefonu

Oceń

1 1

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Nowe oferty Plusa

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • nikolet89 / 2018-02-13 12:11:44

    Wywalić i kupić sobie nowy :) Właśnie dlatego wolę mieć ofertę na kartę bez telefonu taką jak mam w Virgin Mobile, a telefon mieć osobno, nie kupuję jakiegoś drogiego i potem nie mam żalu, jak jakiś wypadek się z nim stanie bo kupuję nowy sprzęt i tyle odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.