eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wiarygodność firmy interesuje nas, ale tylko prywatnie

Wiarygodność firmy interesuje nas, ale tylko prywatnie

2018-02-02 00:23

Wiarygodność firmy interesuje nas, ale tylko prywatnie

Wiarygodność firmy interesuje nas, ale tylko prywatnie © Bits and Splits - Fotolia.com

O tym, że kupując nieruchomość od dewelopera, warto przede wszystkim sprawdzić jego wiarygodność, nie trzeba przekonywać już chyba nikogo. Na rynku można zaobserwować jednak dość niepokojącą tendencję. Okazuje się bowiem, że o ile przedsiębiorcy kupujący mieszkanie na prywatny użytek dokładnie weryfikują firmę deweloperską, o tyle już w układach biznesowych zwykli przymykać na to oko.

Przeczytaj także: Najczęstsze błędy w e-commerce

Przed nami wyniki badania „Biznesowy savoir-vivre” - wspólnego projektu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy, którego realizacją zajął się instytut Keralla Research. Do jakich wniosków prowadzi? Okazuje się, że aż 43% firm reprezentujących sektor MŚP nie ma w zwyczaju weryfikować wiarygodności finansowej kontrahentów, z którymi zamierzają zawiązać współpracę. Powody tego zaniechania są różne. W dwóch na trzy przypadki przedsiębiorcy utrzymują, że nie mają potrzeby sprawdzać partnera, ponieważ mają stałych klientów, co czwarty (24 proc.) nie robi tego, ponieważ za towary i usługi zwykł płacić gotówką, a 23 proc. po prostu ufa w uczciwość i rzetelność kontrahentów. Jednak jak się okazuje, w biznesie wiara w drugiego człowieka nie zawsze jest najlepszym z rozwiązań. Praktyka pokazuje, że zaufanie do partnerów biznesowych często jest nadwyrężane, a sam przedsiębiorca zostaje z niczym.
– Skalę problemu najlepiej pokazują liczby. Zadłużenie wszystkich firm notowanych w Krajowym Rejestrze Długów wynosi prawie 9 mld złotych. Na tę kwotę składa się ponad 945 tys. zobowiązań niespłaconych w terminie. Ponadto, jak wynika z naszego cyklicznego badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” aż 85 proc. firm wskazuje na kłopoty z otrzymaniem zapłaty od kontrahentów w umówionym terminie. Części problemów można byłoby uniknąć, ale wciąż mało firm ma w zwyczaju sprawdzać wiarygodność finansową swoich partnerów – uważa Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

fot. Bits and Splits - Fotolia.com

Wiarygodność firmy interesuje nas, ale tylko prywatnie

Polscy przedsiębiorcy, kiedy wydają prywatne pieniądze, sprawdzają dewelopera, u którego chcą kupić mieszkanie lub internetowego sprzedawcę. Kiedy jednak w grę wchodzą firmowe finanse, na weryfikację przymykają oko.


Kiedy jednak tych samych przedsiębiorców zapytano o to, czy przy wydawaniu prywatnych pieniędzy sprawdzają wiarygodność firm, którym powierzają swoje pieniądze, ich odsetek znacznie wzrósł. Aż 92 proc. ankietowanych w życiu prywatnym weryfikuje dewelopera przed kupnem mieszkania. 76 proc. robiąc zakupy w Internecie ma zwyczaj sprawdzania sprzedawcy. Najczęściej szukają opinii oraz komentarzy dotychczasowych klientów o usługach czy produktach.

Dlaczego zatem weryfikując prywatnie, nie robią tego zawodowo w firmie? Przedsiębiorcy ufają, że kontrahent zapłaci – w ten sposób odpowiedziało 16 proc. badanych. Co ciekawe, co czwarty ankietowany nie potrafił jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Istotnym aspektem jest również fakt, że dla wielu przedsiębiorców wartość własnych pieniędzy jest zupełnie inna niż wartość finansów należących do firmy. 14 proc. badanych dba bardziej o swoje prywatne finanse niż te służbowe.
– To naprawdę zaskakujące. Tacy przedsiębiorcy żyją w nieświadomości, że to system naczyń połączonych. Kiedy firma straci pieniądze, straci na tym zarówno jej właściciel, jak i jej pracownicy. Dlatego również oni powinni wykazać zainteresowanie i zaszczepić w firmie nawyk sprawdzania. Jak wiadomo: przezorny zawsze ubezpieczony – uważa Mirosław Sędłak, prezes Rzetelnej Firmy.

Przedsiębiorcy tłumaczą też, że nie mają czasu na przyjrzenie się sytuacji finansowej partnera biznesowego, z którym przyjdzie im współpracować. Niektórzy mówią wprost: lenistwo, a jeszcze inni, że po prostu nie opłaca się im sprawdzać kontrahentów, gdy transakcja dotyczy małej kwoty. Co ciekawe, wśród 92 proc. badanych, którzy prywatnie sprawdzają dewelopera, tylko 58 proc. sprawdza służbowo kontrahentów. Natomiast ci, którzy pozazawodowo szukają informacji o internetowym sprzedawcy, tylko w 62 proc. decydują się zweryfikować partnera.
– W życiu prywatnym panuje większa nieufność i ostrożność niż w życiu zawodowym. Jak pokazują wyniki badań, przedsiębiorcy mają w sobie wyrobiony nawyk sprawdzania, ale najczęściej wtedy, kiedy wydają prywatne pieniądze. W jednej sytuacji mówią „sprawdzam”, w drugiej pozostawiają sprawy swojemu biegowi. To paradoks, bo przecież w obu przypadkach w grę wchodzą ich pieniądze – dodaje prezes Rzetelnej Firmy.

Informacje o badaniu
Badanie „Biznesowy savoir-vivre” zostało przeprowadzone przez Keralla Research w grudniu 2017 roku. Badanie zrealizowano na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: