eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Boże Narodzenie w popkulturze

Boże Narodzenie w popkulturze

2017-12-24 00:58

Boże Narodzenie w popkulturze

Boże Narodzenie © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Boże Narodzenie to już nie tylko długoletnia tradycja, ale również w dużej mierze zjawisko popkulturowe. Świadczyć może o tym chociażby to, jak duży wpływ na nasze postrzeganie świąt wywierają reklamy. Świąteczny nastrój, o który marketerzy dbają już od listopada, sprawia m.in., że wielu z nas czuje się wręcz zobligowanych do rzucenia w wir zakupów i poszukiwania idealnych prezentów. Niektóre z obrazów pokazywanych w reklamach weszły na stałe do popkultury. O jakich motywach tu mowa?

Przeczytaj także: 15 trendów w marketingu w 2022 roku

Marketerzy dbają o to, aby świąteczny nastrój ogarnął nas jak najwcześniej. Pierwsze bożonarodzeniowe reklamy pojawiają się już w listopadzie. Część z nich to standardowe spoty reklamowe, ale pojawia się coraz więcej mini-filmów, których uśmiechnięci bohaterowie w rodzinnej atmosferze obdarowują się prezentami przy pięknie ubranej choince. Po prostu święta idealne.

Spece od marketingu chcą, aby odbiorca kojarzył dany produkt ze świąteczną atmosferą, ale podkreślają również to, co ma być podczas świąt najważniejsze, czyli emocje: radość, szczęście, miłość i wdzięczność. W efekcie tych zabiegów konsumenci nie tylko kupują reklamowane produkty, ale zyskują również przekonanie, że są one im wręcz niezbędne do stworzenia prawdziwych świąt. Markami, które z powodzeniem wykorzystują motyw świąt, są m.in. Coca-Cola, Allegro, Ikea i John Lewis. To właśnie na ich reklamy czekamy w każde święta.

Reklamy, które wpłynęły na świąteczne zwyczaje


Niektóre bożonarodzeniowe zwyczaje na stałe zakorzeniły się w popkulturze właśnie za pośrednictwem reklam. O jakich elementach mowa?

1. Czerwona ciężarówka i niepowtarzalny wizerunek św. Mikołaja


Nic tak nie wprowadza bożonarodzeniowej atmosfery jak pierwsze świąteczne piosenki w radio, choinki na ulicach czy w centrach handlowych oraz czerwone ciężarówki Coca-Coli. Świąteczna karawana oświetlona mieniącymi się lampkami już od 1995 roku robi ogromne wrażenie na każdym, niezależnie od wieku.

Z naczepy ciężarówki uśmiecha się do przechodniów św. Mikołaj. Nie wszyscy wiedzą, że na utrwalenie tego charakterystycznego wizerunku postaci w popkulturze również wpłynęła marka brązowego napoju. Wszystko za sprawą wypuszczonej w 1931 roku grafiki ze staruszkiem z siwą brodą w czerwonym stroju – od tej pory nie możemy sobie inaczej wyobrazić św. Mikołaja. Postać tę stworzył ilustrator Haddon Sundblom.

fot. mat. prasowe

Filmy o świętach

Typowo świąteczne filmy cieszą się sporą oglądalnością.


2. Czerwononosy renifer w zaprzęgu św. Mikołaja


Duży wpływ na nasze postrzeganie świąt mają również gadżety rozdawane przez firmy. Najlepszym przykładem jest książeczka o reniferze św. Mikołaja, którą w 1939 roku napisał Robert L. May na zlecenie sieci sklepów Montgomery Ward. Opowieść o czerwononosym Rudolfie rozdawano dzieciom, które wraz z rodzicami robiły zakupy w sklepach. Bajka zyskała ogromną popularność i teraz nikt nie ma wątpliwości, jak wygląda i kim jest najważniejszy pomocnik św. Mikołaja.

fot. mat. prasowe

Świąteczne reklamy

Mikołaj w czerwonym stroju po raz pierwszy pojawił się reklamie Coca Coli.

fot. mat. prasowe

Nucimy nie tylko kolędy

Obok kolęd podśpiewujemy m.in. Last Chrtistmas.


3. Kubełek skrzydełek na święta


W Japonii z okresem świątecznym kojarzy się jedna sieć restauracji. KFC, bo o niej mowa, na stałe zakorzeniła się w bożonarodzeniowej tradycji mieszkańców tego kraju. W 1974 roku za sprawą dobrze przeprowadzonej kampanii marketingowej „Kentucky na Święta Bożego Narodzenia”, która była również odpowiedzią na zapotrzebowanie konsumentów (brak charakterystycznego świątecznego dania), sieć stworzyła nowy zwyczaj. Co roku Japończycy tłumnie wybierają się do tej właśnie restauracji i jedzą świąteczny kubełek z panierowanym kurczakiem.

fot. mat. prasowe

Lubimy świąteczny luksus

Najcenniejszą choinkę ozdobiły dekoracje warte 16 mln zł.

fot. mat. prasowe

Świąteczne rekordy

Najwyższa żywa choinka mierzyła 67 metrów.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: