eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firmy i kandydaci pogubieni na rynku pracy

Firmy i kandydaci pogubieni na rynku pracy

2017-12-20 11:50

Firmy i kandydaci pogubieni na rynku pracy

Rekrutacja © Andrey Popov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Stopa bezrobocia osiągnęła historycznie niski poziom, a liczba wakatów w gospodarce podskakuje rocznie o przeszło 37%. Nie jest zatem zaskoczeniem, że pracodawcy coraz częściej utyskują na potężne problemy rekrutacyjne. Budzącym zdziwienie paradoksem może być jednak fakt, że 1 na 6 pracowników ciągle deklaruje problemy ze znalezieniem zatrudnienia. O co chodzi? Zdaniem eksperta serwisu Kariera.pl problemem jest niewłaściwa komunikacja na linii pracodawca-kandydat. Dobrym pomysłem byłoby ujawnianie stawek wynagrodzenia już na etapie ogłoszenia o pracę - tego życzyłoby sobie ponad 8 na 10 pracowników.

Przeczytaj także: Nieprzyjazna rekrutacja pracowników naraża na straty finansowe

Dowodem na problemy rekrutacyjne polskich pracodawców mogą być chociażby dane publikowane przez Główny Urząd Statystyczny. Wynika z nich, że w minionym kwartale na rodzimym rynku pracy istniało przeszło 131 tysięcy wakatów, co względem analogicznego okresu poprzedniego roku oznacza wzrost na poziomie przekraczającym 37,4%. Podobne wnioski płyną ze zrealizowanego przez Work Service Barometru Rynku Pracy VIII, w którym trudności ze znalezieniem personelu deklaruje ponad połowa ankietowanych pracodawców.
Dzisiejszy rynek pracy okazuje się nie być łatwym ani dla pracodawcy ani też dla pracownika. Wprawdzie bezrobocie niestanie pikuje, a niedobory kadrowe sukcesywnie się pogłębiają, ale ciągle co szósty kandydat mówi o problemach ze znalezieniem pracy - potwierdza Piotr Adamczyk, Prezes serwisu Kariera.pl. W nowej sytuacji na rynku pracy potrzebne jest wypracowanie nowych metod komunikacji na linii kandydat-pracodawca. Tradycyjne narzędzia stają się nieefektywne i będą stopniowo odchodzić w przeszłość. W dzisiejszych warunkach informacje o ofertach pracy powinny bezpośrednio docierać do potencjalnych pracowników, a nie bazować na tym, że to kandydaci muszą aktywnie poszukiwać nowego zatrudnienia – podkreśla Piotr Adamczyk.

Wśród przeszkód w zalezieniu pracy kandydaci wymieniali kilka kwestii. Najczęstszym kłopotem podczas szukania pracy jest brak odpowiednich ofert dla osób z danym wykształceniem lub kwalifikacjami (45,5%). Na drugim miejscu znalazł się brak odpowiedzi ze strony pracodawcy na przesłaną ofertę (24%). Z kolei 1 na 10 kandydatów nie spełniał wymagań, a co 20 nie był zadowolony z wysokości pensji.

Jawność stawek poprawi sytuację?


Większość ofert pracy w zachodniej Europie zawiera informacje o płacach. Co więcej, w niektórych krajach skandynawskich wszystkie wynagrodzenia są w pełni jawne. Czy w Polsce również byłoby przyzwolenie na takie rozwiązanie? Zdecydowana większość Polaków, bo aż 83,9%, uważa, że stawki z wynagrodzeniem powinny być jawne już w ogłoszeniu o pracę. Odmienny punkt widzenia ma jedynie 13,6% pracowników, a co dwudziesty (4,8%) jest zdecydowanie przeciwny takiemu pomysłowi. Najwięcej zwolenników takiego rozwiązania można znaleźć wśród osób zarabiających do 2000 złotych i posiadających wykształcenie zawodowe.

fot. mat. prasowe

Czy spotkał(a) się Pan(i) z jakimiś problemami podczas szukania pracy?

Niemal połowa ankietowanych nie napotkała na żadne problemy.


Pierwszym krokiem do usprawnienia procesów rekrutacyjnych w Polsce powinno być powszechne informowanie o widełkach wynagrodzeń. Przy obecnych metodach w wielu przypadkach mamy do czynienia z wyraźnym niedopasowaniem oczekiwań do realiów. Dzięki jawności stawek zarówno pracownicy już na starcie wiedzieliby czy warto aplikować na dane ogłoszenie, a pracodawcy nie marnowaliby czasu na rozmowy kwalifikacyjne z osobami, na które ich nie stać. Co więcej, firmy powinny w otwarty sposób komunikować więcej informacji o sobie, ale nie tylko na poziomie deklaracji, ale również filmików nagrań czy zdjęć. Kandydaci przed podjęciem decyzji o aplikowaniu często chcą wiedzieć gdzie i z kim mieliby pracować, na jakich projektach, a także jak wyglądają możliwości rozwoju, benefity pozapłacowe oraz czy istnieje możliwość zdalnej pracy. Odpowiedzi na te pytania już na starcie ułatwiają dotarcie do kandydatów, a niewiele kosztują pracodawców – podsumowuje Piotr Adamczyk.

fot. mat. prasowe

Czy stawki wynagrodzenia powinny być jawne już w ogłoszeniu o pracę?

83,9% ankietowanych uważa, że stawki z wynagrodzeniem powinny być jawne już w ogłoszeniu.


Metodologia:
Badanie zrealizowano na próbie osób pracujących (N=515) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,4%. Badanie zostało przeprowadzone przez instytut Kantar Millward Brown S.A. za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATIBUS w okresie 19-24.07.2017 r.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: