eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek franchisingu w Polsce 2005

Rynek franchisingu w Polsce 2005

2006-04-23 14:59

Firma konsultingowa PROFIT system, specjalizująca się w doradztwie z zakresu franchisingu, już po raz czwarty prezentuje raport o rynku franchisingu w Polsce. Z Raportu wynika, że w 2006 roku nastąpił największy wzrost rynku od początku jego istnienia - przybyło 64 nowych sieci franczyzowych i 5 nowych systemów agencyjnych.

Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2016

Obecnie działa w Polsce 257 systemów franczyzowych (rok temu 207) i ich liczba ciągle rośnie (przed 2002 rokiem rynek rósł o kilkanaście sieci rocznie, w 2002 przybyło 26 sieci, w 2003 - 27, w 2004 - 39, a w 2005 - aż 64). Po raz pierwszy w raporcie uwzględniono również systemy agencyjne zbliżone do franczyzowych. W 2005 roku działało ich 18, w tym 5 nowych, które powstały w trakcie roku.

Sieci franczyzowe działają w każdym sektorze gospodarki (handel, usługi, produkcja). Systemy agencyjne skupione są głownie w dwóch sektorach: finanse (np. placówki partnerskie Banku BPH, agencje PKO BP, Dominet Bank czy agencje pocztowe) lub mniejsze sklepy spożywczo-przemysłowe (np. Kolporter i Żabka). Franczyza jest alternatywną - wobec emisji akcji czy wejścia inwestora finansowego - szansą rozwoju i sposobem na szybkie poszerzenie własnej sieci tak, aby efektywnie korzystać z efektu skali. Z kolei systemy agencyjne są tworzone przez bardzo duże przedsiębiorstwa w celu podniesienia efektywności działania sieci detalicznej.
W 2005 roku 14 systemów franczyzowych zakończyło działalność. Najczęstszym powodem było przejęcie przez konkurenta (np. Slovnaft przejęty przez Lotos) lub zakończenie działalności na bardzo wstępnym etapie - tym franczyzodawcom nie udało się znaleźć chętnych do przystąpienia do ich sieci. Obserwowaliśmy tylko jeden bardziej spektakularny upadek - Agencji Finansowej Grosik. Ale i tu sygnały kłopotów pojawiły się wcześniej - rok i dwa lata temu w sieci AF Grosik zmieniali się udziałowcy, a sieć dzieliła się na mniejsze części.

W 2005 roku wzrosła podaż konceptów franczyzowych i agencyjnych, ale jednocześnie wzrósł popyt na licencje ze strony potencjalnych inwestorów. W ciągu ostatniego roku znacząco wzrosła liczba franczyzobiorców - obecnie prowadzą oni 17,3 tys. punktów franczyzowych (w 2002r. - 12,4 tys., 2003r. - 13,8 tys., 2004r. - 15,8 tys.). Wzrosła też liczba agentów - obecnie prowadzą oni 9,2 tys. punktów agencyjnych (w 2002r. - 7,6 tys., 2003r. - 7,7 tys., 2004r. - 8,3 tys.).
Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2014 Franczyza w Polsce 2014

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: