eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Inteligentna firma = mobilność + IoT + cloud computing

Inteligentna firma = mobilność + IoT + cloud computing

2017-11-15 13:37

Inteligentna firma = mobilność + IoT + cloud computing

Inwestycje w IoT będą rosły © Egor - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Czy współczesne firmy są smart? Ile organizacji zdaje się zasługiwać na miano Inteligentnego Przedsiębiorstwa? Jak radzą sobie z łączeniem świata wirtualnego z realnym? Co robią, aby zwiększyć widoczność zasobów i poprawiać swoją wydajność? Jakie kroki podejmują, aby przyspieszyć wzrost? Odpowiedzi na te i inne pytania przynoszą wyniki „Intelligent Enterprise Index” - globalnej ankiety, którą zorganizowała firma Zebra Technologies Corporation.
Celem twórców Intelligent Enterprise Index, czyli Wskaźnika Inteligentnego Przedsiębiorstwa było zweryfikowanie, na jakim etapie znajdują się dziś firmy, które zmierzają w kierunku Inteligentnego Przedsiębiorstwa. Analizie poddano zarówno stopień nowoczesności, jak i realizację założeń, które mieszczą się w definicji Inteligentnego Przedsiębiorstwa. Chodzi to m.in. o wizję w zakresie IoT, plan implementacji nowych technologii w kontekście zatrudnionych czy zaangażowanie w uzyskanie jak najwyższych zwrotów z inwestycji w Internet Rzeczy.

Powyższe kryteria zostały określone już w minionym roku przez kadrę kierowniczą, branżowych ekspertów oraz decydentów w zakresie tworzenia polityki działalności, którzy uczestniczyli w 2016 Strategic Innovation Symposium: The Intelligent Enterprise - wydarzeniu, które Zebra przygotowała we współpracy z Centrum Technologii i Przedsiębiorczości na Harwardzie (Technology and Entrepreneurship Center at Harvard – TECH).

Podstawę Inteligentnego Przedsiębiorstwa tworzą rozwiązania technologiczne, które integrują technologię cloud computing, mobilność oraz Internet Rzeczy w sposób umożliwiający automatyczne pozyskiwanie informacji z zasobów przedsiębiorstwa. Dane operacyjne dotyczące tych zasobów – w tym statusy, informacje o ich lokalizacji czy stopniu wykorzystania, jak również deklarowanych preferencjach – są następnie analizowane, w celu uzyskania wartościowych danych. Można je w odpowiedniej chwili przekazać właściwym osobom, które w efekcie są w stanie podejmować w czasie rzeczywistym i bez opóźnień lepsze decyzje.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik Inteligentnego Przedsiębiorstwa

48 proc. firm jest w trakcie działań przybliżających je do miana Inteligentnego Przedsiębiorstwa.


NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE


  • Firmy posiadają wizję IoT, a inwestycje w Internet Rzeczy mają rosnąć. 42 proc. firm wydaje rocznie ponad 1 mln USD na IoT – przeciętnie w ciągu roku inwestowane jest 3,1 mln USD. 75 proc. przedsiębiorstw przewiduje wzrost wydatków w tym zakresie w przeciągu od roku do dwóch lat. 42 proc. firm przewiduje, że wzrost inwestycji w IoT wyniesie 11-20 proc. Należy zauważyć, że 57 proc. przedsiębiorstw ma konkretną wizję IoT oraz realizuje obecnie plany związane z wykorzystaniem tej technologii. O ile jedynie 36 proc. przedsiębiorstw wdrożyło obecnie IoT w skali całej firmy, oczekuje się, że w przyszłości odsetek ten wzrośnie do 62 proc.
  • Doświadczenia klientów napędzają rozwój IoT. 70 proc. firm jest zdania, że czynnikiem, który najskuteczniej stymuluje inwestycje w IoT, jest poprawa doświadczeń klientów. Oczekuje się, że w przyszłości najważniejszymi czynnikami będą: zwiększanie dochodu (53 proc.) oraz wejście na nowe rynki (51 proc.).
  • Zaangażowanie przedsiębiorstwa w realizację koncepcji IoT jest kluczowe, ale należy poświęcić również uwagę zagadnieniom kultury biznesowej. W 77 proc. firm istnieje metoda pomiaru zwrotu z inwestycji w ich plan IoT. Natomiast 71 proc. ma plany IoT, które uwzględniają związane z ich wdrożeniem zmiany kulturowe oraz zmiany procesowe.
  • W wielu firmach brakuje planu uwzględniającego przyjęcia nowych technologii przez pracowników. Ponad 50 proc. firm oczekuje oporu ze strony pracowników wobec wprowadzenia rozwiązania IoT. Firmy te nie mają jednocześnie planu na rozwiązania tego problemu. Tylko 21 proc. przedsiębiorstw, które spodziewają się oporu pracowników wobec wprowadzanych rozwiązań, ma plan, jak na niego zareagować.
  • Pracownicy mają dostęp do informacji, ale można zrobić więcej. Około 70 proc. firm udostępnia swoim pracownikom informacje pochodzące z rozwiązań IoT częściej niż raz dziennie. Z tego ponad dwie trzecie udostępnia je w czasie rzeczywistym lub tylko z niewielkim opóźnieniem. Jednak tylko 32 proc. dostarcza przydatne przy podejmowaniu decyzji informacje do wszystkich pracowników. Informacje są rozpowszechniane przez e-mail (69 proc.) lub jako dane nieprzetworzone (62 proc.).

fot. mat. prasowe

Wizja IoT i zaangażowanie przedsiębiorstwa

36% respondentów wdrożyło IoT w skali całej firmy.



W „Inteligentnym Przedsiębiorstwie” wykorzystuje się związki między światem realnym i cyfrowym w celu poprawienia widoczności procesów i wykorzystania przydatnych przy podejmowaniu decyzji danych. Pozwala to na poprawę doświadczeń klientów, zwiększenie wydajności operacyjnej oraz powstawanie nowych modeli biznesowych. Ze względu na fakt, że jest to kierunek, w którym podążają przedsiębiorstwa, chcieliśmy zobaczyć, na jakim etapie jest większość firm. Jak widać, wiele przedsiębiorstw jest jeszcze w trakcie tworzenia strategii IoT, widzimy jednak segmenty, w których cele skonkretyzowały się, a rozwiązania są dynamicznie wdrażane” – komentuje Tom Bianculli, Chief Technology Officer, Zebra.

fot. mat. prasowe

Zastosowanie technologii i infrastruktura

Narzędziem najczęściej wykorzystywanym w ramach IoT są kody kreskowe.


ZAŁOŻENIA I METODOLOGIA ANKIETY
Ankieta online została przeprowadzona między 3 a 23 sierpnia 2017 r. wśród przedstawicieli przedsiębiorstw z takich branż i sektorów jak służba zdrowia, sektor produkcyjny, handel detaliczny oraz transport i logistyka. Wywiady zostały przeprowadzone łącznie wśród 908 osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w sferze IT z 9 krajów, w tym z: USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Meksyku, Brazylii, Chin, Indii i Australii/Nowej Zelandii. Do zbadania, na jakim etapie są firmy dążące do tego, aby stać się Inteligentnymi Przedsiębiorstwami, wykorzystano jedenaście wskaźników, takich jak: wizja IoT, zaangażowanie przedsiębiorstwa w realizację koncepcji IoT, partnerstwo w zakresie rozwiązań technologicznych, plan wdrażania nowych technologii w kontekście personelu, plan zarządzania zmianą powstałą w wyniku wdrażania nowych technologii, sposób zastosowania technologii, bezpieczeństwo i normy, plan pełnego wdrożenia koncepcji IoT, architektura/infrastruktura, plan wykorzystania pozyskanych danych oraz analiza danych.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Ile kosztuje Wi-Fi w samolocie?

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.