eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Młodzi Polacy na zakupach. Jak i gdzie kupują?

Młodzi Polacy na zakupach. Jak i gdzie kupują?

2017-11-03 11:20

Młodzi Polacy na zakupach. Jak i gdzie kupują?

Młoda dziewczyna na zakupach © serejkakovalev - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

O tym, że młodość rządzi się własnymi prawami, wiadomo nie od dziś. Okazuje się, że ta maksyma dotyczy również decyzji zakupowych podejmowanych przez najmłodszych konsumentów. Zlecone przez Agencję Freebee badanie „Quo vadis polski konsumencie” przygląda się zachowaniom nabywców poniżej 24 roku życia, stanowiąc istotną wskazówkę dla sprzedawców. Jak kupują młodzi Polacy? Jakie są ich preferencje? Co motywuje ich do wyboru danego sklepu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie poniżej.

Przeczytaj także: 5 zachowań konsumenckich na czasie

Zakupy to dziś nieodłączny element egzystencji. Kupujemy już od najmłodszych lat. Najpierw za kieszonkowe, które dziś wręcza swoim pociechom 46% dorosłych Polaków, potem za pierwsze zarobione pieniądze. Wraz z wiekiem rosną nasze dochody, a zachowania konsumenckie ulegają przemianie. Jak kupują młodzi Polacy? Okazuje się, że charakteryzują ich pewne, specyficzne zachowania.

Co najbardziej determinuje zakupy młodych Polaków?


Decyzje zakupowe Polaków, którzy dopiero wchodzą w dorosłość, w największym stopniu determinowane są poprzez stosunkowo ograniczone zasoby finansowe. Dlatego też nie jest niczym zaskakującym, że młodzi Polacy na zakupach kierują się w głównej mierze ceną - na jej kluczowe znaczenie wskazuje 27% respondentów. Rola ceny spada wraz z wiekiem. W grupie 50+ cena produktu lub usługi jest kluczowa już tylko dla 18% badanych. Kupujący do 24 roku życia zwracają również szczególną uwagę na dopasowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb (19%), a także na wcześniejsze doświadczenia zakupowe (niemal 17%).

fot. mat. prasowe

Co determinuje zakupy młodych Polaków?

27% młodych przy zakupach kieruje się ceną.


Jak młodzi Polacy wybierają sklep?


Młode osoby przy wyborze konkretnego sklepu rzadziej niż inne grupy konsumentów, kierują się przyzwyczajeniem (niespełna 10%). Dla osób poniżej 24 roku życia największe znaczenie mają: zróżnicowany asortyment (18%), bliska odległość (niemal 15%) oraz organizowane promocje (ponad 13%). Mimo powszechnej digitalizacji i rosnącej popularności e-commerce, wielu młodych polskich klientów wciąż preferuje robienie zakupów w tradycyjnych sklepach. Do wyboru sklepu stacjonarnego przede wszystkim przekonuje ich możliwość dotknięcia towaru, obejrzenia, przymierzenia (ponad 53% wskazań) oraz możliwość wizualnego porównania produktu w realnym świecie (niemal 46%). Młodzi w sklepach stacjonarnych doceniają również możliwość dokonania natychmiastowej transakcji i brak konieczności oczekiwania na przesyłkę (niemal 44%). O wyborze przez nich sklepu internetowego decydują zwykle natomiast atrakcyjne ceny (63%), promocje (50%) oraz opinie innych użytkowników, którzy już dokonali w nim zakupu (36%).

fot. mat. prasowe

Jak młodzi Polacy wybierają sklepy?

Dla 18% młodych ważne jest zróżnicowanie asortymentu.


Czy młodzi Polacy żałują swoich zakupów?


Młodzi konsumenci są też podatni na promocje, obniżki, upusty, rabaty i wyprzedaże i to zazwyczaj one decydują o spontanicznym zakupie dokonywanym przez tę grupę konsumentów. Jest to też grupa, która najczęściej decyduje się na zakup impulsywny, w porównaniu z innymi grupami wiekowymi nabywców. Młodzi konsumenci czasem lub często żałują dokonanych przez siebie zakupów (86%). Jedynie 14% uczestników badania w wieku do 24 roku życia twierdzi, że nigdy nie żałuje swoich zakupów – odsetek ten w grupie 50+ był ponad dwukrotnie wyższy.

fot. mat. prasowe

Sklepy stacjonarne

53% konsumentów docenia możliwość dotknięcia produktu.

Młodzi Polacy są doskonałą grupą docelową dla działań promocyjnych i marketingowych opartych na manipulacji ceną, ponieważ, mimo że najczęściej żałują swoich zakupów, najrzadziej ze wszystkich grup decydują się na zwrot produktów, które ich nie satysfakcjonują. Może to wynikać z braku doświadczania w tym obszarze lub niewiedzy o przysługujących im prawach konsumenckich.

fot. mat. prasowe

Sklepy internetowe

O wyborze sklepu najczęściej decyduje cena.


Młodzi Polacy są specyficznymi konsumentami i mimo posiadania mniejszych zasobów finansowych, niedługo staną się oni najbardziej wartościową dla sprzedawców grupą nabywców. Warto więc dobrze znać ich nawyki, motywacje i zachowania i przygotowywać odpowiednio dostosowaną do ich potrzeb ofertę oraz komunikację w preferowanych przez nich kanałach. Najważniejsze jest jednak to, aby stale przyglądać się ich motywacjom zakupowym i znać czynniki, które wpływają na ich wybory nie tylko w obszarze nabywanych produktów i usług, ale również miejsc w jakich dokonują zakupów.

fot. mat. prasowe

Czy młodzi Polacy żałują dokonanych zakupów?

86% badanych czasem lub często żałuje dokonywanych zakupów.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: