eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy chcą wybierać metody płatności

Polacy chcą wybierać metody płatności

2017-10-24 11:24

Polacy chcą wybierać metody płatności

Polacy chcą wybierać metody płatności © Drobot Dean - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Zakupy przez internet zyskały wśród Polaków olbrzymią popularność. Dziś przyznaje się do nich już 86 proc. rodzimych internautów. Jeżeli chodzi o metody płatności, to okazujemy się dość wybredni. Najlepiej, żeby było tanio, ale i wygodnie. To tłumaczy deklaracje 16 proc. respondentów zrealizowanego przez Blue Media badania „Jak kupujemy w Internecie 2017”, gotowych zapisać w sklepie dane swojej karty, aby móc płacić jednym kliknięciem.

Przeczytaj także: E-commerce przegania handel tradycyjny dzięki seniorom?

Wprawdzie najważniejszym kryterium wyboru danego e-sprzedawcy niezmiennie pozostaje cena, ale tuż za nią plasują się inne czynniki. Dla przeszło 40 proc. ankietowanych istotna okazuje się wiarygodność sklepu internetowego, a podobna grupa badanych chce, aby zakupom i płatnościom towarzyszyła wygoda.

Względem poprzedniego roku widoczny jest wzrost odsetka osób, dla których liczy się bezpieczeństwo transakcji, w efekcie czego zwracają one coraz większą uwagę na rzetelność firmy odpowiadającej za realizację płatności. Ważna okazuje się również możliwość wyboru - niemal połowa Polaków rezygnuje bowiem z zakupu, jeżeli sklep nie zaoferuje im najbardziej dogodnej metody płatności.

Jakie metody płatności wybieramy?


Najczęściej wskazywaną przez respondentów odpowiedzią są płatności elektroniczne (66 proc.), a za nimi plasują się: opcja za pobraniem (47 proc.) oraz samodzielny przelew (38 proc.). Co ciekawe, na poczcie bądź kurierowi zdecydowanie częściej płacą osoby młodsze. Nie sprawdzają się zatem stereotypy mówiące o tym, że to starsi użytkownicy boją się płacić przez internet. Płatności elektroniczne są również ulubionym sposobem na płacenie za zamówione towary (łącznie 32 proc.), na kolejnym miejscu znalazła się płatność za pobraniem (29 proc.). W porównaniu do ubiegłego roku spadł odsetek osób, które najchętniej płacą samodzielnym przelewem na konto sklepu (z 21 na 16 proc.).

fot. mat. prasowe

Z której formy płatności korzystamy najchętniej?

Płatności elektroniczne są ulubionym sposobem na płacenie za zamówione towary.


- Kluczem w rozwoju płatności online w kolejnych latach będzie propozycja skierowana dla klientów, którzy obecnie najczęściej i najchętniej korzystają z opcji „za pobraniem”. To niemal jedna trzecia wszystkich kupujących w internecie! W tym momencie jest to największy niezagospodarowany płatnościami online obszar przepływów pieniężnych w polskim e-handlu. Ten kto pierwszy zaproponuje rozwiązanie lub kilka połączonych rozwiązań dla tej grupy klientów może zgarnąć nawet 10 miliardy zł obrotu - szacuje Krystian Wesołowski z Blue Media, odpowiedzialny za rozwój Płatności Online BM.

fot. mat. prasowe

Czynniki ułatwiające rejestrację karty

40 proc. osób odrzucających rejestrację swojej karty płatniczej w sklepie internetowym twierdzi, że nic nie jest w stanie ich przekonać do zmiany decyzji.


Wygoda w zamian za dane kartowe?


Nieliczne sklepy oferują przechowywanie numeru karty płatniczej, dzięki czemu płatność trwa mniej niż sekundę i w zasadzie polega na wskazaniu rachunku, z którego mają zostać pobrane pieniądze. Do rejestracji karty płatniczej w sklepie internetowym, aby móc tzw. jednym kliknięciem płacić za zakupy podchodzimy z pewnym zainteresowaniem. Zgodę na to wyraziłoby 16 proc. badanych. Większą skłonność do akceptacji takiego rozwiązania wykazują mężczyźni, a także osoby młodsze.

40 proc. osób odrzucających rejestrację swojej karty płatniczej w sklepie internetowym twierdzi, że nic nie jest w stanie ich przekonać do zmiany decyzji. Pozostali jako argument za takim rozwiązaniem wskazują przede wszystkim na zaufanie do konkretnego sklepu (16 proc.), zabezpieczenie w postaci potwierdzeń każdej transakcji sms-em czy też gwarancję szybkiego zwrotu środków w przypadku reklamacji. Wpływ mogłyby mieć również specjalne oferty cenowe w sklepie (11 proc.).
- Metody płatności typu one-click muszą bazować na silnej marce i wiarygodności sklepu. Idealnym przykładem są wdrożenie szybkich płatności kartą dla takich marek jak UPC, Play czy Ergo Hestia. Wkomponowany w proces zakupu mechanizm rejestracji karty jest naturalny i często niesie za sobą dodatkową korzyść dla klienta, np. darmowe minuty, pakiet kanałów, czy zniżkę - podkreśla Krystian Wesołowski z Blue Media.

Metodologia badania Satisface dla Blue Media
Badanie internetowe CAWI, zrealizowano łącznie 1082 wywiady w czerwcu 2017 r. na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej. W raporcie użyto porównań do badania ubiegłorocznego - należy mieć na uwadze, że w 2016 r. badanie realizowano metodą CATI (wywiadów telefonicznych).

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: