eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Centra handlowe: nowa fala otwarć w Polsce

Centra handlowe: nowa fala otwarć w Polsce

2017-10-24 10:34

Centra handlowe: nowa fala otwarć w Polsce

Centrum handlowe © EyeMark - Fotolia.com

Centra handlowe rosną w siłę. Wprawdzie początek roku był dość ospały, a I kwartał bieżącego roku zakończył się bardzo skromnym wynikiem (36 800 mkw. nowej powierzchni handlowej), to był to jedynie przedsmak tego, co czeka nas w bieżącym roku. W III kwartale było już znacznie lepiej - rynek powiększył się o 145 000 mkw., z czego 134 000 przypadło na centra handlowe. Największe projekty, które oddano do użytkowania to stołeczna Galeria Północna, pierwszy etap (IKEA) Skende Shopping w Lublinie oraz centrum Vivo! w Krośnie.

Przeczytaj także: Rosja i Ukraina celują w polskie centra handlowe

„Nasze analizy dowodzą, że u schyłku minionego kwartału w budowie pozostawało niemal 590 000 mkw. centrów handlowych, których otwarcia przypadną na lata 2017-2019. W IV kw. tego roku nowa podaż na rynku centrów handlowych ma osiągnąć 193 000 mkw”, wylicza Joanna Tomczyk, Analityk Rynku w JLL.

„Siłą napędową dzisiejszego rynku nieruchomości handlowych nie jest jednak ilość, a jakość powstających projektów. Dlatego też tak powszechną dziś praktyką jest przebudowa, rozbudowa, modernizacja czy też zmiana funkcji istniejących obiektów, które przeobrażają się np. w centra wyprzedażowe. Coraz większe znaczenie zyskują obiekty, które łączą w sobie kilka funkcji tak, jak mają to robić chociażby EC Powiśle, CEDET, Browary Warszawskie, Centrum Marszałkowska, Koneser w Warszawie, czy łódzkie Monopolis”, wymienia Edyta Potera, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Rośnie też znaczenie sektora Food & Beverage. Już nawet 12,5% powierzchni najmu centrów handlowych w głównych polskich miastach zajmują lokale gastronomiczne. Udział ten będzie rósł m.in. w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i nawyki konsumentów.

fot. EyeMark - Fotolia.com

Centrum handlowe

Na popularności zyskują nowe koncepty handlowe i projekty wielofunkcyjne.


„Rosnącym zainteresowaniem cieszą się nowoczesne koncepty gastronomiczne, które powstają głównie w Warszawie – takie jak Hala Koszyki, EC Powiśle, Hala Gwardii czy Soho Factory. Za tym trendem podążają inne polskie aglomeracje, jak na przykład Łódź, gdzie jest realizowany jeden z najbardziej oryginalnych projektów wielofunkcyjnych ostatnich lat – Monopolis”, dodaje Edyta Potera.

Popyt


Polski rynek handlowy, z uwagi na rozmiar i rosnącą siłę nabywczą mieszkańców, jest wciąż atrakcyjny dla zagranicznych sieci. W III kw. 2017 r. miało miejsce kilka debiutów, z których najwięcej przypadło na stołeczny rynek. Brytyjska sieć sklepów z zabawkami - Hamleys, dwie rosyjskie marki modowe należące do grupy Melon, Zarina i Love Republic oraz pierwszy niezależny sklep ofertą dla dzieci Newbie (marka KappAhl) otworzyły się w Galerii Północnej. Pierwszy sklep Victoria’s Secret oferujący pełną ofertę tej marki oraz rumuńska marka modowa Nissa zostały otwarte z kolei w Arkadii. A w Galerii Wileńskiej, po kilku latach nieobecności na polskim rynku, otworzono sklep włoskiej marki Carpisa, producenta damskich torebek i dodatków. Do Wrocławia wszedł szwedzki koncept restauracyjny Max Premium Burgers, który otworzył lokal w Galerii Dominikańskiej.

Czynsze


Czynsze “prime”, które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, nadal pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). W pozostałych głównych aglomeracjach miesięczne stawki są stabilne i kształtują się w przedziale 45 – 60 euro za mkw.

Rynek inwestycyjny


„W trakcie trzech kwartałów 2017 r. wartość transakcji inwestycyjnych zawartych na rynku nieruchomości handlowych w Polsce przekroczyła 1,26 mld euro. W ostatnich miesiącach roku spodziewamy się finalizacji kilku dużych transakcji, w związku z czym wolumen w całym 2017 r. może osiągnąć ok. 2 mld euro”, komentuje Marcin Sulewski, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

Do największych transakcji na rynku nieruchomości handlowych w III kwartale należą: sprzedaż Galerii Słonecznej w Radomiu przez White Star Real Estate i Legend Eastern Europe (Poland) Limited Partnership na rzecz REICO Česká Spořitelna za ok. 164 mln euro; sprzedaż Galerii Solnej w Inowrocławiu przez Libra Project i Grupę Acteeum do Echo Polska Properties za 55,4 mln euro oraz zakup przez Master Management siedmiu obiektów handlowych w Kutnie, Ciechanowie, Piekarach Śląskich, Józefosławiu, Lubinie, Poznaniu i Szczecinie od Direkt Invest Poland Funds / HBK Service (kwota transakcji nie została ujawniona).

Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w Polsce pozostają na stabilnym poziomie 5,0%, a za najlepsze parki handlowe na poziomie ok. 7,0%.

Przeczytaj także: Rynek handlowy z potencjałem Rynek handlowy z potencjałem

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • art / 2017-10-26 19:34:25

    Centra handlowe są bardzo ważne dla wielu z nas jednak wybór jest niewielki wciąż większość z nich to ogromne budynki pełne hałasu i tłoku. Sam wolałbym by zadbano o mniejsze centra wielkousługowe jak to planowane w Koneserze. Takie miejsca to zupełnie inny rodzaj klienta ale również zupełnie inny sposób spędzania czasu w czasie zakupów czy obiadu w restauracji. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: