Koniunktura konsumencka X 2017
2017-10-19 11:21
Jakie nastroje konsumentów? © fotomek - Fotolia.com
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IX 2017
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był niższy o 0,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 4,6*.W porównaniu do października 2016 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,3 p. proc.
Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla wskaźników dotyczących obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,2 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 2,4 p. proc.). Obniżyła się także (o 0,9 p. proc.) ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Natomiast wyższe wartości wystąpiły dla składowych odnoszących się do przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,6 i 2,3 p. proc.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 1,6*.
W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 11,9 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2016 r.
Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 3,7 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 2,6 p. proc.) Niższe wartości, niż przed miesiącem, odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłego poziomu bezrobocia (spadki o 2,4 i 1,0 p. proc.).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej
* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. Szczegółowe wyjaśnienia metodologiczne badania przedstawiono w publikacji „Koniunktura konsumencka. Tendencje zmian październik 2003 – styczeń 2004”.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Nastroje konsumentów bez zmian w lutym 2024
-
Nastroje konsumentów lepsze w styczniu 2024
-
Nastroje konsumentów w grudniu 2023 pogorszyły się
-
Nastroje konsumentów w listopadzie 2023 jeszcze lepsze
-
Nastroje konsumentów w październiku 2023 dalej w górę
-
Nastroje konsumentów w sierpniu 2023 dalej w górę
-
Nastroje konsumentów w lipcu 2023 jeszcze lepsze
-
Nastroje konsumentów w czerwcu 2023 dalej w górę
-
Nastroje konsumentów w maju 2023 lepsze
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)