eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Motywowanie pracowników: jakie świadczenia pozapłacowe mają moc?

Motywowanie pracowników: jakie świadczenia pozapłacowe mają moc?

2017-10-08 00:20

Motywowanie pracowników: jakie świadczenia pozapłacowe mają moc?

48% pracowników nie otrzymuje żadnych benefitów © fot. mat. prasowe

W ostatnich miesiącach stopa bezrobocia w naszym kraju pikowała do poziomu, którego nie widzieliśmy od przeszło ćwierć wieku. Dopisywały również oferty pracy. Taka sytuacja wyjątkowo sprzyja pracownikom. Dla pracodawców jest z kolei sygnałem, że pozyskiwanie wykwalifikowanych specjalistów może być dziś nie lada wyzwaniem. Bez zachęt dla kandydatów raczej się nie obejdzie. I nie chodzi tu tylko o korzystniejsze niż u konkurencji wynagrodzenie, ale również o atrakcyjne świadczenia pozapłacowe.
Ze zrealizowanego w minionym miesiącu badania Praca.pl wynika że niemal połowa Polaków nie jest usatysfakcjonowana wysokością otrzymywanych zarobków. Nie inaczej jest w przypadku świadczeń pozapłacowych - tu z kolei okazuje się, że 48 proc. pracowników w ogóle ich nie dostaje. Pracodawcy, którzy chcą zatrudniać najlepszych, muszą przemyśleć nie tylko kwestie płacowe, ale również politykę w zakresie benefitów.

Grzechy główne zatrudniających:


W publikowanych ofertach pracy spotykamy się z pewnymi sformułowaniami, które pozornie mogą świadczyć o atrakcyjności danego pracodawcy. Jeżeli jednak przyjrzeć się im bliżej, to szybko zyskujemy pewność, że nie mamy do czynienia z niczym nadzwyczajnym. Weźmy np. ogłoszenie, w którego treści widnieje:

Oferujemy
  • przyjazną atmosferę w zespole,
  • atrakcyjne wynagrodzenie,
  • narzędzia do pracy: laptop, telefon służbowy i samochód.

Brzmi nieźle? W pierwszej chwili tak. Warto jednak pamiętać, że samochód służbowy przestaje być benefitem, jeśli pracownik nie może używać go do celów prywatnych. Podobnie zresztą jest w przypadku laptopa i telefonu. Zresztą w czasach bezpłatnych połączeń ten ostatni w ogóle traci na znaczeniu.

Istotne jest także to, aby świadczenia pozapłacowe nie zaciskały pracownikowi pętli na szyi. Jeśli pracodawca pisze w ogłoszeniu, że zaletą pracy w firmie jest work-life balance, a jednocześnie zobowiązuje pracownika do odbierania telefonu służbowego po godzinach to może szybko stracić na wiarygodności.

A o czym marzą pracownicy?


Co zatem powinien napisać w ogłoszeniu pracodawca, żeby zachęcić do aplikacji tych, których zachęcić najtrudniej? Analizując ogłoszenia na Praca.pl najczęściej spotykamy:
  • pakiet medyczny,
  • pakiet rekreacyjny – głównie dofinansowania do zajęć sportowych,
  • szkolenia językowe,
  • ubezpieczenie na życie,
  • elastyczny czas pracy.

Świadczy to o coraz większej świadomości pracodawców, bo wyżej wymienione są też na liście najchętniej widzianych przez pracowników. W badaniu serwisu wynagrodzenia.pl pt. „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku” ankietowani wskazali trzy najbardziej kuszące:
  • rozszerzony pakiet medyczny,
  • samochód służbowy do celów prywatnych,
  • elastyczny czas pracy.

Na popularności zyskują również dodatki w postaci jedzenia – najczęściej spotykane są śniadania dla pracowników i owoce. Często pracownicy mogą liczyć na dofinansowania do obiadów w firmowych stołówkach lub do cateringu.

Czy atrakcyjność benefitów jest zależna od branży?


Analizując różne grupy zawodowe zauważamy pewne charakterystyczne preferencje. Handlowcy z pewnością częściej wspomną o możliwości korzystania z samochodu służbowego w celach prywatnych (bo jest to narzędzie często przez nich wykorzystywane), programiści chętnie widzieliby elastyczny czas pracy (np. możliwość pracy w domu przez 2 dni w tygodniu), natomiast nawet najlepszy laptop traktują jako narzędzie pracy, finansiści mocno stawiają na udział w szkoleniach, kursach (ze względu na często zmieniające się przepisy i regulacje prawne).

fot. mat. prasowe

48% pracowników nie otrzymuje żadnych benefitów

Handlowcy przychylnym okiem patrzą na możliwość korzystania z samochodu służbowego w celach prywatnych


Na Praca.pl pojawiają się już ogłoszenia rekrutacyjne, w których pracodawcy starają się spersonalizować świadczenia dodatkowe, pozostawiając pracownikowi możliwość decyzji o ich kształcie. Tego typu działania employer brandingowe będą zyskiwać na popularności, bo poza oczywistymi korzyściami jakie niosą ze sobą benefity, dają pracownikowi poczucie, że to on decyduje. A to ważne, szczególnie wśród wchodzących na rynek pracy przedstawicieli pokolenia Z, dla których pasja i radość z pracy są na pierwszym miejscu.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.