eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Działy IT bez recepty na przestój informatyczny?

Działy IT bez recepty na przestój informatyczny?

2017-09-13 11:11

Działy IT bez recepty na przestój informatyczny?

Działy IT bez recepty na przestój informatyczny? © Gorodenkoff - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Ile czasu trwa średnio przestój informatyczny w polskiej firmie? Czy działy IT zdają sobie sprawę z kosztów, które ponoszą z tego tytułu? Jak radzą sobie z zatrzymaniem infrastruktury? Odpowiedzi na te i inne pytania przynoszą rezultaty najnowszego badania Veeam Software. Jak w ich świetle wygląda gotowość rodzimych przedsiębiorstw na cyfrową transformację?

Przeczytaj także: Cyfrowa transformacja dla wybranych?

Badanie Veeam objęło swoim zasięgiem działy IT w polskich przedsiębiorstwach. Na jego potrzeby przepytano 50 decydentów ds. informatyki ze średnich i dużych przedsiębiorstw. Co wynika z ich odpowiedzi? Okazuje się, że dyrektorzy IT doskonale zdają sobie sprawę, jak dużym problemem dla ich firmy jest przestój informatyczny i brak mechanizmów, które by przed nim chroniły. Zaledwie 56 proc. respondentów jest przekonanych, że aktualnie posiadane rozwiązania informatyczne mogą przywrócić do działania infrastrukturę IT w czasie, który został określony przez umowę o gwarantowanym poziomie świadczenia usług (SLA).

Dlaczego działy IT charakteryzuje aż tak wysoki poziom niepewności? Jest to przede wszystkim pokłosie tego, że przeszło połowa prób odzyskania danych trwa nazbyt długo (43%) lub też skutkuje odzyskaniem niekompletnych informacji (41 proc.). Statystyki dowodzą, że przestój informatyczny w polskiej firmie trwa średnio 20 minut. Tymczasem akceptowalna dla dyrektorów IT długość przestoju aplikacji krytycznych to zaledwie 12 minut. Co ciekawe, w przypadku pozostałych aplikacji menedżerowie ds. IT są gotowi zaakceptować przestoje trwające średnio 283 minuty, czyli ponad 4,5 godziny.

Transformacja cyfrowa w polskich organizacjach pod znakiem zapytania


Jak przyznaje większość respondentów (71 proc.), wszelkiego rodzaju przestoje – będące skutkiem cyberataków, awarii infrastruktury, niesprawności sieci lub katastrof naturalnych – wywierają negatywny wpływ na procesy transformacji cyfrowej i opóźniają inicjatywy z tego zakresu. Co ważne, transformacja cyfrowa jest bardzo istotnym lub wręcz strategicznym projektem – zarówno dla zarządów firm, jak i poszczególnych działów biznesowych – w połowie badanych przedsiębiorstw i instytucji.

fot. mat. prasowe

Kluczowe wyniki z badania

Przedsiębiorstwa, które chcą uzyskać przewagę konkurencyjną, zgłaszają rosnące zapotrzebowanie na innowacyjne technologie.


„Z naszego badania wyłania się dość niepokojący obraz. Działy IT w polskich organizacjach w dalszym ciągu funkcjonują w oderwaniu od potrzeb biznesowych. Przedsiębiorstwa w ponad połowie przypadków nie potrafią odtworzyć danych lub usług w czasie określonym umowami SLA lub zgodnie z docelowym punktem przywracania danych. W dodatku istnieje zaskakująco duża tolerancja w zakresie długotrwałości przestojów aplikacji, która wynosi blisko 5 godzin. Wdrażając strategiczne inicjatywy z obszaru transformacji cyfrowej, wydawałoby się, że tego typu zdarzenia nie mogą mieć miejsca, a działy IT powinny funkcjonować jako wewnętrzny usługodawca dla użytkowników biznesowych. Biorąc pod uwagę rosnące oczekiwania klientów i presję globalnej konkurencji, organizacje działające na naszym rynku powinny potraktować dbałość o stałą dostępność IT jako jeden z głównych priorytetów” – powiedział Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej.

fot. mat. prasowe

Kluczowe wyniki z badania cd.

71% badanych twierdzi, że nieplanowane przestoje IT spowalniają wdrażanie inicjatyw z zakresu transformacji cyfrowej.


Polscy CIO sceptyczni wobec chmury


Patrząc na aktualne plany inwestycyjne – zmierzające do zapewnienia większej dostępności usług IT i przeprowadzenia transformacji cyfrowej – więcej przedsiębiorstw zamierza konsolidować obecną infrastrukturę w różnych lokalizacjach czy centrach danych (34 proc.) niż modernizować ją w oparciu o chmurę prywatną (27 proc.). Zarządzający działami IT większą wagę niż do wdrażania chmury przywiązują obecnie do inwestowania w bardziej tradycyjne obszary, takie jak zwiększenie poziomu wirtualizacji serwerów (43 proc), aktualizacja systemów operacyjnych (39 proc), czy rozbudowa pamięci masowych (36 proc.).

Takie plany inwestycyjne mogą wynikać ze sposobu, w jaki ankietowani CIO postrzegają chmurę obliczeniową. Co piąty respondent uważa, że cloud computing zapewnia znacząco lub nieco wyższy poziom usług w stosunku do jakości usług oferowanych przez wewnętrzny dział IT. Jednocześnie aż 57 proc. respondentów uznaje, że chmura nie jest im niezbędna, ponieważ jakość świadczenia usług w obu modelach jest porównywalna.

Co ciekawe, średnio jedynie 11 proc. wszystkich aplikacji w badanych przedsiębiorstwach stanowią obecnie aplikacje chmurowe (działające na bazie infrastruktury w chmurze, np. w modelu Software as a Service). W ocenie ankietowanych menedżerów odsetek ten w ciągu dwóch najbliższych lat może zwiększyć się średnio do 23 proc.
„Zapewnienie nieprzerwanego dostępu do danych i usług IT to w dalszym ciągu duże wyzwanie dla większości polskich przedsiębiorstw. To skłania do wniosku, że organizacje powinny przemyśleć plany transformacji i ponownie rozpocząć dyskusję o stanie istniejącej infrastruktury. Z naszej analizy wynika, że decydenci zarządzający informatyzacją w dalszym ciągu wykazują zachowawcze postawy i w dużej mierze rozbudowują działy IT w oparciu o tradycyjne technologie. Biorąc pod uwagę globalne trendy, wśród badanych zaskakująco duży jest odsetek firm sceptycznych wobec cloud computingu oraz rozwiązań chroniących dane dzięki przetwarzaniu w chmurze” – powiedział Tomasz Krajewski, szef zespołu inżynierów na Europę Wschodnią w Veeam Software. – „Sam fakt inwestowania w wewnętrzne zasoby infrastrukturalne nie jest niczym złym. Pojawia się jednak pytanie, czy te inwestycje zmierzają do spełnienia potrzeb użytkowników biznesowych, wymagających wysokiej sprawności i elastyczności IT, czy też do podtrzymania status quo?” – dodaje ekspert Veeam Software.

Informacje o raporcie
Badanie poświęcone dostępności krytycznych systemów infrastruktury IT zostało przeprowadzone w celu zobrazowania, jak w działających na polskim rynku przedsiębiorstwach kształtują się praktyki związane w backupem, funkcjami odtwarzania i przywracania systemów IT. Badanie metodą CAWI na zlecenie Veeam zrealizował CIONET Polska we współpracy z Infotarget. Grupę badawczą stanowiło 50 menedżerów ds. IT ze średnich i dużych przedsiębiorstw oraz instytucji. Uczestnicy badania reprezentowali wszystkie kluczowe sektory gospodarki. Projekt realizowany był w marcu 2017 roku.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: