eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 34/2017

Polska: wydarzenia tygodnia 34/2017

2017-08-27 18:36

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 33/2017

  • Z dystansu o polskiej gospodarce. Prof. Stanisław Gomułka, były wiceminister finansów i główny ekonomista Business Centre Clubu. Gomułka studzi optymizm rządowych analityków. Jego zdaniem Tempo wzrostu PKB może ucierpieć z powodu wejścia w życie 1 października 2017 r. niższego wieku emerytalnego i w tym roku może być niższe niż spodziewane 4 proc. Uważa on też, że nadwyżka budżetowa, którą szczyci się rząd to efekt niewypłacenia firmom zwrotu podatku VAT oraz potężnego zastrzyku ze strony Narodowego Banku Polskiego. W jego ocenie problemem będzie sytuacja na rynku pracy. Szansą polskich firm będą pracownicy ze Wschodu. W końcowej części wypowiedzi S. Gomułka ostrzega, że druga połowa roku będzie znacznie trudniejsza.
  • Zadłużenie Skarbu Państwa. Obecnie wynosi ono 945 mld 695,5 mln zł. Analitycy zwracają uwagę że tylko w jednym miesiącu wzrósł on o ok. 5 mld zł.
  • Inflacja. Wg Krystyny Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Rosną ceny żywności, w grudniu mogą być wyższe o 4 proc. licząc r/r.
  • Polski budżet w połowie roku. Po lipcu wg Ministerstwa Finansów budżet miał 2,4 mld zł nadwyżki. Co prawda taką nadwyżkę mamy pierwszy raz od 28 lat, ale nie jest to powód do optymizmu, bo wg wicepremiera, ministra rozwoju i finansów Mateusza Morawieckiego ten rok może się zamknąć deficytem budżetu poniżej 40 mld zł (liczonym według metodologii krajowej).
  • Projekt budżetu na 2018 rok. Rząd przyjął wstępnie projekt budżetu na rok 2018. Przyjęto w nim m.in. wzrost PKB na poziomie 3,8% oraz deficyt budżetowy na poziomie 2,7% PKB.
  • Demografia. Według GUS, w czerwcu urodziły się 34 tys. dzieci więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
  • Walka z oszustwami podatkowymi. Obecnie prowadzi się 122 śledztwa związane z wyłudzeniami podatku VAT, akcyzy i ceł.
  • Nowe świadczenie dla emerytów. Ministerstwo Rodziny i Pracy planuje dodatkowe, coroczne pieniądze dla emerytów.
  • Kwota wolna od podatku. Od przyszłego roku wyniesie 8 tys. zł (obecnie to 6,6 tys. zł).
  • Energetyka atomowa. W kręgach rządowych rozważa się koncepcję, wg której polską elektrownię atomową wybudują Chińczycy, a w ramach offsetu liczy się na udział chińskiego kapitału w polskich inwestycjach (wśród nich widzi się fabrykę samochodów elektrycznych).
  • Wyniki sektora węglowego. Wg Agencji Rozwoju Przemysłu w pierwszym półroczu 2017 r. górnictwo węgla kamiennego w Polsce wypracowało 1,45 mld zł zysku. W tym samym okresie strata wyniosła ok.800 mln zł.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

W ciągu 5 lat ruch rowerowy w Warszawie wzrósł dwukrotnie, wydłużyła się też długość dostępnych tras – do blisko 500 km. Miasto inwestuje w kolejne udogodnienia dla rowerzystów i chce promować ten środek transportu, ponieważ – mimo dynamicznych wzrostów – odpowiada on tylko za 4 proc. ruchu w mieście. Mieszkańcy coraz częściej decydują się na wypożyczanie rowerów i pod tym względem rynek czekają spore zmiany.

W ciągu ostatnich 5 lat długość tras rowerowych podwoiła się i obecnie jest ich już ok. 500 km. Co roku powstaje też blisko 50 km nowych tras, a niedawno zakończyła się budowa kładki dla rowerzystów pod mostem Łazienkowskim.
– Zarząd Dróg Miejskich wspiera rowerzystów na różne sposoby, przede wszystkim budując dobrą infrastrukturę rowerową. To cel, który sobie stawiamy. Jeśli infrastruktura jest dobra, wygodna i nowoczesna, to rowerzystów przybywa – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Artur Tondera, Naczelnik Wydziału Zrównoważonej Mobilności w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie.

Ruch rowerowy dynamicznie rośnie. Szacuje się, że na trasach położonych blisko centrum sięga blisko pół tysiąca na godzinę. Warszawskie Badanie Ruchu z 2015 roku przygotowane przez ZDM wskazuje, że ruch rowerowy w stolicy stanowi 4,2 proc. podróży niepieszych.
– Co roku badamy, jak poruszają się warszawiacy. Od wielu lat króluje komunikacja miejska, natomiast rowerzystów jest z roku na rok coraz więcej. W ostatnich kilku latach jest ich co najmniej dwa razy więcej niż wcześniej, choć procentowo nie wygląda to tak imponująco, bo rowery stanowią 4 proc. całego ruchu w mieście – ocenia Artur Tondera.

W 2016 roku wybudowano i wyremontowano 47 km tras rowerowych. W tym roku według zapowiedzi ma powstać 55 km. Ponad 65 proc. wszystkich ścieżek rowerowych ma nawierzchnię asfaltową, a od 2009 roku wszystkie nowo budowane ścieżki są właśnie asfaltowe.
– To powierzchnia, po której jeździ się najwygodniej, są najmniejsze opory toczenia. To pozwala też promować rower jako najszybszy środek transportu w mieście. Nie planujemy na razie innowacji takich jak świecące ścieżki rowerowe. Taka trasa ma sens wtedy, gdy nie ma oświetlenia ulicznego, np. za miastem. W Warszawie ścieżki są zasadniczo dobrze doświetlone, w ramach budowy głównych tras rowerowych przy głównych ulicach. Jeśli prowadzimy ją za szpalerem drzew, dobudowujemy dodatkowe oświetlenie tak, aby rowerzyści czuli się bezpiecznie – tłumaczy przedstawiciel ZDM.

Dodatkowo ZDM wspiera rowerzystów poprzez budowę stojaków rowerowych (rocznie ok. 1,5 tys.), podpórek rowerowych przy światłach czy punktów naprawy rowerów.
– W tym roku wprowadziliśmy nowość. W ramach przetargu na rower publiczny wymagamy od wykonawcy, aby przy każdej z 300 stacji była też pompka rowerowa, nie tylko dla Veturilo, ale dla wszystkich rowerów. Obserwujemy, że cieszy się to dużą popularnością, jest do tego dobry dostęp i ludzie chętnie z tego korzystają – wskazuje Artur Tondera.

Warszawiacy coraz chętniej korzystają z systemu wypożyczalni rowerów miejskich. Z Veturilo korzysta 500 tys. osób. Tylko od marca do początku sierpnia rowery wypożyczono 3,2 mln razy, a łącznie w ciągu 5 lat – 11 mln razy.

W tym roku Veturilo przybędzie konkurencja, czyli Cross Bike, system rowerów bez stacji dokujących, działający na podobnej zasadzie co coraz popularniejsze systemy car sharingu. Wystarczy smartfon i dostęp do aplikacji, a rower można znaleźć i zostawić w dowolnym miejscu. System z powodzeniem działa przede wszystkim w Azji.
– Trend rowerów bez stacji dokujących pochodzi z Azji i na pewno zrewolucjonizuje świat rowerowy. Nie ma miesiąca, aby takie systemy nie powstawały w różnych miastach europejskich, ale Warszawa będzie jedną z pierwszych stolic w Europie, której mieszkańcy będą mogli przejechać się na takich rowerach – zapowiada Magdalena Gromniak, dyrektor generalna Cross Technology. – Polacy jak najbardziej są gotowi na przyjmowanie wszelkich nowinek, a z naszą pomysłowością i upartością po prostu dopasujemy je do siebie i będą się one miały bardzo dobrze.

Dzięki Cross Technology zwiększy się liczba jednośladów w Warszawie. W 2016 roku Veturilo dysponowało z nieco ponad 3 tys. rowerów i 205 stacji. Warszawski Pomiar Ruchu Drogowego z 2016 roku wskazuje, że ponad 62 proc. używanych w stolicy rowerów to sportowe jednoślady, 31 proc. to rowery miejskie, a 6,5 proc. przypada na Veturilo.
– Przychylnie patrzymy na wszystkie inicjatywy, które powodują, że rowerów w mieście jest więcej. Staramy się służyć naszą wiedzą i doświadczeniem, kiedy system ruszy, chętnie będziemy informować i obserwować jak ten pomysł się sprawdza, tak aby również dla nas to doświadczenie procentowało na przyszłość – zapowiada Artur Tondera.

Cross Bike ruszy najpóźniej na początku września. Początkowo flota ma liczyć 250 rowerów i w zależności od zainteresowania będzie powiększana.

Artur Tondera, Naczelnik Wydziału Zrównoważonej Mobilności, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie Magdalena Gromniak, dyrektor generalna CROSS Technology

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: