eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Europa: wydarzenia tygodnia 33/2017

Europa: wydarzenia tygodnia 33/2017

2017-08-19 22:44

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 32/2017

  • Jaka będzie finalna formuła Brexit-u. Brytyjski rząd przedstawił swoją propozycje przyszłych relacji celnych pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską po wyjściu ze Wspólnoty (w marcu 2019 roku). Kluczowym elementem tej koncepcji jest obowiązywanie kilkuletniego okresu przejściowego po Brexicie. Byłaby to podstawa dla tzw. "miękkiego Brexitu", w którym zachowane byłyby obecne przepisy dotyczące ceł. Koncepcję już odrzucił Guy Verhofstadt, który jest negocjatorem ws. Brexitu z ramienia Parlamentu Europejskiego. KE zobowiązała się do precyzyjnego jej przeanalizowania.
  • Gospodarka strefy euro. Według Eurostat-u PKB w strefie euro w II kwartale 2017 r. wzrósł o 0,6 proc. kw/kw, a licząc r/r PKB strefy euro wzrósł w II kwartale o 2,2 proc.
  • Niemiecka gospodarka. Według Federalnego Urzędu Statystycznego w Wiesbaden PKB Niemiec wzrósł w II kwartale 2017 r. o 0,6 proc. kw/kw.
  • KE ukarało APPLE karą 13 mld euro. Rząd w Dublinie odrzucił zarzuty Komisji Europejskiej, oraz żądanie KE dotyczące ściągnięcia od firmy Apple zaległych podatków. Twierdzi, że zasady podatkowe, z których korzystał Apple, były dostępne dla wszystkich, a nie tylko dla amerykańskiego giganta. KE jest zdania, że Apple płacił od swej zlokalizowanej w Irlandii działalności tak małe podatki, iż było to równoznaczne z pomocą państwową.
  • Belgijski kapitał w rajach podatkowych. W 2016 roku 853 podmioty gospodarcze z Belgii przetransferowały do tzw. rajów podatkowych 221,3 mld euro, co jest równe niemal wszystkim oszczędnościom całego belgijskiego społeczeństwa. Pieniądze były przelewane głównie do Monako, na Jersey, Brytyjskie Wyspy Dziewicze, Bermudy i Kajmany. Warto przypomnieć, że na światowej liście jest 31 miejsc świata z zerowym lub bardzo niskim opodatkowaniem, które belgijskie ministerstwo finansów uznaje za miejsca służące do wyprowadzenia podatków z kraju. W Belgii obowiązuje przepis, że każda z firm, która przekazuje do któregoś z tych krajów ponad 100 tys. euro, musi to zgłosić fiskusowi. Dla dopełnienia powyższych informacji informujemy, że w ubiegłym roku na tej liście było brak Singapuru, Hongkongu i Panamy, co ma się zmienić w tym roku.
  • Afera jajowa. Na unijnym rynku znalazło się kilkanaście milionów jaj kurzych skażonych fipronilem (w tym na niemiecki rynek ponad 10 mln).
  • Zatrudnienie i edukacja wśród ludzi młodych w UE (w wieku 20-24 lata). Wg Eurostat-u w 2016 r. najwięcej młodych pracuje i uczy się w Holandii, na Malcie i w Danii. Największe z tym problemy mają Włosi, Rumuni, Grecy, Bułgarzy, Cypryjczycy, a następnie Hiszpanie i Chorwaci.
  • Bułgarska energetyka. Po zamknięciu czterech z sześciu reaktorów w elektrowni jądrowej w Kozłoduju Bułgaria przekształca się z największego eksportera energii na Bałkanach w importera. Ostatnie lata to także problem z budową drugiej elektrowni atomowej w Belene. Nie mogąc sprostać finansowo tej inwestycji Sofia wycofała się z tej inwestycji, co pociągnęło za sobą konieczność wypłacenia odszkodowań (głównie rosyjskiej firmie Atomstrojeksport - Międzynarodowy Sąd Arbitrażowy Międzynarodowej Izby Handlowej w Paryżu zasądził kwotę 620 mln euro). W tej sytuacji Bułgaria zamierza rozpocząć w2018 procedurę prywatyzacyjną elektrowni atomowej w Belene.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

REKOMPENSATA ZA ODWOŁANY LUB OPÓŹNIONY LOT NALEŻY SIĘ TAKŻE PASAŻEROM TANICH LINII I CZARTERÓW. TURYŚCI MOGĄ LICZYĆ NA ODSZKODOWANIE DO 600 EURO.

Niezależnie od tego, czy podróżujemy samolotem rejsowym, niskobudżetowym czy czarterowym, w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu przysługuje nam od linii lotniczych taka sama rekompensata. W zależności od odległości, przy opóźnieniu powyżej 3 godzin za opóźniony lot lub w przypadku odwołania rejsu rekompensata wynosi od 250 do 600 euro. W przypadku linii czarterowych, aby ubiegać się o odszkodowanie, należy mieć kartę pokładową i umowę z biurem podróży. Wniosek należy złożyć nie w biurze podróży, lecz bezpośrednio do przewoźnika.

– Pasażerom linii czarterowych przysługuje odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot na takich samych zasadach jak pasażerom każdej linii lotniczej, która jest zarejestrowana w UE lub wylatuje z UE. Zasady są bardzo proste: rekompensata wynosi do 600 euro za opóźnienie samolotu w porcie docelowym, które musi wynosić co najmniej trzy godziny – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Maciejewski, adwokat, dyrektor zarządzający w Opóźnionysamolot.pl.

W okresie wakacyjnym ruch na lotniskach rośnie o kilkanaście procent. W szczycie wakacyjnym częściej wykupujemy wycieczki w biurach podróży, ze względu na niższe ceny popularnością cieszą się loty czarterowe. Według przepisów europejskich podróż czarterem traktowana jest tak samo, jak rejsy regularnymi liniami. To zaś oznacza, że przy problemach z lotem można liczyć na rekompensatę.

– Linie czarterowe stanowią w okresie wakacyjnym ponad 50 proc. zgłaszanych do nas spraw. Kwoty, jakie przysługują pasażerom, są w polskich warunkach bardzo atrakcyjne. Na krótkich dystansach, np. Warszawa–Gdańsk albo Warszawa–Londyn, to kwoty w wysokości ponad tysiąca złotych, czyli ekwiwalent 250 euro. Na dłuższych rejsach europejskich ekwiwalent wynosi 400 euro, czyli ok. 1,7 tys. zł. Trasy poza UE oraz dalsze niż 3,5 tys. km to obowiązki odszkodowawcze nałożone na przewoźnika w wysokości 600 euro – wymienia Maciejewski.

Na odszkodowanie można liczyć, jeśli opóźnienia lub odwołany lot nastąpiły z przyczyn zależnych od przewoźnika (np. niesprawny samolot, choroba załogi). Jeśli jednak przyczyna nie leży po stronie linii lotniczych, a np. jest skutkiem klęski żywiołowej czy warunków atmosferycznych, rekompensata nie przysługuje. Jak przypomina ekspert, nawet jeśli wycieczka była zarezerwowana w biurze podróży, przy problemach z lotem należy się kontaktować nie z touroperatorem, lecz z przewoźnikiem. Zakup biletu lotniczego stanowi umowę z przewoźnikiem, w ramach której zobowiązuje się on do dostarczenia pasażera do punktu docelowego. Jeśli tego nie wykona, powinien to pasażerowi zrekompensować poprzez wypłatę odpowiedniej wysokości odszkodowania.

– Często w podróżach czarterowych, gdy wycieczki są zorganizowane, pasażerowie zgłaszają się najpierw do biura. To nie jest prawidłowa droga, zawsze podmiotem odpowiedzialnym za opóźnienie lub anulowanie samolotu jest przewoźnik lotniczy, zawsze zgłaszamy się do tego przewoźnika, który fizycznie wykonywał rejs – wskazuje Maciejewski.

W 2016 roku do Urzędu Lotnictwa Cywilnego złożono ponad 5,7 tys. skarg, z czego 4,6 tys. dotyczyło opóźnienia lotu. Jednak tylko nieliczni pasażerowie ubiegają się o odszkodowanie. W dużej mierze to wynik braku świadomości, część osób jest przekonana, że cały proces jest czasochłonny. Przedstawiciel Opóźnionysamolot.pl przekonuje jednak, że wystarczy zgromadzić tylko kilka dokumentów.

– Niezależnie od tego, czy jest to przewoźnik wykonujący loty rejsowe, przewoźnik czarterowy czy tani, warunki, jakie musimy spełnić, są bardzo proste. Musimy zebrać bilet, umowę z biurem podróży, jeśli był to rejs czarterowy, oraz kartę pokładową. To jedyne dokumenty, które są wymagane, aby uprawdopodobnić przed sądem, że mieliśmy dolecieć do portu docelowego o oznaczonej godzinie, a samolot spóźnił się w porcie docelowym co najmniej trzy godziny. W związku z tym na mocy rozporządzenia przysługuje nam odszkodowanie – tłumaczy adwokat.

Przy opóźnieniu pasażer ma prawo do informacji od przewoźnika o czasie oczekiwania. Przy opóźnieniu, które przekracza 2 godziny, linia musi zapewnić posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania

– Jeśli samolot jest znacznie opóźniony i zahacza o godziny nocne, np. mieliśmy wylecieć o północy, a samolot przesunięty jest na 6 rano, to w tej sytuacji przewoźnik lotniczy powinien zapewnić nam oprócz wyżywienia i napojów także nocleg oraz transport do hotelu i z hotelu – zaznacza ekspert.

Dane europejskiej organizacji konsumentów BEUC wskazują zaś, że tylko połowa pasażerów otrzymała od przewoźnika posiłek i napój w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu. Co czwarty dostał przysługujące odszkodowanie przy odwołanym locie.

– W innych krajach mamy dokładnie takie same przepisy, inaczej wygląda po prostu dochodzenie takich spraw. W innych krajach sądy są bardziej prokonsumenckie, a niektóre organy administracyjne, np. Civil Aviation Authority w Wielkiej Brytanii, jasno określają się po stronie pasażera, wstępują do postępowań przeciwko przewoźnikom i nakładają grzywny za niewywiązywanie się z przepisów rozporządzenia. To rozporządzenie jest w naszym systemie prawnym od 13 lat, a tak naprawdę bardzo mały odsetek Polaków w ogóle o nim wie – mówi Marcin Maciejewski.

Marcin Maciejewski adwokat, dyrektor zarządzający Opóźnionysamolot.pl

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: