eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2017 r.

Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2017 r.

2017-08-17 12:08

Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2017 r.

Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? © thodonal - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W I półroczu br. wydatki, które branża e-commerce przeznaczyła na reklamę, okazały się o 8% wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Największe budżety pochłonęła reklama w Internecie, która pozostaje ulubionym medium reklamodawców z tego sektora. Najhojniejszy w badanym okresie okazał się sklep internetowy Bon Prix, który wydał na reklamę aż 7,2 mln zł. To niektóre z wniosków płynących z analizy największego niezależnego domu mediowego Codemedia.

Przeczytaj także: Jakie wydatki reklamowe w e-commerce? Analizujemy 2016 rok

Analiza Codemedia dowodzi, że najhojniejszym reklamodawcą branży e-commerce pozostają sklepy internetowe, które w I połowie br. odpowiadały za 73% budżetu reklamowego całego sektora. Na kolejnych pozycjach uplasowały się: serwisy ogłoszeniowe (10%), aukcje i narzędzia aukcyjne (6%) oraz porównywarki cen i pasaże handlowe (po 5%).

W porównaniu do I połowy 2016 roku sklepy internetowe podniosły wydatki na reklamę o 17%, a pasaże handlowe aż o 73%. Budżety reklamowe cięły natomiast serwisy z ogłoszeniami, aukcje i narzędzia aukcyjne oraz porównywarki cen. Spadki wyniosły odpowiednio: 4%, 32% i 37%.

W rezultacie, w tym roku zwiększył się udział w wydatkach sklepów internetowych – o 6 punktów procentowych i pasaży handlowych – o 2 punkty procentowe. Spadek zanotowały natomiast serwisy ogłoszeniowe (o 1 punkt procentowy), aukcje i narzędzia aukcyjne (o 4 punkty procentowe) i porównywarki cen (o 3 punkty procentowe).

Reklamodawcy


W czołówce ecommerców, które w pierwszej połowie 2017 roku wydały najwięcej na promocję znalazły się głównie sklepy internetowe, w TOP 10 uplasowało się ich aż siedem. Liderem sektora pod względem wydatków mediowych jest Bon Prix, który tylko w pierwszej połowie tego roku zainwestował w promocję 7,2 mln zł. Tuż za nim znalazły się Naspers Classifieds (przedstawiciel kategorii serwisy ogłoszeniowe) z wydatkami na poziomie 6 mln zł oraz Grupa Allegro (zaliczana do kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne), która zainwestowała ponad 5 mln zł. Obaj reklamodawcy zmniejszyli wydatki mediowe w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 roku, odpowiednio o 4% i 64%.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe branży e-commerce w podziale na kategorie

Kategorią, która zdecydowanie najwięcej inwestuje w działania reklamowe, są sklepy internetowe 73%.



Wydatki sektora e-commerce z roku na rok rozkładają się na coraz więcej reklamodawców. W pierwszej połowie tego roku TOP 10 największych ecommerców odpowiadało za 43% wszystkich inwestycji sektora w promocję. W poprzednim roku odsetek ten wyniósł 60%, a dwa lata wcześniej aż 68%. Wiąże się to z rozwojem branży e-commerce oraz tym, że coraz chętniej robimy zakupy w sieci i reklamodawcy chcą skłonić nas do skorzystania z właśnie ich oferty – mówi Anna Lipińska, Group Account Director z domu mediowego Codemedia.

Wśród dziesięciu największych reklamodawców znaleźli się także: Eobuwie.pl, Zalando, Tchibo, Grupa Okazje (właściciel m.in. porównywarki cen Okazje.info), Allani, Wearco (do którego należy e-sklep Answear.com), TM Tomasz Filipiak (właściciel m.in. sklepu internetowego Militaria.pl).

Jak pokazuje raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” Polacy bardzo chętnie kupują w Internecie odzież oraz akcesoria i dodatki. To właśnie na ich promocję reklamodawcy z branży e-commerce wydali w pierwszej połowie 2017 roku najwięcej – ponad 35,1 mln zł, co stanowi 48% inwestycji w reklamę całej kategorii sklepy internetowe.

Media


Najczęściej wybieranym medium przez reklamodawców z branży e-commerce w okresie od stycznia do czerwca 2017 roku był Internet – 66%, który zwiększył swój udział w media miksie o 6 punktów procentowych. Na drugim miejscu uplasowała się telewizja (12%), a na trzecim magazyny (9%). Oba zmniejszyły swoje udziały w media miksie, odpowiednio o 8 i 3 punkty procentowe w porównaniu rok do roku. Kolejne pozycje zajęły: radio (5%), outdoor (5%), gazety (2%) i kina (1%).

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe branży e-commerce w podziale na media

Internet był najczęściej wybieranym medium przez reklamodawców z branży e-commerce.


Dla ecommerców Internet jest naturalnym środowiskiem reklamowym, to jego użytkownicy są klientami e-sklepów. Lider sektora – Bon Prix – zdecydowanie postawił w pierwszej połowie tego roku na promocję w Internecie. Przeznaczył na nią prawie cały budżet mediowy – 96%. Pozostałe 4% zainwestował w reklamę radiową. Plasujący się za nim Naspers Classifieds także skoncentrował się na Internecie – na promocję w nim przeznaczył 78% wydatków – mówi Anna Lipińska, Group Account Director z domu mediowego Codemedia.

W TOP 10 najchętniej wybieranych mediów przez reklamodawców z branży e-commerce w pierwszej połowie 2017 roku znalazły się: Onet.pl, WP.pl, Interia.pl, OLX.pl, Polsat, Plejada.pl, TVN, Fakt.pl, Demotywatory.pl, Pudelek.pl.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: