eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Europa: wydarzenia tygodnia 28/2017

Europa: wydarzenia tygodnia 28/2017

2017-07-16 20:58

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 27/2017

  • Wspólne posiedzenie rządów Niemiec i Francji. Odbyło się ono w przeddzień wizyty D. Trumpa w Paryżu. Wyniki są niewielkie, niemiecka kanclerz Angela Merkel unikała poważnych zobowiązań przed wyborami do Parlamentu. Oświadczyła, że "nie ma nic przeciwko budżetowi strefy euro" i że "można rozmawiać o europejskim ministrze finansów". Francja i Niemcy uzgodniły, że wspólnie zaprojektowanie nowego europejskiego samolotu myśliwskiego.
  • Umowa polityczno-handlowa Unii z Japonią. Negocjacje trwały cztery lata. Umowę podpisano w przeddzień szczytu przywódców G20.
  • Pomoc dla Grecji. Grecja otrzymała kolejną transzę pożyczki w wysokości 7,7 mld euro. Wypłatę zatwierdziła 7 lipca Rada dyrektorów Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS). Warto jednak dodać, że tylko 800 mln euro zostanie w Grecji. Większość pieniędzy będzie przeznaczona na spłatę zobowiązań wobec wierzycieli.
  • Niemiecka gospodarka na plus mimo presji. Majowa nadwyżka w handlu zagranicznym Niemiec wyniosła 20,3 mld euro w maju 2017 r. (w ujęciu wyrównanym sezonowo), podał niemiecki urząd statystyczny Destatis. Jak na razie nic się nie zmienia mimo presji Stanów Zjednoczonych i krajów unijnych.
  • Co po Breksicie? W wywiadzie po zakończeniu szczytu G20 premier May poinformowała, że w Hamburgu, wielu członków tej grupy sygnalizowało "silną wolę zawarcia z Wielką Brytanią ambitnych porozumień handlowych po opuszczeniu przez Brytyjczyków Unii Europejskiej".
  • Ekologia. Parlament Europejski zmierza w kierunku ograniczenia metali ciężkich w nawozach (chodzi tu głównie o kadm). Wg polskich europosłów może to doprowadzić do upadku przemysłu nawozów fosforowych w naszym kraju.
  • Brexit-negocjacje z UE. Wg Głównego negocjatora KE ds. Brexitu Michela Barniera poważnym problemem są wzajemne rozliczenia finansowe. Skrytykował brytyjskie propozycje dot. praw obywateli unijnych w Wielkiej Brytanii.
  • UE a prawo autorskie. Jest pełna zgoda co do tego, że niezbędna jest reforma prawa autorskiego w Europie. W Parlamencie Europejskim w tej sprawie toczone są dyskusje. Jest pełna świadomość, że trudno będzie pogodzić interesy twórców, przedstawicieli branży cyfrowej i konsumentów.
  • Niemcy są bogaci. Szacuje się, że gotówka, lokaty bankowe, akcje i polisy mają wartość ponad 5,5 bln euro.
  • Węgry-brak siły roboczej. Węgry zniosły obowiązek uzyskania pozwolenia na pracę przez Ukraińców i Serbów w zawodach, w których brakuje siły roboczej.
  • Google ma kłopoty podatkowe. Paryski sąd odrzucił wniosek francuskiego fiskusa o nałożenie na koncern Google 1,1 mld euro podatku za lata 2005-10. Podstawą był fakt, że główna europejska siedziba internetowego giganta mieści się w Irlandii.
  • Francuska energetyka jądrowa. Już kilka lat temu Francja ogłosiła zamiar zmniejszenia udziału atomu w produkcji energii. Teraz mówi się, że możliwe jest zamknięcie nawet 17 spośród 58 reaktorów jądrowych.
  • Afery spalinowej ciąg dalszy. W Holandii rozpoczyna się śledztwo w związku z podejrzeniem, że firmy Suzuki i Fiat Chrysler mogły stosować niedopuszczalne oprogramowanie kontrolujące emisję spalin...

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

CZERWIEC MIESIĄCEM KILKU SPORYCH WIZERUNKOWYCH WPADEK W MEDIACH SPOŁECZ­NOŚCIOWYCH. MARKI NIE ZAWSZE ODPOWIEDNIO REAGOWAŁY NA KRYZYSY

Dobrze przygotowana komunikacja na wypadek kryzysu i odpowiednia strategia w social mediach to dla firm niezbędnik w kreowaniu wizerunku. Na przestrzeni ostatniego miesiąca przekonały się o tym między innymi Audi i kosmetyczna marka Avon. Czerwiec, obok kolejnych zmian i nowości w mediach społecznościowych, przyniósł też kilka wizerunkowych kryzysów.

– Czerwiec rozpoczął się kryzysem wizerunkowym Audi. Na swoim facebookowym profilu marka zamieściła zdjęcia jednego z modeli samochodów w różnych charakterystycznych miejscach Warszawy, między innymi przy Pałacu Kultury czy Hali Koszyki. Jedno ze zdjęć przedstawiało samochód na tle pomnika Powstania War­szawskiego. To wywołało oburzenie internautów, którzy w komentarzach wypominali marce, że jest to wyraz braku szacunku dla polskiej historii i powstańców – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Baran, redaktor serwisu PRoto.pl.

Reklama Audi A5 pod pomnikiem poświęconym bohaterom Powstania Warszawskiego (na dodatek w miej­scu, w którym nie wolno parkować) szerokim echem odbiła się w mediach zarówno tradycyjnych, jak i spo­łecznościowych. Internauci wytknęli niemieckiemu koncernowi nawiązania do II wojny światowej i przypo­mnieli, że w przeszłości wykorzystywał robotników przymusowych do produkcji uzbrojenia dla III Rzeszy.

Marka po kilku godzinach przeprosiła za „oczywisty błąd” i „zranienie uczuć wielu osób”, a zdjęcie zniknęło z jej profilu. Koncern tłumaczył też, że niefortunne zdjęcie nie było elementem kampanii marketingowej – zo­stało wykonane przez niezależnego fotografa i opublikowane w social mediach bez odpowiedniej weryfikacji ze strony Audi. Brand zapowiedział też wyciągnięcie konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za wpadkę i zmiany w zarządzaniu swoimi profilami społecznościowymi.

Niewiele ponad tydzień później z większym kryzysem musiała się zmierzyć marka kosmetyczna Avon, w któ­rej przypadku sprawdziło się słynne powiedzenie, że „kryzysy w social media wybuchają w weekendy”.

– Na Facebooku pojawił się post kobiety, która opisała historię swojego zwolnienia po tym, jak wykryto u niej raka piersi. Napisała, że nie otrzymała od Avon Polska żadnego wsparcia i została zwolniona pod innym pre­tekstem. Avon stwierdził, że jest to sytuacja niezgodna z prawdą, jednak post tej kobiety rozszedł się szero­ko po sieci, był udostępniany tysiące razy. Internauci na profilu firmy zamieszczali negatywne opinie, doma­gali się wyjaśnień, pojawiły się też wpisy kobiet, które spotkała podobna sytuacja – mówi Małgorzata Baran.

Avon od lat prowadzi słynną kampanię społeczną „Różowa Wstążka” na rzecz walki z rakiem piersi, w ra­mach której popularyzuje diagnostykę i finansuje badania. Wizerunkowy kryzys marki skomplikował fakt, że post zwolnionej współpracowniczki na Facebooku pojawił się dokładnie tego samego dnia, w którym Avon organizował na bulwarach wiślanych imprezę z celebrytami pod hasłem „Dzień Różowej Wstążki. Razem Przeciwko Rakowi Piersi".

Avon nie zdążył szybko zareagować. Na negatywne komentarze w social media i nawołania do bojkotu kon­sumenckiego marka odpowiadała formułką: „Nie jesteśmy w stanie odnieść się do takich zarzutów bez wyja­śnienia sprawy. Zapewniamy, że nie zostanie to bez naszego oficjalnego komentarza”. Dopiero później firma wydała oświadczenie i podjęła próbę naprawienia wizerunku.

– Marka skontaktowała się ostatecznie z tą kobietą i zaproponowała jej pracę. Utworzyła dla niej specjalne stanowisko pełnomocnika ds. pomocy pracownikom przewlekle chorym – mówi Małgorzata Baran.

Redaktorka serwisu PRoto.pl zwraca też uwagę na ostatnie kłopoty wizerunkowe sieci Media Expert, która przygotowała niezrozumiałą dla klientów promocję, za co spadła na nią fala krytyki.

– Z okazji zakończenia roku szkolnego sieć Media Expert przygotowała dla klientów promocję, przyznając ra­baty za dobre stopnie na świadectwie szkolnym dziecka. Okazało się, że regulamin tej promocji nie był do końca jasno przedstawiony i klienci poczuli się wprowadzeni w błąd – mówi Małgorzata Baran.

Z bardzo pozytywnym odbiorem w mediach społecznościowych spotkał się za to gest Mazdy. Motoryzacyjna marka zdecydowała się pomóc lekarzowi, który na Facebooku napisał o tym, że skradziono mu samochód, dzięki któremu mógł codziennie dojeżdżać do pacjentów. Mazda w komentarzu do tego wpisu zaproponowa­ła pomoc w postaci udostępnienia samochodu od jednego ze swoich dilerów.

– Internauci bardzo pozytywnie zareagowali również na działanie marki Bosch, która zdecydowała się wes­przeć schronisko dla kotów. Na fanpage’u schroniska Koci Azyl pojawił się wpis o tym, że fundacja potrzebuje pomocy, ponieważ zepsuła im się pralka. Pomoc oferowali zwykli użytkownicy, ale w komentarzach pojawił się również wpis firmy Bosch, która zaproponowała, że przekaże fundacji pralkę i odkurzacz, a przy okazji za­oferowała pomoc swoich pracowników w ramach wolontariatu. Ta reakcja marki wywołała bardzo pozytywne komentarze internautów, którzy chwalili ją za dobre działanie. Cieszyli się, że korzystają z jej sprzętu albo de­klarowali, że w przyszłości kupią sprzęt Bosch – mówi Małgorzata Baran.

Małgorzata Baran redaktor PRoto.pl

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: