eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieProgramy › Systemy CMS i ich możliwości pod względem SEO

Systemy CMS i ich możliwości pod względem SEO

2017-07-06 10:49

Systemy CMS i ich możliwości pod względem SEO

WordPress © fot. mat. prasowe

Jednym z nabierających na wadze czynników decydujących o wyborze systemu CMS, na bazie którego będzie funkcjonować nasza strona internetowa, jest to, w jakim stopniu jest on przyjazny pod kątem pozycjonowania. W tym artykule przedstawię najpopularniejsze platformy oraz ich mocne i słabe strony pod tym względem. Należy jednak pamiętać, że platformy te są na bieżąco aktualizowane i część problemów może zostać rozwiązywana z biegiem czasu.

Przeczytaj także: Pozycjonowanie witryny w sieci: coraz więcej wyzwań

Przy wyborze danego rozwiązania warto mieć na uwadze, że nie jesteśmy jedynie skazani na jego podstawową instalację. Zawsze możemy próbować wspomagać się odpowiednimi wtyczkami SEO, które wpływają korzystnie na jego możliwości pod tym kątem.

1. WordPress


W podstawowej wersji system WordPress posiada raczej ubogie możliwości edycji kluczowych elementów strony pod względem pozycjonowania. W standardowej wersji nie umożliwia nam nawet modyfikacji tytułu czy opisu meta danej podstrony. Również z poziomu panelu administracyjnego nie będziemy mogli wykluczyć konkretnej podstrony z indeksacji przez wyszukiwarki. Pozytywnie zaskakuje jednak to, że sam system nie posiada większych błędów w zakresie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Wewnętrzne duplikaty treści są rzadkością i najczęściej wynikają z projektu strony, a nie samego skryptu. Jeśli chodzi o niedostatki w kwestii optymalizacji pod kątem pozycjonowania, z pomocą przychodzą nam darmowe wtyczki, takie jak Yoast SEO czy All in One SEO Pack. Dzięki nim opcje optymalizacji pod kątem robotów wyszukiwarki tego systemu CMS zostają znacznie rozwinięte – umożliwiają one ustawienie podstawowych parametrów strony, jak również utworzenie jej mapy, weryfikację w Google Search Console i w adekwatnym narzędziu dla innych wyszukiwarek.

Ciekawą opcją jest również generowanie nawigacji okruszkowej, wystarczy umieścić odpowiednią zmienną w szablonie i zostanie ona wprowadzona automatycznie.
Ponadto pomocne są tu inne wtyczki, które w większości wypadków są udostępniane nieodpłatnie. Mogą one w sposób automatyczny optymalizować atrybut alt znajdujący się na obrazkach tak, jak to robi np. SEO Friendly Images. Istnieją również wtyczki, które umożliwiają odnalezienie uszkodzonych odsyłaczy w witrynie, takie jak Broken Link Checker.

Podsumowując, sam system WordPress w kwestii optymalizacji pod kątem wyszukiwarek potrafi być rozczarowujący. Jednak większość problemów może być rozwiązanych za pomocą wtyczek. W przypadku Yoasta również posiadamy wersję premium, która jest przeznaczona dla bardziej wymagających użytkowników. Oprócz braku reklam oraz wsparcia twórców posiada ona między innymi automatyczne przekierowania w przypadku usuniętych linków. Dodatkowo wersja premium sugeruje podstrony do linkowania wewnętrznego podczas pisania postów.

fot. mat. prasowe

WordPress

W podstawowej wersji system WordPress posiada raczej ubogie możliwości edycji kluczowych elementów strony pod względem pozycjonowania.


2. Joomla


Joomla posiada większe możliwości optymalizacji podstron pod kątem pozycjonowania niż czysty WordPress – mamy tu wbudowaną możliwość modyfikacji kluczowych dla SEO elementów strony, takich jak tytuł oraz opis meta. Niestety dostęp do niektórych opcji związanych z optymalizacją strony nie jest tak intuicyjny jak w przypadku systemu WordPress. Przykładowo – dostęp do modyfikacji meta opisu strony jest możliwy dopiero w ekranie modyfikacji danej pozycji menu, a nie podstrony. Ponadto opcje te są rozproszone po całym panelu administracyjnym, odczuwalny jest brak jednego zbiorczego miejsca, gdzie możemy znaleźć opcje związane z optymalizacją witryny pod kątem robotów wyszukiwarki.
Sam system CMS posiada wbudowane także możliwości w zakresie generowania przyjaznych adresów URL – należy jednak pamiętać o aktywacji odpowiedniej opcji w panelu administracyjnym strony. W tym celu należy również ręcznie zmienić nazwę pliku .htaccess.txt na .htaccess.

Kolejną ciekawą opcją, jaką umożliwia Joomla, jest kompresja Gzip strony. Jest to szczególnie istotne podczas optymalizacji czasu ładowania się strony. Dzięki aktywacji tej opcji możemy zwiększyć wynik strony w narzędziu Google Page Speed Insights.

Oczywiście Joomla również posiada wtyczki związane z optymalizacją witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych, takie jak SEO Boss oraz SEO Simple. Umożliwiają one m.in. automatyczne generowanie tytułów strony w oparciu o dany szablon.

Jednak system Joomla początkowo posiada wiele błędów związanych z optymalizacją podstron, które nie występują w systemie WordPress, a dodatkowo główną bolączką Joomli jest generowanie dużej ilości duplikatów treści. Zawiera ona jednak wbudowane funkcje związane z optymalizacją witryny pod kątem wyszukiwarek i brak dodatkowych wtyczek staje się mniej odczuwalny niż w przypadku systemu WordPress.

3. Shoper


Jest to jedna z dwóch platform e-commerce w tym zestawieniu. Niestety w tym przypadku mamy ograniczone możliwości w zakresie instalacji dodatkowych wtyczek.
Shoper nadrabia dość dobrą optymalizacją sklepu pod kątem pozycjonowania. Posiada rozbudowane możliwości w zakresie generowania tytułów podstron oraz ich meta opisów. Możemy personalizować to, jak powinny one wyglądać odpowiednio dla podstron produktowych, kategorii, stron producentów. W tym celu mamy do dyspozycji zmienne, które przechowują takie informacje jak: nazwa sklepu, kategorii, produktu, numer identyfikacyjny produktu czy numer danej podstrony kategorii. Oczywiście tych zmiennych jest znacznie więcej. Dodatkowo już na samym początku platforma oferuje obsługę przyjaznych adresów oraz wdrożone przekierowania na odpowiednią docelową wersję adresu. Również w dość dobrym stopniu zadbano o to, by treści na kolejnych podstronach kategorii się nie powielały.

Kolejnym plusem przemawiającym na korzyść platformy jest to, że posiada ona domyślnie ustawione dane strukturalne, schema.org, na podstronach produktowych oraz nawigacji okruszkowej. Należy jednak pamiętać, że w przypadku autorskich szablonów sytuacja może wyglądać inaczej. Wtedy to, jak zoptymalizowane są te elementy pod względem pozycjonowania zależy od autora szablonu. Dodatkowym aspektem jest duża ilość integracji z narzędziami Google oraz zewnętrznymi porównywarkami cen. Na pochwałę zasługuje możliwość przygotowania integracji własnych. Istnieje również możliwość modyfikacji pliku robots.txt oraz .htaccess za pośrednictwem panelu administracyjnego. Należy jednak uważać, zwłaszcza w przypadku tego drugiego, by wprowadzone przez nas zmiany nie spowodowały nieprawidłowego wyświetlania się strony lub pętli przekierowań.

Głównymi problemami platformy Shoper są podstrony filtrów kategorii, sortowań oraz zmiany widoku. Powodują one wyświetlanie praktycznie tych samych treści w nieco odmienny sposób.

Jeśli jednak pewnych elementów związanych z optymalizacją skryptu pod kątem pozycjonowania nie będziemy w stanie zrealizować z poziomu panelu, to zapewne pojawi się możliwość ich wdrożenia poprzez pliki szablonu. Należy jednak uważać podczas modyfikacji tych plików – ich zmiany nie są objęte gwarancją.

Słowem podsumowania, wybierając platformę Shoper, możemy się spodziewać, że nie natrafimy na poważniejsze problemy związane z optymalizacją strony pod kątem pozycjonowania. W przypadku większości z nich rozwiązanie znajdziemy w panelu administracyjnym sklepu. Wadą jest to, że jest to jedyne w tym zestawieniu rozwiązanie płatne, co zwłaszcza w przypadku początkujących przedsiębiorców może okazać się przeszkodą.

4. PrestaShop


W przypadku tej platformy dużymi zaletami jest to, że mamy łatwą możliwość instalacji dodatkowych rozszerzeń oraz to, że jest ona darmowa. Już po samej instalacji platformy posiada dość rozbudowane możliwości optymalizacji sklepu pod kątem pozycjonowania. Mamy tu możliwość ustalenia globalnego adresu docelowego strony, jak również przyjaznych adresów. Istotną zaletą jest to, że możemy decydować o tym, jak te przyjazne adresy powinny wyglądać. Niestety sam panel administracyjny nie pozwala na łatwą integrację z Google Search Console lub z Google Analytics – wymagane są w tym celu dodatkowe wtyczki. Dodatkowo brakuje możliwości edycji pliku robots.txt, jak to miało miejsce w przypadku platformy Shoper. W tym przypadku nie jest to duża wada, gdyż w PrestaShop mamy w większości wypadków swobodny dostęp do serwera FTP. Warto również zwrócić uwagę na to, że każda kategoria oraz produkt mogą mieć zdefiniowany przez nas tytuł oraz meta opis. Niestety większość wtyczek, które oferują wsparcie w zakresie SEO, jest płatna. Ceny wahają się od około 20 € do 200 €, więc warto mieć to na uwadze podczas wyboru skryptu.

Niestety sam skrypt nie jest wolny od błędów. Jednymi z częściej pojawiających się są duplikaty treści na kolejnych podstronach paginacji oraz przechowywanie opisu kategorii w atrybucie Title odsyłacza znajdującego się w nawigacji. Większość tego typu problemów rozwiążemy poprzez ręczną modyfikację plików szablonu.

Presta posiada jednak dużą liczbę opcji związanych z optymalizacją danych kategorii oraz podstron, co przemawia na korzyść tej platformy. Niestety, w przypadku chęci instalacji wtyczek, które pomogą nam w procesie optymalizacji, musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami.

Podsumowując – wszystkie z przedstawionych skryptów posiadają swoje mocne i słabe strony. Przy wyborze bardziej popularnych rozwiązań nie powinniśmy być zawiedzeni, jeśli chodzi o kwestie związane z możliwościami w zakresie SEO. W przypadku większych wątpliwości lub wyboru produktu spoza listy warto to jeszcze skonsultować z osobą lub firmą odpowiedzialną za optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Należy mieć to na uwadze, gdyż w przypadku niektórych rozwiązań jesteśmy skazani na brak możliwości edycji kluczowych aspektów strony oraz brak możliwości rozwiązania tej kwestii za pomocą wtyczek. Wtedy rozwiązanie musi być opracowane przez nas samych lub musimy skontaktować się z dostawcą skryptu z prośbą o przygotowanie rozwiązania danej sytuacji – najczęściej będzie to rozwiązanie odpłatne. Dobry wybór skryptu już na początku potrafi nam oszczędzić wielu problemów związanych z promocją witryny w sieci.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: