eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wykluczenie cyfrowe dotyczy aż 2 mln Polek. Jak aktywizować polskie kobiety?

Wykluczenie cyfrowe dotyczy aż 2 mln Polek. Jak aktywizować polskie kobiety?

2017-06-27 10:42

Wykluczenie cyfrowe dotyczy aż 2 mln Polek. Jak aktywizować polskie kobiety?

Polki wykluczone cyfrowo © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W dobie - jak przyjęło się sądzić - powszechnego dostępu do internetu, rezultaty najnowszego Raportu Aasa mogą wydawać się co najmniej zaskakujące. Opracowanie dowodzi bowiem, że cyfrowe wykluczenie to problem, który w znacznym stopniu dotyka polskie kobiety. Okazuje się, że aż 30 proc. Polek między 45. a 70. rokiem życia nie ma dostępu do zakupów oraz usług finansowych online. W tej uśpionej grupie konsumentek drzemie niewątpliwie ogromny potencjał.

Przeczytaj także: Kogo dotyka wykluczenie cyfrowe?

Przed nami wnioski płynące z najnowszego Raportu Aasa – Polki Wykluczone Cyfrowo 2017 - opracowania powstałego przy współpracy z Kantar Public.
  • Kobiety między 45 a 70 rokiem życia to niemal 1/5 populacji naszego kraju (18 proc.), a więc ok. 6,7 mln osób.
  • Wykluczenie cyfrowe dotyczy niemal co trzeciej Polki w wieku 45-70 lat, w efekcie czego w zasięgu problemu znajduje się przeszło 2 mln kobiet.
  • 38 proc. kobiet wykluczonych cyfrowo nie ma dostępu do Internetu, a 39 proc. nie korzysta z sieci pomimo posiadania do niej dostępu.
  • Większość analizowanej grupy potrzebuje większego lub mniejszego wsparcia w korzystaniu z sieci.
  • Informacje na temat korzystania z Internetu wykluczone cyfrowe Polki uzyskują przede wszystkim od rodziny (59 procent).
  • 58 proc. Polek wykluczonych cyfrowo w wieku 45-70 lat nie korzysta częściej z sieci, ponieważ nie ma takiej potrzeby.
  • Jednocześnie lwia część (85 proc.) z nich uważa, że korzystania z sieci można nauczyć się w każdym wieku.
  • Wśród kobiet wykluczonych cyfrowo dużą część stanowią mieszkanki wsi (43 proc.) oraz osoby z wykształceniem średnim (43 procent). Większość z nich ma też wnuki – już dorosłe (21 proc.) lub jeszcze przed 18 rokiem życia (59 procent).
  • Udział kobiet w grupie wykluczonych cyfrowo rośnie wraz z wiekiem. O ile w przypadku kobiet w wieku 45-49 lat wynosi on 8 proc., o tyle wyraźnie wzrasta wraz z wiekiem, osiągając 35 proc. w przypadku kobiet w wieku 65-70 lat.

fot. mat. prasowe

Polki wykluczone cyfrowo - infografika

Kobiety, które rzadko lub w ogóle nie korzystają z Internetu, w przeważającej mierze bardzo nisko oceniają swoje kompetencje cyfrowe.


UŚPIONY POTENCJAŁ


Rynek usług online pozbawiony jest znaczącej grupy konsumenckiej – 38 proc. kobiet wykluczonych cyfrowo pomiędzy 45. a 70. rokiem życia nie ma dostępu do Internetu, jak wynika z Raportu Aasa – Polki Wykluczone Cyfrowo 2017, przygotowanego we współpracy z Kantar Public. Tak samo liczna grupa nie korzysta z Internetu, choć ma do niego dostęp (39 proc.). Aż 78 proc. ankietowanych kobiet określa swoje umiejętności w zakresie zakupów online jako niskie lub wręcz bardzo niskie (1,6 mln). W przypadku korzystania z usług finansowych liczba ta wynosi aż 73 proc., co stanowi blisko 1,5 mln Polek.

Statystyki pokazują, że Polska jest najszybciej rosnącym rynkiem e-handlu w Unii Europejskiej. Jednak największym problemem polskiej branży e-handlu jest brak wyjścia poza dotychczasową główną grupę kupujących online. Z raportu “E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, iż kobiety stały się filarem wzrostów w branży online – już 52 proc. Polek robi zakupy w sieci. Ogółem, większość kupujących w Internecie stanowią grupy wiekowe 15-24 (30 proc.) i 35-49 lat (30 proc.). Osoby w wieku 50+ stanowią zaledwie 15 proc. Internautów kupujących online.

Największy potencjał polskiej branży online tkwi w dotychczas niezaktywizowanej, uśpionej grupie 45+, co pokazują dane Eurostatu. Ponad 50 proc. emerytów i rencistów w UE dokonało w 2016 zakupów w sieci. Co ciekawe, osoby w wieku 55-74 lata są nawet bardziej aktywne jeśli chodzi o ilość transakcji, niż w konsumenci między 16. a 24. rokiem życia. Z raportu Eurostatu wynika, iż osoby w wieku 55-74 lata stanowią większą grupę korzystającą z usług e-sklepów więcej niż 6 razy na kwartał (15 proc.), w przeciwieństwie do konsumentów w wieku 16-24 (13 proc.).

GŁÓWNE CYFROWE BARIERY I MOTYWACJA


Okazuje się, że najczęstszą przyczyną rzadkiego korzystania lub niekorzystania z Internetu jest brak takiej potrzeby, jak deklaruje 58 proc. ankietowanych. Drugą w kolejności są kwestie związane z brakiem umiejętności obsługi komputera, tabletu, smartfona (26 proc.), brakiem takich urządzeń (24 proc.) czy samej sieci (17 proc.). Część respondentek mówi też o tym, że po prostu nie miał ich kto nauczyć korzystania z Internetu (14 proc.). Co siódma badana nie korzysta z Internetu, ponieważ jak dotąd nie otrzymała odpowiedniego wsparcia w zakresie edukacji informatycznej. Co ciekawe aż 70 proc. wykluczonych cyfrowo kobiet nie odczuwa potrzeby poszerzenia swoich umiejętności w tym zakresie.
– Aby zbudować wśród kobiet wykluczonych potrzebę korzystania z Internetu, a co za tym idzie skłonić je do uzyskania takich umiejętności, warto odwołać się do ułatwień w komunikacji z najbliższymi – komentuje Urszula Krassowska Account Director w Kantar Public. – Co więcej, to najbliżsi mogą pomóc w przełamaniu barier i włączeniu wykluczonych cyfrowo kobiet do społeczeństwa online.

Oprócz chęci polepszenia kontaktów z rodziną i bliskimi (wskazywanej przez 28 proc. respondentek), silnym motywatorem do korzystania z Internetu, okazała się również możliwość wyszukiwania informacji związanych z leczeniem i zdrowiem (26 proc.) czy poszerzenia swojej wiedzy (20 proc.). Blisko jedna piąta przebadanych kobiet jako mobilizującą wskazała otrzymanie pomocy ze strony drugiej osoby (19 proc.).

AKCJA EDUKACJA


Jak się okazuje z podobnymi wyzwaniami mierzyły się kraje skandynawskie, które dziś mogą się poszczycić jednym z najwyższych współczynników digitalizacji społeczeństwa. Włożono tam wiele wysiłku we wdrożenie zaawansowanych usług elektronicznych w służbie obywatelom, a także wysokich standardów cyberbezpieczeństwa. Postawiono też na najważniejszy aspekt – edukację społeczeństwa.
– Fakt, że 38 proc. wykluczonych cyfrowo Polek między 45. a 70. rokiem życia nie ma dostępu do Internetu, a 39 proc. z nich ma dostęp, ale z niego nie korzysta, był dla nas silnym sygnałem do działania – mówi Ovais Siddiqui, Prezes Zarządu Aasa Polska. – Jako firma finansowo-technologiczna wywodząca się z Estonii i Finlandii, gdzie wskaźnik digitalizacji społeczeństwa jest jednym z najwyższych na świecie, czujemy się zobowiązani do podjęcia stosownych działań w Polsce.

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w maju 2017 roku przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska, metodą CATI (wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo), na ogólnopolskiej grupie 1000 Polek w wieku 45-70 lat wykluczonych cyfrowo lub korzystających z Internetu w małym stopniu (kilka razy w miesiącu bądź rzadziej).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: