eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 23/2017

Polska: wydarzenia tygodnia 23/2017

2017-06-11 14:24

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 22/2017

  • Krytyczna ocena inwestycji KGHM. Zagraniczną inwestycję miedziowego koncernu w kopalnię w Sierra Gorda w Chile krytykuje obecny rząd i zarząd firmy. W tej decyzji upatruje się jeszcze dziś nie najlepsze wyniki gospodarcze. Krytykowany zakup dokonano w 2011 roku i na jego realizację wydano 11 mld zł. Odkrywkowa kopalnia Sierra Gorda w Chile została uruchomiona w czerwcu 2014 r. Przewidywano, że przez dwie dekady będą tam eksploatowane (odkryte w 2006 roku) złoża miedzi i molibdenu. Chilijska kopalnia jest wspólnym przedsięwzięciem KGHM International Ltd (55 proc.), Sumitomo Metal Mining (31,5 proc.) i Sumitomo Corporation (13,5 proc.)
  • Fabryka Mercedesa w Polsce. Budowa fabryki niemieckiego koncernu w Jaworze (Dolnośląskie) rozpocznie się 19 czerwca. Będą tu produkowane czterocylindrowe silniki do aut osobowych. Wartość inwestycji szacuje się na ok. 500 mln euro i będzie tam zatrudnionych kilkaset osób.
  • Kłopoty na rynku pracy. Spadek bezrobocia to kłopoty dla przedsiębiorców, którzy mają coraz większe problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Wg GUS na koniec kwietnia na pracowników czekało prawie 120 tys. wolnych miejsc pracy.
  • Potrzeby budżetowe. Branża spirytusowa daje do budżetu 11 miliardów złotych rocznie. Ma to jednak ulec zmianie, zwiększenie wpływów ma nastąpić w drodze poprawy ściągalności podatków oraz przez "wyrównanie stawek akcyzy".
  • Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Według KPMG rynek ten wzrósł w 2016 r. o 15 proc. i osiągnął poziom 16,4 mld zł.
  • Nowe prognozy OECD. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju podwyższyła prognozę tegorocznego wzrostu PKB w Polsce do 3,6 proc. OECD pozostawiła prognozę na rok przyszły na dotychczasowym poziomie (3,1 proc. r/r).
  • Świnoujście przyjęło LNG z USA. To kolejny krok zwiększający naszą niezależność od dostaw rosyjskiego gazu. Wcześniej otrzymywaliśmy dostawy skroplonego gazu z Kataru.
  • Bezpieczeństwo energetyczne. W Brystrem w woj. pomorskim do 2019 r. powstanie największy w Polsce magazyn energii. Planowana pojemność ok. 27 MWh.
  • Polskie bezrobocie. 7,5 proc. Bezrobocie ciągle spada. Majowa stopa bezrobocia wyniosła 7,5 proc. Jest to wynik o 0,2 pkt proc. lepszy niż miesiąc w kwietniu i o 1,6 pkt proc. mniejszy niż przed rokiem.
  • Rynek leasingu w Polsce. Wg Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) wartość rynku leasingu wzrośnie w tym roku do ponad 67 mld zł (o ok. 16,4 proc. r/r).
  • Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami. Projekt został skierowany do rozpatrzenia w podkomisji specjalnej. Zapisy ustawowe dotyczą m.in. zasad funkcjonowania rynku obrotu nieruchomościami i użytkowania wieczystego. Duże zainteresowanie wywołuje przekształcenie użytkowania wieczystego we własność. Projekt wejdzie pod obrady Sejmu zaraz po wakacjach.
  • Inicjatywa PKO Bank Polski. Dotąd bank obok wewnętrznych działów innowacji i tworzenia własnych rozwiązań, aktywnie współpracuje ze start-upami. Teraz chce stworzyć w Polsce centrum innowacji finansowej. W ramach tej inicjatywy chce przyciągnąć krajowe firmy innowacyjne, a także firmy z Europy Środkowo-Wschodniej.
  • Innowacyjna inwestycja Samsunga. Koreański koncern otworzył w Warszawie centrum innowacji - Samsung Mobile B2B Innovation Center. Będzie tam można zapoznawać się z najnowszymi rozwiązaniami firmy.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

PONIEDZIAŁKOWY PROTEST TAKSÓWKARZY PRZYNIÓSŁ EFEKT ODWROTNY DO ZAMIERZONEGO. UBER ZANOTOWAŁ WZROST LICZBY KLIENTÓW.

W poniedziałek ruch uliczny w wielu miastach został zablokowany przez taksówkarzy protestujących przeciwko funkcjonowaniu w Polsce firmy Uber. Forma strajku okazała się jednak na tyle nieprzyjemna dla potencjalnych klientów taksówek, że jego końcowy efekt może być odwrotny do zamierzonego. Największym beneficjentem protestu przeciwko Uberowi okazuje się właśnie Uber.

Amerykański gigant świadczy usługi przewozu osób na nieco innych zasadach, oferując dzięki temu korzystniejsze ceny przejazdów, a przez to odbierając klientów taksówkarzom. Dlatego ci ostatni zdecydowali się na strajk – w poniedziałek zablokowali najważniejsze ulice wielu polskich miast.

– Przeanalizowaliśmy wzmianki, które zostały opublikowane w poniedziałek i we wtorek. Pojawiło się ich ponad 32 tys. w polskim internecie i wszystkie dotyczyły strajku taksówkarzy. Na jedną pozytywną wypowiedź, czyli taką, która wspierała taksówkarzy w ich roszczeniach, przypadały trzy negatywne, które zachęcały do korzystania z innych form albo wyrażały się krytycznie na temat tego, że ulice są zakorkowane w wielkich miastach – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jagoda Prętnicka-Markiewicz z firmy SentiOne, zajmującej się monitoringiem internetu.

Jak pokazuje raport przygotowany przez SentiOne, najwięcej negatywnych wypowiedzi pod kątem taksówkarzy zostało opublikowanych w godzinach porannych. To naturalnie efekt tego, że właśnie o tej porze mieszkańcy miast zablokowanych przez protest starali się dotrzeć do swoich miejsc pracy lub nauki i napotykali na związane z tym problemy. A wtedy – często w niezbyt wybredny sposób – wypowiadali się na temat strajkujących.

– Natomiast po południu i wieczorem pojawiło się już wiele bardziej konstruktywnych wypowiedzi, które odnosiły się do tego, jak powinno się podejść do sytuacji, czyli poza krytyką samego podejścia do protestu i jego formy sugerowały, jak można by zrobić to prawidłowo – dodaje Jagoda Prętnicka-Markiewicz.

O ile jednak opinie zamieszczane w internecie nie mają bezpośredniego przełożenia na rynek usług przewozowych w Polsce, o tyle wybory dużych grup klientów mają już ogromne znaczenie. A ci – zirytowani postępowaniem taksówkarzy – postanowili „ukarać ich”, korzystając właśnie z usług firmy Uber.

– Od kiedy Uber pojawił się w Polsce, rozwijamy się niezwykle dynamicznie, wzrost liczby użytkowników jest stały. Natomiast w ostatnich dniach zanotowaliśmy większy niż zwykle wzrost – podkreśla Kacper Winiarczyk, dyrektor generalny Uber Polska.

Przyczyną napięć na polskim rynku usług przewozowych nie jest przy tym sama obecność firmy Uber czy mniejszych przewoźników oferujących przewóz osób, ale brak odpowiednich rozwiązań prawnych, które prawidłowo uregulowałyby ten rynek.

– Inicjatywa prawna leży tutaj po stronie państwa. My oczywiście czekamy na regulacje, które trochę uporządkują ten polski rynek i lepiej opiszą to, co na tym rynku się teraz dzieje. Oczekujemy regulacji, które zapewnią pasażerom dostęp do tych usług, które chcą otrzymywać – deklaruje Kacper Winiarczyk.

Jak przekonuje szef firmy Uber w Polsce, zanotowany w ostatnich dniach wzrost liczby klientów to jednak nie tylko efekt strajku. Głównymi zaletami świadczonych przez firmę usług mają być przejrzystość oferty i atrakcyjne koszty przejazdów.

– Przede wszystkim skupiamy się na tym, aby porządnie wykonywać naszą pracę, czyli oferować mieszkańcom miast, w których funkcjonujemy, przejazdy, które są bezpieczne, które są wygodne, przejrzyste i dostępne cenowo. I widać, że Polacy takich rozwiązań poszukują, obecnie już ponad milion użytkowników w Polsce korzysta z Ubera. Będziemy skupiać się na tym, aby pośród tych użytkowników pojawił się następny milion – obiecuje Kacper Winiarczyk.

J. Prętnicka-Markiewicz, SentiOne; K. Winiarczyk, dyrektor generalny Uber Polska

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: