eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Dział zakupów, czyli brak talentów

Dział zakupów, czyli brak talentów

2017-06-13 11:50

Dział zakupów, czyli brak talentów

Pracownik © bongkarn - Fotolia.com

Otoczenie gospodarcze jest dziś niepewne, a to sprawia, że rola, jaką odgrywa w strukturze firmy dział zakupów, staje się coraz istotniejsza. Realizowanie założonej strategii okazuje się nie być najłatwiejsze. Z raportu "Growth: the cost and digital imperative. The Deloitte Global Chief Procurement Officer Survey 2017" wynika, że aż 6 na 10 dyrektorów uważa, że ich zespołom brak jest do tego wystarczających kompetencji oraz zdolności. Jednocześnie okazuje się, że jedynie co trzeci z badanych ma zamiar przeszkolić w tym roku swój personel. Osobnym problemem pozostaje cyfryzacja.
Badanie „Growth: the cost and digital imperative. The Deloitte Global Chief Procurement Officer Survey 2017” objęło swoim zasięgiem menedżerów szefujących działom zakupów (CPO) i reprezentujących 480 firm z siedzibami w 36 krajach. Łączne obroty przebadanych przedsiębiorstw sięgają 4,9 biliona USD.

Respondenci badania zgodnie przyznają, że sukces działu zakupów w dużej mierze warunkowany jest talentem. Takiej odpowiedzi udzieliło 87 proc. respondentów, ale jednocześnie aż 60 proc. z nich przyznało, że ich zespoły nie mają odpowiednich kompetencji, aby móc z powodzeniem realizować założoną strategię. Przed rokiem odsetek ten sięgał 62 proc.
– Konieczność cięcia kosztów i oszczędności sprawia, że rola, którą musi odgrywać dziś dział zakupów, ciągle rośnie. Zarząd wymaga od niego coraz większej wydajności, ale przeciążeni obowiązkami i odpowiedzialnością pracownicy nie są w stanie skutecznie rozwiązywać stawianych przed nimi problemów – mówi Jakub Rosiecki, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Budżety przeznaczone na inwestycje w zasoby ludzkie w działach zakupów nie są imponujące, co sprawia, że menedżerowie mają problem z pozyskaniem najbardziej utalentowanych pracowników. Raport Deloitte analizuje odsetek przedstawicieli pokolenia millenialsów pracujących w działach zakupów. Okazuje się, że aż w 40 proc. badanych firm stanowili oni nie więcej niż jedną piątą zespołu, a w kolejnych 36 proc. przedsiębiorstw od 21 do 40 proc.

Jak dowodzą eksperci Deloitte menedżerowie odpowiadający za dział zakupów muszą skupić się na budowaniu modeli zarządzania opartych nie tylko na talentach, ale przede wszystkim na integracji tych talentów z nowoczesnymi technologiami. A z tym jest wyraźny problem. Z jednej strony aż 75 proc. badanych CPO wierzy, że rola zakupów w dostarczaniu innowacyjnych technologii dla ich firm będzie rosła, a z drugiej jedynie w 31 proc. firm w tym roku pracownicy będą mieli możliwość skorzystania ze szkoleń związanych z cyfryzacją. Dla porównania w przypadku 71 proc. będą to szkolenia obejmujące techniczne umiejętności konieczne do pracy w dziale zakupów, a w 66 proc. firm szkolenia z tzw. umiejętności „miękkich”. Choć zdaniem 65 proc. ankietowanych w ciągu najbliższych dwóch lat analityka będzie miała największy wpływ na ich pracę, to jednocześnie 62 proc. CPO wyraziło obawę, że w zakresie kluczowych analitycznych umiejętności w ich zespołach istnieją duże lub średnie luki.

fot. bongkarn - Fotolia.com

Pracownik

Działy zakupów mają problem z pozyskaniem utalentowanych pracowników.


- Wyzwania przedsiębiorstw związane z cyfrową rewolucją nie ominą funkcji zakupów. Upowszechniająca się automatyzacja procesów, robotyka i zaawansowane narzędzia analityczne wymagają pozyskania i utrzymania pracowników szybko adaptujących nowoczesne technologie, sprawnie współpracujących z biznesem i rozumiejących jego potrzeby oraz zorientowanych na dostarczanie wartości – podkreśla Magdalena Bączyk, Starszy Konsultant w Dziale Konsultingu Deloitte

Jedna czwarta badanych menedżerów przyznała, że na szkolenia w dziale zakupów przeznacza mniej niż procent budżetu działu zakupów, w przypadku 40 proc. respondentów było to mniej niż 2 proc., co jest znacznie poniżej rynkowych standardów. Jednocześnie przeważa opinia, że szkolenia są podstawą rozwoju talentów. I tak 59 proc. menedżerów zachęca swoich podwładnych do korzystania ze szkoleń, nawet jeśli nie dotyczą one bezpośrednio obszaru związanego z zakupami, a 54 proc. uruchomiło akademie lub programy szkoleniowe.

W jaki sposób dział zakupów poszukuje pracowników? Raport Deloitte dowodzi, że jest to szeroki wachlarz narzędzi. Aż 65 proc. działów korzysta z usług rekruterów, 62 proc. wykorzystuje w tym celu media społecznościowe, a 58 proc. szuka pracowników w innych działach firmy.
- Utalentowani pracownicy, a właściwie ich brak to duży problem dla działów zakupów, które muszą zmierzyć się jednocześnie z implementacją nowoczesnych technologii i rosnącą presją oszczędności. Jeżeli procurement ma stać się skutecznym partnerem w biznesie, niezbędne są inwestycje w pozyskiwanie i rozwój utalentowanych ludzi, w tym szczególnie przedstawicieli generacji millenialsów – mówi Jakub Rosiecki.

Kluczem do sukcesu jest kultura organizacyjna - stworzenie elastycznego środowiska pracy, sprzyjającego eksperymentowaniu z nowymi narzędziami i technologiami, innowacyjnemu podejściu do gromadzenia, przetwarzania i prezentacji danych, a także współpracy i swobodnej komunikacji pomiędzy funkcją zakupów a pozostałymi obszarami biznesowymi. To umożliwi przyciągnięcie i utrzymanie myślących „cyfrowo” pracowników (w tym przede wszystkim millenialsów), których obecność będzie w najbliższych latach decydowała o zdolności funkcji zakupów do realizacji strategii – dodaje Magdalena Bączyk.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.