eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Automatyzacja pracy. Szansa czy wróg?

Automatyzacja pracy. Szansa czy wróg?

2017-05-31 09:34

Automatyzacja pracy. Szansa czy wróg?

Robot © wellphoto - Fotolia.com

W ciągu najbliższego ćwierćwiecza automatyzacja wchłonie najprawdopodobniej pokaźną ilość miejsc pracy. Niektórzy pracownicy mogą mieć powody do obaw, ale warto pamiętać, że zautomatyzowanie pewnych procesów to nie tylko redukcja etatów, ale również ułatwienie pracy oraz podniesienie jej jakości. Intensywny rozwój nowych technologii to dla pracowników również wyzwanie, w obliczu którego powinni być gotowi na rozwój kwalifikacji zawodowych. Z raportu Randstad Employer Brand Research wynika, że Polacy gotowi są podnieść tę rękawicę.
Automatyzacja pracy to nieuchronne następstwo intensywnego rozwoju technologicznego, który wywiera przemożny wpływ na wiele aspektów działalności przedsiębiorstw, w tym np. na zatrudnienie oraz zarządzanie zasobami ludzkimi. Zupełnie naturalne jest również to, że postęp w technologiach zmienia zapotrzebowanie na kompetencje pracowników.

Współczesne przedsiębiorstwa wykazują również coraz większe zainteresowanie kwestiami związanymi z rozwojem umiejętności załogi, szkoleniami odnośnie wdrażanych technologii oraz aktywnym budowaniu marki pracodawcy. Najwyraźniej zdają sobie sprawę, że właśnie w ten sposób będą w stanie pozyskać utalentowanych specjalistów, którzy gotowi będą wspierać wykorzystywane w firmie nowoczesne technologie.

Automatyzacja pracy to proces złożony. Obecnie przemiany najbardziej widoczne są w przedsiębiorstwach produkcyjnych, ale zjawiska związane z rozwojem technologii obejmują szereg rozwiązań cyfrowych zmieniających sposób funkcjonowania firm z innych sektorów, w tym np. obsługi klienta, handlu, bankowości czy finansów.
„Wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych, wzrastające wykorzystanie urządzeń mobilnych, czy coraz więcej firmowych projektów w ramach „Big Data”, z jednej strony wpływają na jakość wykonywanych przez pracowników zadań, pomagają im w szczególnie trudnych procesach, związanych chociażby z przetwarzaniem danych, z drugiej – wymagają odpowiednich kwalifikacji, o które zadbać powinien także pracodawca” – podkreśla Marcin Sieńczyk, Chief Technology Innovation Officer w Randstad Polska.

fot. wellphoto - Fotolia.com

Robot

Technologie silnie zmieniają rynek pracy, jednak polscy pracownicy nie obawiają się wyzwania.


Szansa na rozwój, a nie zagrożenie


Jak wynika z najnowszej edycji Randstad Employer Brand Research, większość pracowników potwierdza, że automatyzacja to sposób na podniesie jakości ich pracy. Twierdzi tak 47% ankietowanych. Przekonane o tym są częściej kobiety – uznaje tak co druga z nich. Mężczyźni są nieznacznie bardziej sceptyczni (45%). Szanse, jakie niesie za sobą automatyzacja pracy, dostrzegają częściej młodsi pracownicy w wieku od 18 do 24 lat (53%) i osoby z wyższym wykształceniem (51%). Mniejsze przekonanie o wpływie automatyzacji na udoskonalenie pracy mają osoby starsze w wieku od 45 do 65 lat (45%) i osoby z niższym wykształceniem (37%).

Co dziesiąty ankietowany obawia się, że automatyzacja pozbawi go pracy. Najczęściej takie opinie wyrażają ludzie młodzi do 24 roku życia (13%) i osoby ze średnim wykształceniem (11%). Ten odsetek jest mniejszy wśród ankietowanych powyżej 45 roku życia (7%) i osób z wykształceniem wyższym (7%).

Rozwój nowych technologii i automatyzacja pracy mają coraz większy wpływ również na rekrutację i zarządzanie kadrami. Z jednej strony wiąże się to z przyzwyczajeniami ludzi, coraz śmielszym korzystaniem w codziennym życiu z aplikacji mobilnych, czy serwisów społecznościowych, z drugiej – z coraz bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami ułatwiającymi pracę zespołów HR i firm rekrutacyjnych.
„Ta cyfrowa rewolucja już trwa. W naszej pracy wdrażamy coraz skuteczniejsze narzędzia, które wspierają rekrutację odpowiednich pracowników, pozwalając nam odnaleźć idealnie dopasowanych kandydatów, w prosty sposób zarządzać rozliczeniami wynagrodzeń, czy urlopami.” – wymienia Marcin Sieńczyk, Chief Technology Innovation Officer w Randstad Polska. „Jednocześnie właśnie w branży HR najwyraźniej widać, jak istotne jest współgranie nowoczesnych technologii z indywidualnym podejściem. W centrum naszej uwagi wciąż jest bowiem człowiek, którego chcemy wspierać na każdym etapie jego życia zawodowego, pomagając mu także w dostosowaniu się do zmieniającego się za sprawą technologii świata” – dodaje.

Pracodawcy powinni postawić na rozwój kwalifikacji


Uczestnicy Randstad Employer Brand Research są skłonni aktywnie dostosowywać się do przemian na rynku pracy. 60% ankietowanych w związku z automatyzacją pracy gotowych jest przekwalifikować się, jeśli dzięki temu otrzymywać będzie co najmniej takie samo wynagrodzenie, jak obecnie. Taka deklaracja częściej pojawia się wśród kobiet (63%) niż wśród mężczyzn (57%). Otwartością na podnoszenie kwalifikacji nieznacznie częściej cechują się osoby młode w wieku od 18 do 24 lat (64%) i posiadacze wyższego wykształcenia (61%). Mniejsza jest gotowość do przekwalifikowania się wśród pracowników starszych powyżej 45 roku życia (56%). Znacznie rzadziej chęć zmian w kwalifikacjach deklarują osoby z niższym wykształceniem (47%).

Badania Randstad wskazują, że postępująca automatyzacja pracy nie będzie miała większego wpływu na rotację pracowników na rynku. Zaledwie 6% uczestników tegorocznej edycji Randstad Employer Brand Research woli zmienić miejsce pracy, niż podjąć wyzwania związane z automatyzacją w obecnej firmie. W tej grupie częściej deklarują to mężczyźni (7%) niż kobiety (5%). Nowego miejsca zatrudnienia w tej sytuacji bardziej skłonni są poszukiwać ludzie młodzi do 24 lat (12%) i osoby z niższym wykształceniem (8%).
„Coraz silniejsze zmiany w realiach pracy związane z rozwojem technologicznym stają się coraz bardziej istotnym czynnikiem w budowaniu oferty dla pracowników i unikalnej tożsamości firmy. Działania pracodawców powinny zmierzać ku temu, by technologie nie były postrzegane przez pracowników jako zagrożenie, a raczej jako szansa na rozwój kompetencji i zyskiwanie nowych umiejętności” – podsumowuje Marcin Sieńczyk, Chief Technology Innovation Officer w Randstad Polska.

Informacje o badaniu:
Randstad Employer Brand Research to najbardziej reprezentatywny globalny projekt badawczy dotyczący wizerunku pracodawcy i czynników atrakcyjności pracodawców. Pierwsze badanie przeprowadzono w 2000 roku w Belgii. Dziś obecne jest już w 26 krajach i obejmuje ponad 160 000 respondentów. W tym roku ma 7. edycję w Polsce. W naszym kraju badanie objęło 150 największych pracodawców oraz 6500 respondentów, reprezentatywnych dla polskiego społeczeństwa (pod względem wieku, płci, wykształcenia, regionu). Obejmuje zdolnych do pracy Polaków w wieku od 18 do 65 lat, zarówno uczących się, pracujących, jak i poszukujących pracy.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: