eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › 10 czynników atrakcyjności pracodawcy

10 czynników atrakcyjności pracodawcy

2017-05-19 11:40

10 czynników atrakcyjności pracodawcy

Work-life balance zyskuje na znaczeniu © Andrey Popov - Fotolia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Rynek pracownika stał się z faktem, a wraz z nim codziennością stały się problemy związane z niedoborem kadr. Jak im podołać? Odpowiedzi udzielają sami pracownicy, uczestnicy najnowszej edycji Randstad Employer Brand Research, wskazując 10 czynników, które w dzisiejszych czasach są w stanie przesądzić o atrakcyjności zatrudniającego. Na pierwszym miejscu - bez zaskoczeń - atrakcyjne wynagrodzenie. Widać jednak, że dla coraz większej grupy badanych istotna staje się równowaga pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.'

Przeczytaj także: Nie pensja, ale rozwój zawodowy? Co liczy się w pracy?

Już po raz siódmy raz w historii niezależny ośrodek badawczy w badaniu zleconym przez Randstad pyta pracowników o czynniki, które w największej mierze decydują o atrakcyjności pracodawcy. Autorzy badania starają się zdiagnozować preferencje i oczekiwania zarówno osób pracujących, jak i poszukujących pracy oraz tych, którzy dopiero pierwsze kroki na rynku pracy dopiero będą stawiać.

Już po raz czwarty raz z rzędu jako czynnik, który ma największe znaczenie dla atrakcyjności pracodawcy, wymieniane jest atrakcyjne wynagrodzenie oraz oferowane świadczenia pozapłacowe. Tę odpowiedź wskazuje przeszło 3/4 respondentów. Podobnie jak w zeszłym roku ważna jest także stabilność zatrudnienia (57%) oraz dobra atmosfera w pracy (52%).

Te 3 kwestie wskazywane są jako najważniejsze zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn. Pewne różnice zaczynają być widoczne, jeżeli spojrzymy na odpowiedzi poszczególnych grup wiekowych. Osoby w wieku od 25 do 44 lat doceniają te same czynniki, które dominują w ogólnym zestawieniu, ale już osoby młodsze bardziej niż przyjemną atmosferę w pracy cenią sobie możliwość rozwoju zawodowego. Natomiast ankietowani w wieku od 45 do 65 lat nad atmosferę przedkładają równowagę między pracą a życiem prywatnym. Ten sam czynnik na trzecim miejscu pojawia się wśród respondentów z wyższym wykształceniem.

Równowaga ogólnie zyskuje na znaczeniu. O 9 p.p. wzrósł odsetek ankietowanych, którzy wskazują właśnie ten czynnik, gdy myślą o idealnym pracodawcy i jest to jest to jeden z największych wzrostów, który pozwolił awansować temu aspektowi na czwarte miejsce zestawienia. Znacząco spadło natomiast znaczenie stabilności zawodowej.
„Pracownicy w Polsce coraz bardziej cenią sobie miejsca pracy, dzięki którym mają czas na realizację swoich pozazawodowych pasji i życie rodzinne. Na tą sytuację wpływ ma m.in. wkraczanie na rynek młodszych pokoleń, które nie wyobrażają sobie pracy kosztem czasu prywatnego.” – wyjaśnia Dyrektor Personalna Randstad Polska, Monika Hryniszyn. Jak dodaje, „to sprawia, że pracodawcy muszą stawiać czoła kolejny wyzwaniom – dostosowaniu organizacji pracy i bieżącemu monitorowaniu liczby zadań realizowanych przez pracowników, aby możliwe było zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Firmy coraz chętniej też wprowadzają elastyczne formy doceniane przez pracowników i nowoczesne rozwiązania, które pozwalają na pracę zdalną z domu.”

Wśród 10 najważniejszych czynników wskazywanych przez ankietowanych znalazły się jeszcze: rozwój zawodowy (44%) i wspomniana stabilność (32%). Co czwarty respondent ceni sobie pracodawców, którzy oferują pracownikom szkolenia, elastyczne formy zatrudnienia i dogodną lokalizację miejsca pracy. Bardzo dobra reputacja ma znaczenie dla 21% uczestników badania.

fot. mat. prasowe

10 czynników atrakcyjności pracodawcy

Coraz większe znaczenie dla pracowników zyskuje równowaga między pracą a życiem prywatnym


Z badania Randstad Employer Brand Research wyłania się obraz rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami pracowników a tym, co oferują pracodawcy. Istotne dla tej pierwszej grupy czynniki – przyjemna atmosfera pracy i równowaga między pracą a życiem zawodowym – w ocenie respondentów rzadko są ważnymi aspektami dla firm. Przedsiębiorcy bardziej skupiają się na zagwarantowaniu dobrej sytuacji finansowej firmy, zaoferowaniu najnowszych technologii w miejscu pracy, czy dobrej reputacji spółki. Dopiero na czwartym miejscu znalazła się w tym zestawieniu stabilność zatrudnienia – czynnik bardzo istotny z punktu widzenia pracowników.

Informacje o badaniu:
Randstad Employer Brand Research to najbardziej reprezentatywny globalny projekt badawczy dotyczący wizerunku pracodawcy i czynników atrakcyjności pracodawców. Pierwsze badanie przeprowadzono w 2000 roku w Belgii. Dziś obecne jest już w 26 krajach i obejmuje ponad 160 000 respondentów. W tym roku ma 7. edycję w Polsce. W naszym kraju badanie objęło 150 największych pracodawców oraz 6500 respondentów, reprezentatywnych dla polskiego społeczeństwa (pod względem wieku, płci, wykształcenia, regionu). Obejmuje zdolnych do pracy Polaków w wieku od 18 do 65 lat, zarówno uczących się, pracujących, jak i poszukujących pracy.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: