eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak młode Polki nakręcają sprzedaż kosmetyków

Jak młode Polki nakręcają sprzedaż kosmetyków

2017-05-19 11:00

Jak młode Polki nakręcają sprzedaż kosmetyków

Zakupy w drogerii © JackF - Fotolia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Sprzedaż kosmetyków w naszym kraju ma się dobrze, a za swoje wyniki powinna podziękować przede wszystkim młodym Polkom. Okazuje się bowiem, że podstawową grupę konsumentek dla niemal wszystkich kanałów dystrybucji kosmetyków stanowią kobiety wieku 18–29 lat stanowią. Bezkonkurencyjnie najpopularniejszym miejscem zakupu kosmetyków zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, są drogerie. Ponad 90 proc. nabywców kupuje w tym kanale regularnie.

Przeczytaj także: Rynek kosmetyków dla mężczyzn rośnie

Sprzedaż kosmetyków kwitnie przede wszystkim w drogeriach, wśród których na zdecydowane prowadzenie wybija się sieć Rossmann. Wśród kobiet cieszy się ona trzykrotnie większą popularnością niż inne drogerie (91 do 31 proc.), a w przypadku panów ta dysproporcja jest jeszcze większa (19 do 15 proc.). Nie będzie zatem żadną przesadą stwierdzenie, że w Rossmannie kupuje większość polskiej populacji, bez istotnych różnic socjodemograficznych. Wyraźnie jednak widać, że w pozostałych kanałów dominującą grupą są młode Polki. Dostrzegalne jest to min. w Hebe, gdzie zakupy robi niemal co trzecia Polka, w tym 41% kobiet pomiędzy 18 a 29 rokiem życia. Podobnie jest w sieci Natura/Aster (odpowiednio 28 proc. i 28 proc.).

Analogiczne zjawisko obejmuje sprzedaż kosmetyków w innych kanałach dystrybucji. Zakupy kosmetyczne w hipermarketach lub supermarketach (w tym Auchan, Carrefour, Leclerc, Real, Tesco) 41 proc. kobiet, przy czym odsetek młodych kobiet stanowi 48 proc. W sieci aptek Superpharm kupuje 29 proc. ogółu kobiet, w tym 39 proc. młodych pań. Młode Polski to także grupa, która najczęściej odwiedza stoiska i sklepy z kosmetykami (np. Body Shop czy Inglot).

fot. mat. prasowe

Wydatki młodych Polek nakręcają koniunkturę na rynku kosmetyków

Główną grupą konsumentów na rynku kosmetycznym są kobiety w wieku 18-29 lat.


Internet to także domena młodych konsumentek. Stanowią dominującą grupę kupujących zarówno w przypadku wirtualnych drogerii, jak i wirtualnych sklepów producentów czy dystrybutorów. W pierwszym przypadku dysproporcja wynosi 27 do 40 proc., w drugim 16 do 22 proc.

Jedynie w przypadku perfumerii (np. Sephora, Douglas) i handlu tradycyjnego nie występuje analogiczne zróżnicowanie wiekowe konsumentek, z obserwowanym wyższym odsetkiem deklaracji zakupowych młodych kobiet w stosunku do całej populacji.

fot. mat. prasowe

Gdzie Polski kupują kosmetyki?

4 na 10 kobiet kupuje kosmetyki w super- hipermarketach


Łukasz Bielewicz, Strategic Insight Manager w dziale Consumer Goods & Retail w GfK, komentuje:
„Uwagę zwraca różnica w motywacjach dbania o siebie między kobietami i mężczyznami. Kobiety robią to z pobudek „wewnętrznych” – by wyrazić siebie i czuć się dobrze swojej skórze, podczas gdy mężczyźni częściej dbają o siebie, by zaspokoić oczekiwania innych. W efekcie widać zarówno zupełnie inny model używania i kupowania kosmetyków. Kobiety dużo częściej i chętniej zmieniają kupowane produkty i marki ich producentów, podczas gdy mężczyźni – gdy już znajdą produkt, który spełnia ich oczekiwania – są wobec niego lojalni.”

fot. JackF - Fotolia


O badaniu
Raport GfK Beauty 2016 bazuje na informacjach pozyskanych z trzech komplementarnych źródeł danych: wywiadów online z kobietami (N=500) i mężczyznami (N=200) pochodzącymi z Online Access panelu GfK, reprezentatywnej próby (N=8000) polskich gospodarstw domowych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz raportów własnych GfK – Consumer Trends Report, Polska na Widelcu, Zwyczaje Żywieniowe Polaków.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: