eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Staże i praktyki. Coraz więcej ofert, ale bez szans na zatrudnienie

Staże i praktyki. Coraz więcej ofert, ale bez szans na zatrudnienie

2017-05-17 10:33

Staże i praktyki. Coraz więcej ofert, ale bez szans na zatrudnienie

Stażyści © contrastwerkstatt - Fotolia.com

Staże i praktyki zyskują w naszym kraju coraz większą popularność. Cenią je zarówno stażyści, jak i pracodawcy. Najwięcej ofert w tym zakresie skierowanych jest do studentów i świeżo upieczonych absolwentów. Czy jednak po zakończeniu praktyk młodzi pracownicy mają szanse na zatrudnienie u pracodawcy, który je zorganizował? Badanie zrealizowane przez Hays Poland dowodzi, że rzeczywistość jest daleka od ideału, a jasną ścieżkę rozwoju dla uczestników programu stażowego określa niespełna połowa organizacji. Powód jest zupełnie prozaiczny - w firmach po prostu brakuje etatów.

Przeczytaj także: Wakacyjne praktyki studenckie kluczem do kariery?

Letnie urlopy zbliżają się wielkimi krokami. Dla niektórych oznacza to długo wyczekiwany czas odpoczynku, dla innych - pracę. Drugi ze scenariuszy coraz częściej dotyczy studentów, którzy okres wakacji poświęcają na zdobywanie pierwszego doświadczenia i szlifów w zawodzie. Młodzi ludzie coraz częściej zamiast pracy stricte zarobkowej decydują się na staże i praktyki, co idzie w parze z potrzebami korporacji poszukujących stażystów, którzy podczas urlopów zasilą szeregi pracownicze.

Jak dowodzi opracowany przez Hays Poland raport „Staż drogą do kariery", bieżąca sytuacja na rynku pracy determinuje pracodawców nie tylko do poszukiwania wykwalifikowanych kadr. Firmom potrzebni są również pracownicy, którzy ze względu na brak doświadczenia nie mogą jeszcze obejmować samodzielnych stanowisk, ale mają odpowiednie predyspozycje i potencjał do rozwoju.

W tych realiach rosnąca popularność, jaką zdobywają staże i praktyki, nie jest zatem żadnym zaskoczeniem. Warto też podkreślić, że w ostatnich latach programy stażowe i stojąca za nimi filozofia rekrutacji istotnie się zmieniły. Wcześniej firmy koncentrowały się na znalezieniu utalentowanych kandydatów do odbycia określonego stażu. Dziś coraz precyzyjniej definiują cel stażu i myślą o praktykantach jak o samodzielnych pracownikach. Dzięki temu programy nastawione są coraz bardziej na realizację konkretnych potrzeb i na stałe wpisują się w strategię zatrudnienia. Odpowiadają również na rosnące wymagania młodych ludzi, dla których ważne jest, aby staż miał profesjonalną i uporządkowaną strukturę, posiadał jasny cel oraz gwarantował merytoryczną opiekę.

fot. contrastwerkstatt - Fotolia.com

Stażyści

Firmy stawiają na stażystów, ale nie zawsze potrafią ich zatrzymać.


– Z jednej strony ambicje studentów, z drugiej zapotrzebowanie firm na nowych pracowników, wykształciły zapotrzebowanie na programy stażowe. Staże i praktyki dają szansę wyprzedzenia przyszłej konkurencji już w trakcie studiów. Jednocześnie coraz więcej firm realizuje staże i praktyki, aby wyłonić spośród stażystów potencjalnych pracowników i zatrzymać ich w organizacji – podkreśla Katarzyna Postek, HR Manager w Baltic Ground Services, która jako praktyk HR podzieliła się swoją opinią w raporcie Hays.

OCZEKIWANIA I POTRZEBY


Aż 87 proc. firm biorących udział w badaniu posiada doświadczenia w rekrutacji stażystów. Większość organizacji zatrudnia jednocześnie kilku stażystów, choć w dużych firmach jest to nawet od 20 do 30 osób. Firmy najczęściej zatrudniają stażystów w odpowiedzi na bieżące potrzeby. Tylko co czwarta organizacja deklaruje posiadanie programu stażowego, spójnego dla całej organizacji.

Zdecydowana większość programów stażowych kierowana jest do ludzi młodych – studentów ostatnich lat i świeżo upieczonych absolwentów.
− Przy obecnej sytuacji na rynku, gdzie trudno znaleźć wykwalifikowanych pracowników, programy stażowe stwarzają ogromne możliwości – podkreśla Beata Preis-Hryniewicz, HR Manager w Hays Poland. – Im więcej uwagi organizacja poświęci stażyście, tym bardziej będzie on zaangażowany w wykonywane zadania. W konsekwencji pozwoli to na zatrudnienie zmotywowanego pracownika identyfikującego się z firmą, który chce zarówno rozwijać organizację, jak i podejmować nowe wyzwania w celu rozwoju indywidualnego.

DŁUGO I SZCZĘŚLIWIE?


Z badania Hays wynika, że jedynie 46 proc. organizacji określa jasną ścieżkę rozwoju dla uczestników programu stażowego. Może to wskazywać na fakt, iż przy planowaniu programu nie zawsze uwzględnia się długoterminowe, strategiczne plany rekrutacyjne. Aż 69 proc. organizacji przyznaje, iż głównym powodem zakończenia współpracy ze stażystami jest brak wystarczającej ilości wakatów.

Staże i praktyki wymagają od organizacji dużych nakładów czasu i pracy. Stąd tak istotne jest pełne wykorzystanie wszelkich możliwych korzyści, jakie projekt oferuje nie tylko podczas trwania, ale także po jego zakończeniu. Przy odpowiednio przeprowadzonym programie stażowym pracodawca zyskuje wykwalifikowanego pracownika zaznajomionego ze specyfiką firmy, jej kulturą organizacyjną, zasadami i procedurami oraz obowiązkami na danym stanowisku. Co więcej, staż jest dla firmy szansą na ocenę poziomu kompetencji reprezentowanego przez młodego pracownika, jego umiejętność szybkiego przyswajania wiedzy oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
– Z relacji stażystów dowiadujemy się, że zadania wykonywane podczas stażu często są czasochłonne, monotonne i mało rozwijające. Konsekwencją takiego działania może być ograniczenie szans pracodawcy na zbudowanie wśród stażystów długotrwałego zaangażowania i lojalności wobec firmy. Co więcej, niesatysfakcjonująca jakość stażu wiąże się z ryzykiem osłabienia wizerunku pracodawcy na rynku. Nawet jeśli głównym zadaniem programu jest uzyskanie wsparcia dla pracowników, to dzięki dobrej organizacji oraz opieki mentora, możliwe jest zaplanowanie stażu w sposób atrakcyjny dla uczestników – podkreśla Agnieszka Czarnecka, Manager HR Consultancy w Hays Poland.

Jednocześnie trudno nie zauważyć, jak wielka to strata dla organizacji, kiedy nie kontynuuje współpracy z efektywnymi pracownikami, w których tak wiele zainwestowała. Dobry program stażowy to istotny element budowania wizerunku firmy jako pracodawcy. Jeśli kandydat z małym doświadczeniem zawodowym został przez firmę dobrze potraktowany, to w przyszłości może zostać jej cennym ambasadorem.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: