eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › SSC/BPO w Warszawie - trendy w zarobkach

SSC/BPO w Warszawie - trendy w zarobkach

2017-05-10 10:05

SSC/BPO w Warszawie - trendy w zarobkach

Pracownicy © Adrian - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wprawdzie sektor SSC/BPO to branża, która raczej nie szczędzi na wynagrodzeniach, to jednak widać, że oferowane przez niego zarobki bywają niższe od oczekiwań pracowników. W przypadku stolicy rozbieżności te - jak podaje opublikowany przez PEOPLE raport "Trendy płacowe na rynku SSC/ BPO w Warszawie" - sięgają od 5 do nawet 15 proc. Rosnące wymagania kandydatów to bez wątpienia jedna z oznak rynku pracownika. Firmy, które nie chcą narzekać na niedobór kadr, muszą zadbać, jeśli nie o podwyżki, to o możliwości rozwoju oraz benefity pozapłacowe.
Wprawdzie w minionym roku większość pracowników, która trafiła do warszawskich centrów biznesowych za pośrednictwem People, znała język niemiecki (31%) i angielski (23%), to wyraźnie jednak widać wzrost zapotrzebowania na inne, mniej "typowe" kompetencje lingwistyczne jak np. znajomość węgierskiego czy czeskiego. W bieżącym roku spodziewany jest także wzrost zapotrzebowania specjalistów od Payrolla i migracji procesów.
Niedobór pracowników w branży SSC/ BPO, szczególnie tych, którzy posługują się niszowymi językami, już od dobrych kilku lat umacnia rynek kandydata w tym sektorze. Wynagrodzenia systematycznie rosną, a firmy, które chcą sprostać rosnącym wymaganiom kandydatów, intensywnie inwestują w dalszy rozwój pracowników. Narzędziem są tu m.in. oferowane pracownikom szkolenia specjalistyczne, studia podyplomowe czy kursy językowe. Dzisiaj Warszawa poszukuje w szczególności specjalistów od procesów księgowych (AP, AR, GL), HR, kadr i płac, a także specjalistów od obsługi klienta - mówi Karolina Borucka, Team Leader SSC/ BPO w PEOPLE.

ROZBIEŻNOŚCI W OCZEKIWANIACH PŁACOWYCH KANDYDATÓW I OFERTĄ RYNKU


Według raportu oczekiwania płacowe kandydatów (kwoty brutto) warszawskich centrów usług biznesowych, na stanowiskach młodszych specjalistów są często wyższe o 5-10% w stosunku do tego co najczęściej oferuje rynek. Wymagania płacowe z poziomu senior specjalistów są wyższe nawet o 15% w porównaniu do ofert pracodawców.

Największe rozbieżności sięgające nawet 38% zaobserwowano w przypadku kandydatów na poziomie senior managera w sektorze księgowości lub obsługi klienta, którzy posługują się językiem angielskim, francuskim bądź niemieckim (różnica kwotowa wynosiła od 2000 zł do 6000 zł brutto). Jest to związane z rosnącym popytem na doświadczonych specjalistów i przeświadczeniem, że zmiana dotychczasowego sprawdzonego pracodawcy na nowego, przy niewielkim wzroście wynagrodzenia w opinii kandydata niesie więcej ryzyka niż korzyści.

Na wyższe wynagrodzenie mogą liczyć menedżerowie posługujący się językiem francuskim i niemieckim. Jak wynika z analizy PEOPLE w Warszawie nie płaci się najwięcej. Chociaż na stanowiskach team leaderskich zarobki w stolicy są wyższe o ok. 10-15% niż w innych regionach, to w przypadku kadry menedżerskiej wyższe wynagrodzenia są w centrach w Krakowie czy Gdańsku.

fot. mat. prasowe

SSC/BPO - najpopularniejsze języki

11% zatrudnionych w centrach SSC/BPO włada językiem francuskim.


SSC/BPO I NAJPOPULARNIEJSZE JĘZYKI


W 2016 roku w centrach usług biznesowych w stolicy największy procent zatrudnionych przez People kandydatów stanowiły osoby znające język niemiecki (31%), na drugim miejscu znalazły się osoby posługujące się językiem angielskim (23%). Wciąż popularny jest też język francuski (11% zatrudnionych) oraz język hiszpański (9% zatrudnionych).
Pracodawcy na rynku SSC/BPO poza znajomością języka angielskiego wymagają od kandydatów najczęściej znajomości języka niemieckiego. Posługiwanie się tym językiem jest ważne szczególnie w obszarze księgowości, logistyki czy przemysłu. Już ok. 75% inwestorów lokujących swoje centra w Polsce poszukuje osób posługujących się tym językiem. Wyzwaniem dla pracodawców jest znalezienie kandydatów, którzy mówią biegle w tym języku, a jednocześnie posiadają doświadczenie zawodowe - mówi Monika Skrzypczak, Consultant SSC/BPO w PEOPLE.

Już w drugiej połowie 2016 roku można było dostrzec zwiększoną o 15% liczbę ofert pracy z językiem węgierskim w Warszawie. Głównie królowały stanowiska finansowo-księgowe, nie tylko te z poziomu entry level, ale również zaawansowane procesowo role, wiążące się z pełną obsługą procesu księgowego w dziale księgi głównej – mówi Anna Ładosz, Senior Consultant SSC/ BPO w PEOPLE.

Coraz częściej konsultanci PEOPLE spotykają się z zapotrzebowaniem na pracowników znających języki wschodnioeuropejskie, zwłaszcza te mniej znane jak język czeski. W 2017 roku w województwie mazowieckim PEOPLE spodziewa się największego zapotrzebowania na osoby posługujące się tym językiem, na stanowiskach takich jak specjalista ds. sprzedaży, eksportu i obsługi klienta, a także specjalistów ds. księgowości w ramach sektora SSC/BPO.

RYNEK KANDYDATA W SSC/ BPO I BENEFITY POZAPŁACOWE


Powstawanie nowych centrów wiąże się z coraz większym wyzwaniem dla rekruterów, którzy poszukują pracowników o unikalnych umiejętnościach, znających języki obce.

Gracze, którzy chcą pozyskać pracowników prezentujących odpowiedni poziom merytoryczny, poza atrakcyjnym wynagrodzeniem muszą zaoferować możliwość rozwoju, benefity pozapłacowe. Kandydaci na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie oczekują m.in.: dofinansowania dalszej edukacji, możliwości pracy zdalnej czy zagwarantowanego miejsca parkingowego.
Wśród kandydatów, którzy nie będą narzekać na brak ofert zawodowych w 2017 roku będą eksperci z zakresu Payrolla czy migracji procesów. Do nowoczesnych centrów outsourcingowych przenoszone są coraz bardziej zaawansowane procesy i w tym roku z pewnością zaobserwujemy rozwój kolejnych nowych obszarów, w których będzie duże zapotrzebowanie na specjalistów z doświadczeniem – mówi Łukasz Francik, Senior Consultant SSC/ BPO w PEOPLE.

SSC/BPO W POLSCE


W 2016 roku w Polsce powstało kilkadziesiąt nowych centrów usług wspólnych. Obecnie znajdują się one w takich miastach jak: Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Szczecin, Aglomeracja Katowicka, Łódź, Poznań, Lublin, Opole, Radom i Rzeszów. Kraków jest liderem wśród polskich miast pod względem zatrudnienia w nowoczesnych centrach usług dla biznesu, ale to Warszawa jest na pierwszym miejscu pod względem liczby centrów w Polsce.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.